שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

בבא מציעא ט – דף יומי

השיעור מוקדש לרפואת עליזה (אליס) בת זוהרה
ולכל שאר חולי ישראל
להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת קידושין לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

דף יומי בבא מציעא דף ט

תקציר הדף:

א. המשך דיון בקביעת שמואל שרכוב לא קונה (מובאות 3 קושיות נגדות וברייתא אחת בעדו, וכולן נדחות). ב. שאלת ר"א – האם משיכת בהמה כדי לקנות רק את הכלים שעליה מועילה. ג. רבא: חצר מהלכת לא קונה, אך אנייה במים לא נחשבת מהלכת, כי המים הם שזזים.

סיכום הדף:

(סוף ח: – ט: במשנה)

המשך קניית בהמה

א. שמואל (אתמול) – מנהיג קונה, רכוב לא קונה

שלוש קושיות – לכאורה רכוב קונה:
            (ואת שלוש הקושיות נתרץ ששם מדובר במנהיג ברגליו):

  1. משנתנו – שניים רוכבים על בהמה קונים אותה (וחולקים)

תשובות:
a. אולי המשנה כר"מ שקונה,

דחייה – לפי ר"מ אין חידוש שקונה.

  1. b. מדובר במנהיג ברגליו.

(והחידוש – שלמרות שרכוב לא קונה, אם מנהיג ברגליו קונה).

  1. ברייתא – אחד מחזיק את המוסרה ואחד רכוב –
    הרכוב קנה את החמור והמחזיק קנה רק את המוסרה.

תשובה – מדובר שמנהיג ברגליו.

 

[איך המחזיק את המוסרה קונה?
הרי אמרנו שכשניים מגביהים יחד, כל אחד צריך להגביה גם בשביל עצמו וגם בשביל חברו, והרי כאן השני הוא חמור…

תשובה – יש 4 אפשרויות למי באמת קנה כאן:

  1. שניהם קנו.

אך דחינו כדלעיל (החמור מחזיק את החצי השני).

  1. רק בעל החמור (והמחזיק את המוסרה מגביה את חציו גם בשביל בעל החמור)

דחייה – המחזיק לא מגביה בשביל בעל החמור אם הוא אל זוכה גם בשביל עצמו.

  1. רק מחזיק המוסרה קונה –

וכר' אבהו – שאם זה דבר גבוה, שאם ימשוך זה הכל יהיה בידו באוויר – אז קנה.

דחייה – זה לא נכון

  1. שניהם לא קנו
    אלא כל אחד קנה רק מה שמחזיק פיזית ממש,

 

 

  1. ברייתא – רכוב בשדה ומנהיג בעיר קנה.
    הרי שרכוב (בשדה) קונה!

תשובה – גם כאן מדובר במנהיג ברגליו.

[ולמה קונה דווקא בשדה?
כי אין דרכם של אנשים לרכוב בעיר.

אז מה?
רב אשי – מדובר במקח וממכר, והתנו שיקנו בדרך הרגילה.

יוצאי דופן:
ברה"ר בעיר – כן דרכם לרככ,
בסמטה –

אדגם חשוב מאוד ומאוד בזוי  – רוכב,
אדם ממוצע – לא,
ואישה גם רוכבת, כי קשה לה להנהיג.

 

ראיה לשמואל – ברייתא –
שניים מושכים בגמל או מנהיגים בחמור – קונים,

            (ת"ק קונים בכל מקרה, ר"י – דווקא בגמל מושכים וחמור מנהיגים)
(לת"ק למה חילק אם אפשר את שניהם?
כי באמת רק באחד מהם אפשר את שניהם)

בכל אופן – רוכב לא הוזכר, כלומר לא קונה.

דחייה – גם רוכב קונה, ולא הוזכר כי הנושא שם זה מחלוקת ת"ק ור"י.

 

ב. שואל ר' אלעזר – משוך בהמה על מנת לקנות הכלים שעליה – האם קנה את הכלים?

  1. A. רבא – לא מתייחס לשאלה של ר"א,
    אך אומר – שר"א מניח שאם אמר לו תמשוך ותקנה את בהמה + הכלים – ודאי שקונה,
    אך אומר רבא – גם בזה לא קונה, כי זו חצר מהלכת

ואם אח"כ יקשרו את הבהמה כך שכבר לא מהלכת, האם עכשיו קונה?
רבא – לא, כי יש לה פוטנציאל לזוז
אך הגמרא – קונה.

  1. B. לגבי חצר מהלכת –
    רבא כאמור – לא קונה

והרי דגים שקופצים לאונייה או בעל שזורק גט לסל בידי אשתו – קונה!
תשובה – שם זה לא באמת מהלך, כי האונייה מונחת בים והסל ביד האישה, ורק המים והאישה מהלכים.

 

 

תגובה אחת

  1. בתחילת השיעור נאמר בטעות ט עמוד ב, ובאמת הכוונה ל-ח עמוד ב למטה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.