שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – סוכה י

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת סוכה דף י

(ט: רבע תחתון – יא. במשנה)

חלק א – סוכה תחת סוכה

(אתמול הזכרנו שתי בעיות נפרדות: 1. סוכה תחת סוכה. 2. סוכה תחת סכך פסול).

א. רב ירמיה – יש ארבעה מצבים –

 

תחתונה

עליונה

הסבר

1. תחתונה פסולה ועליונה כשרה

אפילו שצילתה מרובה

צילתה מרובה + מתחת ל20.

 

זה המצב הבסיסי של פסול סוכה תחת סוכה.

2. שתיהן כשרות

חמתה מרובה

צילתה מרובה + מתחת ל20.

מתעלמים מהסכך התחתון והעליון סכך להכל.

3. שתיהן פסולות

לא משנה

לא משנה + מעל 20

ברגע שהעליונה מעל 20 היא תפסול גם מדין סוכה תחת סוכה (אם צילתה מרובה), וגם מדין סוכה תחת סכך פסול.

4. רק תחתונה כשרה

צילתה מרובה

חמתה מרובה + מתחת ל20

כיון שחמתה מרובה לא פוסלת מדין סוכה תחת סוכה, וכיון שהיא מתחת ל20 אינה סכך פסול.

 

החידוש של רב ירמיה זה למקרה 4, שלא גוזרים אטו מקרה שהעליונה מעל 20 ואז היא היתה פוסלת את התחתונה בגלל סכך פסול מעל הסוכה.

(י. 9+)

ב. מה הגובה בין שני הסככים כדי שיחשב כ"סוכה תחת סוכה"?

  1. 1.רב הונא – טפח

כמו בטומאת מת, שרק אם יש טפח אז הגג עוצר את הטומאה ומעביר טומאה לכל מה שמתחת לגג.

  1. 2.ר"ח ורבה בר"ה – 4 טפחים

כמו בשבת ש 4 טפחים זה מקום חשוב (רה"י, כרמלית).

  1. 3.שמואל –10 טפחים כי צריך שהעליונה תהיה ראויה לסוכה.

קשה – הרי זו שיטת ר"י במשנה – שצריכה להיות ראויה לסוכה (מבחינת החוזק)?
תשובה– גם לת"ק צריכה להיות ראויה, אך לת"ק מספיק ראויה בדוחק, ולר"י ראויה ממש.

 

חלק ב – ישן תחת סדין

אם פרס סדין לצורך סיכוך (להגן מפני החמה או מעלים נושרים) – פסול, כי יש גם סכך פסול.

אם פרס סדין לצורך אחרכשר.

            למשל:

  1. 1.רב אשי (בסיפור עם עבדו) – עקרונית מותר לתלות סדין רטוב לייבשו,
    אך בפועל אסר כדי שכשיתייבש, שלא יחשבו שמותר לסכך בזה.
  2. 2.רב חסדא – לנאותה כשרה.
  3. A.הרי זה כבר מפורש במשנה (שמה שאסור זה כשפרס כדי להגן),

תשובה – אולי אורחא דמלתא נקט.

  1. B.סיוע
  2. a."סיככה כהלכתה ועיטרה בסדינים– אסור ליהנות מהן".

דחייה – אולי זה סדין מן הצד.

  1. b.נויי סוכה אין ממעטים בסוכה (אבל מהצד ממעטים).

 

 

(י: 9+)

ב. ישן באוהל

1. נויי סוכה מופלגים 4 טפחים

            ר"נ – כשרה,

            ר"ח ורבה בר"ה – פסולה, רש"י – כישן באוהל.

(אך מסופר שכשהתארחו אצל הריש גלותא ר"נ שיכן אותם בסוכה כזו ולא אמרו כלום, כי הם שלוחי מצווה ופטורים).

(י: שליש)

2. כיסויי מיטה –

סוגי כיסויים, מהחמור לקל:

באופן כללי – ככל שיותר קבוע (בגובה (10), בחוזק הבנייה ובגג שטוח או משולש) – יותר חמור.

  1. a.קינופות – אסור בכל מקרה, לא משנה הגובה (משנתנו).
  2. b.כילה רגילה, מיטה (בשניהם יש גג, אבל פחות קבוע), נקליטין (אין גג, משנתנו),
    ר"י –שמואל
    (בצירוף שתי הלישנות)אסור אם גבוה 10

רבה בר"ה –מותר בכל מקרה (אמר לגבי כילה, כר"י לגבי מיטה), לא אתי אוהל ארעי ומבטל אוהל קבע.[1]

  1. c.כילת חתנים (אין גג) מותר בכל מקרה.

 

משניות וברייתות –

  1. a.משנתנו – קינופות אסור,

נקליטים– מותר, לשמואל נעמיד במתחת ל 10, לרבה בר"ה בנקליטים גם במעל 10.

  1. b.לגבי מיטה וכילה –
    המשנה בדף כ: – ר"י מתיר מתחת למיטה –רבה בר"ה.
    שתי ברייתות שאוסרות – שמואל, ויעמיד במעל 10 ובכילה רגילה.
  2. c.נקליטין – מותר מתחת לעשרה, קינופות לא.

קינופות קבועים יותר מכילה ונקליטין, ולכן אסור גם מתחת לעשרה לפי כולם,
נקליטים– קבועים יותר מכילת חתנים, ולכן אסורים מעל 10
(לכאורה רבה בר"ה יחלוק גם בזה).

 

הערות על שני הסעיפים:

  1. 1.ר"נ ארגן לרבה בר"ה סוכה עם סדין במרחק 4, אך הוא לא התלונן כי היה שליח מצווה ופטור מהסוכה.
  2. 2.לשמואל –
    בסוכה תחת סוכה צריך 10 טפחים כדי להגדיר את העליונה כסוכה,
    בקינופות אסור גם מתחת ל 10 כי גם בזה נחשב אוהל.
  3. 3. עוד נפק"מ לשאלה מתי כילה היא אוהל –

יושב ערום בתוך כילה ומוציא ראשו וקורא ק"ש –
כילה מתחת ל 10 – מותר (נחשב כיסוי)

כילה מעל 10 – אסור (נחשב אוהל).

  1. 4.רבה בר"ה הוא כר"י לגבי מיטה.
    ולמה לא פשוט אמר שהלכה כר"י? כי היינו חושבים שזה דווקא לגבי מיטה שנועדה למה שמעליה ולא לכילה שנועדה למה שמתחתיה.

 

 

 


[1]קצת קשה איך רבה בר רב הונא שאומר שלא יבוא אוהל ארעי ויבטל אוהל קבע, הוא זה שפסל מקודם (ב,1) כששם סדין רחוק 4 טפחים לצורך נוי, שלפי רש"י פסול כי נחשב אוהל.

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.