לעילוי נשמת יעקב-צבי בן מיכאל-חיים וציפורה ז"ל
ולעילוי נשמת מרים בת ר׳ שלום הכהן ובכורה ז"ל
להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת קידושין לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
דף יומי בבא מציעא דף יט
(יט. 7+)
המשך המוצא שטר
החששות שראינו עד כה –
כשהנתבע לא מודה לתובע – טוען שפרוע, מזויף, שכתב ולא לווה
כשהנתבע מודה לתובע – שמא עשו קנוניא, שטר מוקדם, ולגבי גט – אולי זה גט אחר.
היום נראה עוד חשש לגבי גט ושטר שחרור חשש למוקדם.
חשש מוקדם בגט ושטר שחרור
מצא גט/שטר שחרור, והתאריך מלפני חצי שנה,
ולא ידוע אם באמת גירש/שיחרר בתאריך או מאוחר יותר,
ואם גרש מאוחר יותר, וניתן לאישה/עבד, הם יטענו שגירש/שחרר בתאריך הנקוב,
ואז אם הבעל מכר נכס שלהם אחרי התאריך שכתוב – יטענו שזה היה אחרי הגירושין/שחרור והיא תתבע חזרה את הנכס.
[באיזה נכסים מדובר?
באישה – פירות של נכסי המילוג
ובעבד – נכסים שקנה (ומה שקנה עבד קנה רבו)]
תשובות –
- אם האישה/עבד יקחו את הנכס מהלקוחות זה יהיה כדין
כי באמת כבר מהתאריך שבגט/שטר הבעל/אדון לא יכול למכור
[למה –
בגט – ברגע שנתן עיניו לגרשה לא אוכל פירות ולא יכול למוכרם
בשטר שחרור – אביי: עדיו בחתומיו זוכיו לו (השטר חל משעת חתימת העדים)
+ זכין לאדם שלא בפניו
+בהנחה שזה זכות לעבד להשתחרר.
- לא ניתן לאישה/עבד לגבות מהלקוחות
כי הלקוחות ידרשו ראיה שבאמת קיבלו את הגט/שטר בתאריך הנקוב.
[ולמה בשטר חוב חששנו לשטר מוקדם ולא אמרנו שיביא הוכחה?
כי בשטר חוב כל הסיבה לתת למלווה את השטר זה שיוכל לטרוף לקוחות, אז הלקוח יניח שבי"ד בדק והתאריך נכון,
אבל בגט ושחרור – מביאים להם בעיקר בשביל שתתגרש/ישתחרר, והלקוחות לא יניחו שבי"ד בדק גם את עניין הקרקעות של הלקוחות, ולכן כאן כן ידרשו ראיה לגבי תאריך המסירה.
(יט. 2+ ברחבות)
ראינו במשנה:
חלק ב – מצא דייתיקי או שטר מתנה לא יחזיר, כי אולי הנותן היה שכיב מרע ורצה לתת והתחרט
- ביאור המושגים –
דייתיקי – ששכיב מרע נותן נכס למישהו שיהיה שלו לאחר מותו
מתנה – מתנה של בריא, מעכשיו פירות, והקרן לאחר שימות הנותן. - מדויק במשנה – אם הנותן מודה שנתן – אז יחזירו למקבל
וקשה מברייתא – שמצא דייתיקי אפילו אם הנותן מודה שנתן – לא יחזיר למקבל
מה החשש שם:
כתוב בשטר שיוסי (שכיב מרע) נתן לאדם א,
החשש: אולי כתב לתת לאדם א', ולא נתן, ואז התחרט ונתן לאדם ב'.
אח"כ שוב התחרט ורוצה לתת ל-א', אבל הרי כבר לא יכול כי זה של ב',
אז יש לו טריק: הוא "יאבד" את השטר של א', ימצאו את זה ויתנו ל-א', ושם התאריך מוקדם משל ב', וכך יקחו מ-ב' ויתנו ל-א'.
