מבצע מכפילים את שומעי הדף היומי – ליחצו כאן כדי לצרף לדף היומי את החברים שלכם!
להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת נידה לחץ כאן.
דף עג
(עב: 6- עד סיום מסכת נידה!)
תוס' רא"ש: אמרנו אתמול שהיום ה10/11 הוא הלמ"ס, ממילא גם כל ה11 יום זה הלמ"ס,
אז למה צריך גם פסוקים ל11 יום?
תשובה: זה מחלוקת: לראב"ע זה הלמ"ס, ואילו הפסוקים זה לפי ר"ע שאין הלמ"ס.
נראה את הלימוד מהפסוקים (ויקרא טו):
נידה (פסוק יט) –
וְאִשָּׁה כִּי תִהְיֶה זָבָה דָּם יִהְיֶה זֹבָהּ בִּבְשָׂרָהּ שִׁבְעַת יָמִים תִּהְיֶה בְנִדָּתָהּ וְכָל הַנֹּגֵעַ בָּהּ יִטְמָא עַד הָעָרֶב.
זבה (פסוק כה) –
וְאִשָּׁה כִּי יָזוּב זוֹב דָּמָהּ יָמִים רַבִּים בְּלֹא עֶת נִדָּתָהּ אוֹ כִי תָזוּב עַל נִדָּתָהּ כָּל יְמֵי זוֹב טֻמְאָתָהּ כִּימֵי נִדָּתָהּ תִּהְיֶה טְמֵאָה הִוא.
ברייתא:
- A. לגבי 3 ימי ראיית זבה גדולה:
- אולי נידה זה רק ברואה יום אחד, אבל ברגע שרואה 3 ימים – היא זבה גם בימי נידה?
"בלא עת נידתה" – סמוך לנידתה ולא בימי נידתה. - ואולי רק ביום הראשון של ימי הזיבה.
"או כי תזוב על נידתה" – גם במופלג יום אחד. - ומניין שגם מופלג שני ימים ויותר? (שאז ימי הנקיים כבר חורגים מה11 יום)
מה מצינו: כמו שהיום הרביעי יכול להיות גם יום ספירה נקי (אם ראתה ב1) וגם יום זיבה (אם ראתה ב2), כך כל יום שיכול להיות יום ספירה – יכול להיות גם יום ראייה. - ומניין שגם יום 11?
(שאמנם גם הוא יכול להיות יום ספירה, אבל הוא יום ספירה רק אם ראתה ב2 ולא ב1 (שזה עצמו נלמד מ"או כי תזוב") – אז אולי הוא בדרגה נמוכה יותר ולא יכול להיות יום ראייה ראשון?
ת"ל – "בלא עת נידתה". - ומניין ש12 לא? (כלומר שאם תראה בימים 10,11,12 תהיה זבה ולא נידה).
כי 12 אפילו לא ראוי לספירה כשראתה ביום השני אלא רק מהיום השלישי. - B. לגבי זבה קטנה
- כָּל יְמֵי זוֹב טֻמְאָתָהּ – מלמד שגם 2 ימים היא טמאה (זבה קטנה)
- כָּל יְמֵי זוֹב טֻמְאָתָהּ – אפילו יום אחד.
- ומניין שזבה קטנה צריכה יום כנגד יום? בפסוק הבא "יִהְיֶה לָּהּ" – להוסיף.
ואולי לשתי ראיות תספור 7 נקיים (קל וחומר מאיש)? "יִהְיֶה לָּהּ" – למעט. - C. עוד הלכות:
- בועל
כִּימֵי נִדָּתָהּ תִּהְיֶה טְמֵאָה הִוא – זבה מטמאה את בועלה כמו שנידה מטמאת.
טמאה היא – זב לא מטמא את האישה שבעל.
- משכב ומושב –
זה שזבה מטמאת מו"מ מפורש בפסוק הבא (כו):
כָּל הַמִּשְׁכָּב אֲשֶׁר תִּשְׁכַּב עָלָיו כָּל יְמֵי זוֹבָהּ כְּמִשְׁכַּב נִדָּתָהּ יִהְיֶה לָּהּ וְכָל הַכְּלִי אֲשֶׁר תֵּשֵׁב עָלָיו טָמֵא יִהְיֶה כְּטֻמְאַת נִדָּתָהּ.
מניין שגם זבה של יומיים – כָּל יְמֵי זוֹבָהּ
ומניין שגם יום אחד – כָּל יְמֵי זוֹבָהּ.
- אולי זבה תהיה רק בימים? (יָמִים רַבִּים)
תשובה – "על נידתה" – סמוך לנידתה – הלילה סמוך ליום.
תנא דמי אליהו – כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא.
הדרן עלך תינוקת וסליקא לה מסכת נידה.
***
המלצה חמה על מיזם מדהים של חברי הרב דני וינט
הרעיון היה לעשות גמרות שיהיו מסודרות בפסקאות וצבעים ופונטים, כדי שיהיה ברור ללומדים מתי מתחיל נושא חדשה, קושיה, תירוץ, ציטוט וכד'.
ב"ה הרב דני ווינט הקדים אותי (חסך לי המון עבודה…), ובימים אלו מסיים את המהדורה החדשה של התלמוד הבבלי "גמרא סדורה".
כבר מעל ל10,000 תלמידים לומדים השנה בגמרות אלו, כיתות ד-יב (כולל חוברות מיוחדות ללומדים לבגרות) וגם בישיבות ההסדר והמכינות. ועוד מעל ל1000 מנויים בקהילת לומדי הדף היומי מהארץ ומהעולם מכל המגזרים.
ניתן לקבל את הפרק הראשון במסכת ברכות בחינם בלינק הבא: לחץ כאן
2 Responses
שבוע טוב
משום מה השעורים האחרונים לא נשמעים
מה הכוונה?