שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת נידה דף מח – הדף היומי

 

להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת נידה לחץ כאן.

(מח. במשנה בתחילת הפרק – מט. במשנה)

הקדמה:
לגבי סימני נערות –
ראינו שני סימנים – תחילת התפתחות הדדים ("למעלה") ושתי שערות ("למטה"). מה היחס ביניהם?

משנה
רק התחתון – מספיק (נחשבת גדולה (נערה) וחולצת או מתייבמת.
רק העליון – "אף על פי שאי אפשר" (זה לא אפשרי!)

ברור לכולם שזה עצמו לא נחשב סימן, ממילא:

ר"מ – לא מספיק, ונשארת קטנה (אמנם בדר"כ התחתון בא קודם, אבל לפעמים העליון)
חכמיםגדולה, כי לא ייתכן שבא העליון קודם, אז ברור שקודם בא התחתון ונשר.

 

חלק א – הבנת המשנה

א. בעיה בניסוח:
כתוב שבא העליון, ואז כתוב שזה לא אפשרי…
הסבר – כשכתוב שזה לא אפשרי זה לחכמים.

ולמה זה כתוב?
כי יכולנו לחשוב שגם לחכמים זה יכול לקרות לפעמים, אלא שהם לא חוששים לזה (מיעוט),
ואז אם בא רק העליון – סתם ככה מניחים שגם התחתון בא, וגדולה,
אבל אם במקרה בדקו וראו שאין בתחתון – אז אולי באמת לא בא, והיא קטנה,

קמ"ל שזה פשוט לא יכול לקרות לדעתם. ולכן גם אם בדקו ולא מצאו שערות – מניחים שנשרו, והיא גדולה.

ב. פסוקים לטובת ר"מ

  1. שדיים נכונו ושערך צימח – קודם העליון.
  2. בעשות ממצרים דדיך, למען שדי נעורייך – קודם העליון.

תשובות:

  1. כשבא העליון – בידוע שבא התחתון.
  2. לגבי הפסוק השני – הפסוק מדבר רק על העליון (שעובר שני שלבי התפתחות).

 

(מח: 2+)

ג. מניין שהתחתון מספיק?

תנא דבי רי"ש – "איש או אישה כי יעשו מכל חטאות האדם" –

           השווה הכתוב איש לאישה: כמו שלאיש יש סימן אחד, תחתון, כך גם לאישה.

(מח: רבע)

ד. עוד דעה על מה קודם – רשב"ג:

בנות כרכים – התחתון ממהר לבוא (כי יושבות הרבה בבית המרחץ) – כחכמים.

ואם בא רק העליון – גדולה.

בנות כפרים – העליון ממהר (כי עובדות הרבה עם הידיים) – כר"מ.

ואם בא רק העליון – קטנה.

[ואגב זה רשב"א ור' חנינא בן אחי ר' יהושע לגבי איזה צד קודם].

 

(דילוג מח: באמצע עד מט. 2+)

ה. המשנה סיימה: מספני שאמרו שהתחתון יכול לבוא לפני העליון אבל העליון לא לפני התחתון.

למה נאמר שוב?

  1. לומר שהלכה כחכמים.

ואמנם ממילא הלכה כרבים, אבל כיוון שיש פסוקים לר"מ אז צריך להדגיש את זה.

  1. כקטע קישור למשנה הבאה (שגם מביאה דברים דומים בתחומים אחרים).

 

 

(מח: באמצע)

חלק ב – האם סומכים על אישה שתבדוק למטה?

הקדמה:
הנפק"מ לבדיקה:

             מיאון (אם קידשוה אחיה ואימא) –
לקולא – עדיין קטנה, וממאנת בלי גט, לחומרא – שכבר גדולה, וצריכה גט.
ייבום וחליצה –
לקולא – שנחשבת גדולה, ויכול ללחוץ/להתייבם, לקולא – שעדיין קטנה ולא יכולה.

ברייתא:

ת"ק, ר"א, רי"ש – על ידי אישה, וסומכים עליה (משמע לקולא ולחומרא).

ר"י ור"ש – סומכים רק לחומרא. נפרט:

כמו שראינו בדפים האחרונים, בין גיל 11 ל12 האישה נכנסת ל"פרק" (עונת נדרים),
שאם נודרת בזמן זה – בודקים אם יודעת למי נודרים וזה נחשב.

כשהיא קטנה (לפני הפרק) – סומכים גם לקולא.

כי ממילא גם אם הביאה סימנים – תישאר קטנה,
אז למה לבדוק? שאם הביאה שערות לפני הפרק, אז אם אחרי הפרק אותן שערות נשארו – לא נחשבת גדולה אלא עדיין מניחים שזה שומא.

כשהיא גדולה (אחרי הפרק) –

לר"יסומכים גם לקולא, כי גם בלי הבדיקה – יש חזקה של רבא שבגיל 12 כבר יש למה סימנים.

לר"ש – אולי סומכים רק לחומרא, כי חולק על החזקה של רבא.

בתוך הפרק (בין 11-ל12) – יש מחלוקת ר"ש ור"י מה דינה אם יש לה סימנים:

ר"ש – עדיין קטנה (כמו שתמיד הבנו, שצריכה 12 + סימנים), ולכן סומכים לקולא.
ר"י – גדולה (נערה), ולכן:

מצד אחד – א"א לסמוך לקולא כמו לפני הפרק, כי אולי באמת גדולה,
מצד שני – כאן אין את חזקת רבא,
לכן כאן סומכים רק לחומרא.

הברייתא סיימה במשפט  – "נאמנת אישה להמיר אבל לא להקל". במה מדובר?

  1. ר"י – תוך הפרק.

2. ר"ש – אחרי הפרק.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.