שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת נידה דף טו – הדף היומי

להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת נידה לחץ כאן.

(יד: מתחת לאמצע – טז. 5+)

חלק א – מצאה דם בבדיקה

הקדמה: המשנה מתארת 3 זמנים –

  • א. מצאה מיד ("אותיום", "ווסת") – שניהם טמאים ודאי וחייבים חטאת.
  • ב. זמן שני – שניהם טמאים ספק.
  • ג. זמן שלישי – זה כמו כל אישה שראתה דם, שעקרונית חוששת למעת לעת.

את הדיון נפצל לשני נושאים (בגמרא הם מעורבבים):

  • מה הדין בזמנים השונים.
  • מתי מתחילים ומסתיימים הזמנים השונים.
  • ובסוף – מה הדין במוצאת כתם.

 

דיון א – דיני הזמנים השונים

זמן ראשוןשניהם טמאים ודאי וחייבים חטאת.

וראינו אתמול למה זה ודאי (לא חוששים לכינה).

זמן שני – שניהם טמאים מספק. מה לגבי קרבן?

במשנה – פטורים מקרבן (בשביל אשם תלוי צריך ספק של "חתיכה משתי חתיכות").

בברייתא – חייבים אשם תלוי (יש אשם תלוי גם בלי חתיכה משתי חתיכות).

זמן שלישי – כמו כל אישה שראתה דם:

לפי שמאי – האישה לא טמאה מעת לעת,
וממילא גם הבעל לא טמא.
וכך סובר ר"י בן רי"ח בן זכאי שהבעל יכול להיכנס מיד ולהקטיר קטורת!

  1. כי הוא לא נטמא מנגיעה באישה, כי היא לא נטמאה מעת לעת,
  2. והוא גם לא טמא קרי בעצמו – כי נעמיד שלא גמר ביאתו (טו. באמצע).

לפי חכמים האישה טמאה מעת לעת,
והבעל (אם מצאה דם תוך 24 שעות מהביאה) –

ר"ע – הבעל טמא כמו האישה (כבועל נידה – טומאת שבעה).

חכמים – הבעל לא כבועל נידה, אך כן כנוגע בנידה (שהרי היא היתה טמאה מעת לעת) – וטמא טומאת ערב.

 

דיון ב – תחילת וסיום הזמנים השונים

סוף הזמן הראשון – אותיום (שיעור "ווסת"),

גמרא – משל לשמש יוצא ועד נכנס.

סוף הזמן השני והשלישי –

לכאורה יש סתירה:

במשנה – שתרד מן המיטה ותדיח פניה (תבדוק).

בברייתא – ר' אליעזר בר' צדוק – שתושיט ידה תחת הכר, תיקח עד ותבדוק.

תשובות:

  1. רב חסדא –
    סוף הזמן השני – עד שתושיט ידה (ברייתא),
    סוף הזמן השלישי – עד שתרד מן המיטה (המשנה)
    (ואמנם זה לא הפשט, אך הוא מסדר את המשנה עם "חסורי מחסרא").
  2. רב אשי –
    שני הזמנים עוסקים בסוף הזמן השני, ושניהם אותו זמן.

(תרד מן המיטה עם עד = תשלח יד לקחת עד).

           קשה מברייתא על רב אשי –

שאל ר' צדוק את החכמים ביבנה מה סוף הזמן השני, ולא ענו לו,
ואמר להם:
סוף זמן שני – כדי שתושיט ידה,
סוף זמן שלישי – עד אם שהתה כדי שתרד מן המיטה,[1] ואפילו עד 24 שעות,
שבזה נחלקו חכמים ור"ע מה הדין כנ"ל.

מכאן ברור שמדובר בשני זמנים שונים.

[ואין לומר ששם הכוונה שיורדת מהמיטה ללא עד, אך אם יורדת עם עד אז זה הזמן השני – כמו שאמר רב אשי,
כי אם כן היה צריך לומר כך:
סוף זמן שני – כדי שתרד מהמיטה עם עד,
סוף זמן שלישי – כדי שתרד בלי עד].

קשיא.

(טו. באמצע)

דיון ג – מצאה כתם בזמן השלישי

ברור לגמרא שכתם הוא לפחות כמו ראייה. השאלה היא האם כתם חמור יותר מראייה.

תזכורת מדף ה. –

מצאה כתם טמאה למפרע (כמו בראייה).

האם גם נשים שדיין שעתן (יש לה ווסת) טמאה למפרע בכתם?

לר"מ טמאה (כתם חמור מראייה),

לחכמים (ר' חנינא בן אנטיגנוס) – טהורה (כתם כמו ראייה).