לכן – לא ניתן ל-א', אלא נאמר לנותן שיתן שטר חדש, ואז אם אין באמת ב', אז ילך ל-א', ואם יש ב' שקודם – יישאר אצל ב'.
ולמה אצלנו לא חוששים לזה?
- ר' אבא בר ממל – תלוי בשטר שעכשיו נמצא –
הברייתא (יש חשש) זה בשטר רגיל ששם תאריך המוקדם מנצח,
המשנה (שאין חשש) זה במתנת שכיב מרע – כי בשכיב מרע השטר המאוחר מנצח, ואז אין חשש שיגבה מ-ב' שלא כדין, כי ב' ינצח.
אבל דוחה רב זביד – הרי גם במשנה וגם בברייתא מדובר במתנת שכיב מרע!
- רב זביד- תירוץ דומה, אבל שניהם בשכיב מרע –
במשנה (שאין חשש) – זה כמו שאמר ר' אבא – כי זה בשכיב מרע, והולכים לפי השטר המאוחר.
בברייתא (שיש חשש) – מדובר שהשכיב מרע כבר נפטר,
ואולי האבא לא הספיק לתת ל-א' את השטר, ומת,
ואולי הבן מכר את הקרקע ל-ב' (שאנחנו לא יודעים אם קיים),
ואז הבן טוען ששטר א' הוא הנכון, ויתנו לו את זה על חשבון אדם ב'.
לכן אומרים לבן – אתה רוצה שילך ל-א'? תכתוב לו שטר חדש.
(יט: 4-)
חלק ג – מצאו שובר שהאישה מוחלת על כתובתה
הקדמה: אישה יכולה למכור את הזכויות שיש לה בכתובה, שאם בעלה ימות/יתגרשו – הבעל יתן לקונה את הכתובה.
המקרה: מצאו שובר שבו האישה מוחלת על הכתובה, עם תאריך לפני חצי שנה, אם האישה מודה – יחזירו לבעל.
ולכאורה יש לחשוש: אולי כתבה לפני חצי שנה אבל עוד לא נתנה לבעל, ובינתיים מכרה את זכויות הכתובה למישהו אחר, ואם ניתן את המחילה לבעל – יוצא שמוחלת על מה שמכרה שלא כדין!
תשובות:
- רבא – האישה אכן יכולה למחול גם אחרי שמכרה למישהו (על פי שמואל – המוכר שטר חוב ומחל – מחול).
- אביי – לא חוששים שמכרה, כי מדובר שהאישה מראה שיש לה את הכתובה ביד, אז אין חשש שמכרה לאחר.
(אך רבא – אולי יש לה שתי כתובות? אביי – אני לא חושש לשתי כתובות).
אביי – (כדלעיל) השטר מופעל בשעת חתימת העדים, ולכן בעצם מחלה כבר אז, ואכן הבעל לא צריך לשלם לקונה.
תקציר הדף יומי
הדף עוסק בחששות מלהחזיר שטר שנמצא, גם אם שני הצדדים מודים שיש להחזירו.
א. מצא גט או שטר שחרור עם תאריך מלפני חצי שנה, והחשש: אולי הבעל/אדון מכר נכסים של האישה/עבד,ועל ידי הגט/שטר הם יוכלו להוציא נכסים אלו מהלקוחות. דחייה: 1. אכן אם יגבו זה מן הדין. 2. הלקוחות ידרשו ראיה שהתאריך נכון.
ב. מצא דייתיקי (מתנת שכיב מרע) – החשש מלהחזיר מקבל המתנה הוא שאולי השטר רק נכתב לפני חצי שנה אך לא ניתן, ובינתיים השכיב מרע נתן למישהו אחר, ואז הראשון יגבה שלא כדין.
ג. מצא שובר של וויתור על כתובה עם תאריך ישן – החשש מלהשיב לבעל – אולי בינתיים האישה מכרה את הזכויות לאחר.
תגובה אחת
דף יט בבא מציעא דקה 5:26 יש סתירה בין ההסבר לבין מה שכתוב לגבי מתנת בריא