כעת לענייננו – מצאה כתם בזמן השלישי, תוך 24 שעות מהביאה – האם הבעל טמא למפרע?

במשנה – "מודים חכמים לר"ע במצאה כתם".

רב (ור"ל) – הכוונה שגם לחכמים הבעל טמא שבעה למפרע עם האישה,
וכשיטת ר"מ שכתם חמור מראייה, אז גם בבעל מחמירים.

שמואל (ורי"ח) – הבעל לא טמא למפרע, כמו בראייה,
וכרבנן שכתם לא חמור יותר מראייה.
וכוונת המשנה רק שהבעל טמא מכאן ולהבא – אם יבוא עליה שוב.

פשיטא!

תשובה: כיוון שכתמים זה רק דרבנן,
אז אולי כפי שמעת לעת (שזה דרבנן) לא מטמא את הבעל לפי חכמים,
גם כתמים לא.
קמ"ל שכן.

[ולמה יש הבדל?
במעת לעת אין "שור שחוט לפניך",
בכתם יש "שור שחוט לפניך"].

 

(טו. במשנה)

חלק ב – כל הנשים בחזקת טהרה

א. משנהקולא:

רישא: כל הנשים בחזקת טהרה.

[שתי אפשרויות להבין:

  1. לא צריכות לבדוק.
  2. צריכות לבדוק – אלא שהבעל לא צריך לשאול אם בדקו ויכול לסמוך שבדקו.
    בשלב הראשון הגמרא מניחה כאפשרות השנייה.

סיפא: הבאין מן הדרך נשיהן להם בחזקת טהרה.

מה זה מוסיף?
שלא רק כשבעלה בעיר הוא סומך על זה שבדקה, אלא גם כשנסע.

[ולמה? הרי באמת למה לה להקפיד לבדוק?
מרש"י משמע – כי באמת כלל לא צריכה לבדוק (רק מי שעסוקה בטהרות צריכה),
וממילא ודאי שלא צריך לשאול אותה אם בדקה.
ולגבי חשש של ראייה ממש – בעלה סומך עליה ולא צריך לשאול].

 

ב. חומרות – עונה בינונית / ווסת קבועה[2]

  1. A. ר"ל-ר"י – אם עברה עונה בינונית (30) – צריכה לבדוק.
  2. B. אם עבר הווסת הקבוע שלה –

הגמרא תולה את זה בשאלה אם ווסתות דאורייתא או דרבנן –
רב הונא[3] – ווסתות דאורייתא, ואם לא בדקה אסורה.

ומשמע שאסורה מיום הווסת, וכבר לא יעזור לבדוק אחר כך.

רבה בב"ח – לכתחילה צריכה לבדוק ביום הווסת, אם לא בדקה – מותרת,

רש"י, רמב"ם – מותרת אפילו ללא בדיקה כלל.
ראשונים אחרים – עדיין צריכה לבדוק (כם אם עבר זמן), ורק אז מותרת.

(טו: 7+)

  1. C. מתי הבעל צריך לשאול?

במשנה ראינו שלא צריכה לבדוק + לא צריך לשאול.

אבל אם עבר העונה בינונית/ווסת לרב הונא – חייבת לבדוק,
וממילא – הבעל כן צריך לשאול (פני אריה),
כי אין ספק (אולי בדקה) מוציא מדי ודאי (שודאי ראתה).

על זה נראה שני דברים:

  1. מקל שמואלרי"חאם עברו 7 ימים – יכול להניח שגם אם ראתה נטהרה, ולא צריך לשאול.

למה? כי זה ספק ספיקא (האם ראתה, ואם ראתה – אולי כבר נטהרה).

(טו: באמצע)

  1. האם אין ספק מוציא מידי ודאי?
המקריםתשובה: שם זה לא ספק מול ודאי אלא:
זה ספק מול ספקזה ודאי מול ודאי.
1. חבר שמת, מניחים שעישר את פירותיו.כי אולי הכניס פירותיו לפני גמר מלאכהכי חזקה על חבר שאינו מוציא דבר לא מתוקן
2. כהן שהציץ מעל הבור על הנפל לא נטמא, כי מניחים שחולדה גררה את הנפל.הפילה כמין נפל.ודאי גררה.

 

 

[1] לא ברור לשיטה זו למה בכלל מזכירים את "כדי שתרד". הרי הזמן השלישי (שבו הבעל יכול להיטמא לפי ר"ע) לא נגמר בזה אלא נגמר ב24 שעות!

[2] הכל לפי רש"י. ראשונים אחרים פרשו אחרת ויש לכך נפק"מ להלכה.

[3] יש שני תיקונים גירסה – אחד של סתמא דגמרא ואחד של רב אשי, אבל העיקרון אותו עיקרון.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.