שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

עבודה זרה סט – גמרא דף יומי

(סט. במשנה – ע. 3+)

עוד בעניין חשש מגוי שנמצא לבד עם יין

המשנה
כפי שלמדנו בדף סא, כשהוגי חושש להיתפס – לא חוששים שהוא נגע ביין והיין מותר. המשנה מביאה לעיקרון הזה עוד דוגמאות:
רישא:
יהודי שהשאיר גוי עם חביות של יין:
1. בדרך,
2. בקרון או בספינה
3. בחנות
אם לא הודיע לו מתי חוזר ("בחזקת משתמר") – היין מותר, כי הגוי חושש,
אם הודיע לו, ויש זמן לגוי לאסור בלי שהיהודי ישים לב – היין אסור.
כמה זמן?
חכמים מחמירים – כדי לעשות נקב, להוציא, לסתום את הנקב ושיתייבש,
רשב"ג – לנקב לא חוששים (כי ניכר), אלא יותר זמן – כדי להסיר את המגופה ולשים חדשה.

סיפא – חומרא:
היו יושבים יחד בסעודה ויש יין פתוח על השולחן ועל הדלפק והיהודי הלך ולא הודיע לו,
אפילו שלא הודיע לו – היין על השולחן אסור (כי הגוי מני חשזה בסדר לשתות),
ואם אמר לו תרגיש חופשי לשתות – כמעט הכל אסור: גם היין על הדלפק אסור, וגם כל החביות הפתוחות שבבית, וגם הסתומות – אם הלך לזמן מספיק כדי שיפתח ויקח ויסגור בלי שישימו לב.

גמרא:
א. "בחזקת משתמר"
הגמרא מביאה לכך דוגמא נוספת מתחום אחר – טהרות :
אדם שטיהר את פועליו כדי שיסחבו לו טהרות, והם הולכים בדרך והוא הלך לזמן מה:
אם לא הודיע להם מתי חוזר + יש לו דרך עקלתון להפתיע אותם – הכל טהור,
אם אמר "לכו ואני בא אחריכם" או אין דרך להפתיע – טמא, כי אמנם הם לא מטמאים, אבל אולי פגשו חבר לא טהור ונתנו לו לטמא.
ונחלקו הראשונים האם גם אצלנו צריך "דרך עקלתון".

(סט: 3+)
ב. הצריכותא של שלושת המקרים
בכל מקרה יש יותר חידוש שגם בו מקלים:
1. בדרך,
2. בקרון או בספינה – אפילו שהגוי יכול להזיז את הספינה כך שהיהודי לא יוכל להפתיע אותו (ואחר כך למצוא תירוץ למה הזיז הספינה ולכן פחות חושש)
3. בחנות – בספינה היהודי יכול לעמוד על כותל ולראות גם אם הזיז, אך בחנות – יכול לנעול הדלת ולמצוא תירוץ למה נעל ולכן עוד יותר לא חושש לנעול ולגעת),
בכל זאת, אם היהודי חזר והכל נראה רגיל – היין מותר.
(אם אם באמת בא היהודי ומצאו נעול/מוזז – אסור).

ג. הזמן שבו אוסרים:
כאמור:
חכמים מחמירים – כדי לעשות נקב, להוציא, לסתום את הנקב ושיתייבש,
רשב"ג מקל – לנקב לא חוששים (כי ניכר), אלא יותר זמן – כדי להסיר את המגופה ולשים חדשה.
A. רבה בב"ח:
המחלוקת בסיד, ששם ניתן לסתום את החור בלי שישימו לב,
אך בטיט כולם מודים שמקלים, כי היהודי ישים לב.
וקשה:
הרי בברייתא רשב"ג אמר לחכמים – הרי ישימו לב גם במחוץ וגם מבפנים!
והרי בסיד כאמור לא שמים לב.
הסבר:
רשב"ג אמר כך:
אם דיברתם על טיט – הרי ישימו לב משני הצדדים,
אם דיברתם על סיד – הרי אמנם לא ישימו לב מבחוץ, אבל ישמו לב מבפנים!
ורבנן –
מבפנים לא בהכרח ישימו לב – כי אולי לא יסתכל, ואולי במקרה יצא חלק,
מבחוץ – בסיד לא ישימו לב ואסור, בטיט ישימו לב ומותר (רבה בב"ח).
(סט: שליש תחתון)
B. רבא – הלכה כרשב"ג
שהרי הסיפא סתמה כמותו.
פשיטא.
היה ניתן להבין שהסיפא היא המשך דברי רשב"ג ולא שסתמו כמותו. קמ"ל.

ד. הלכה למעשה בזמן הגמרא
לחשש שיעשה נקב – לא חוששים, שהרי הלכה כרשב"ג,
אולם גם לחשש שיפתח את כל המגופה לא חוששים – כי הלכה כר"א (לא.) שלא חוששים שיפתח את המגופה ויסתום (כלומר מספיק חותם אחד = המגופה עצמה).
אז למה היום לא נותנים לגויים חביות סתומות?
תשובה: כי בזמן הגמרא היו עושים נקב קטן ("שייכא"), וחוששים שיעשה משם.

ה. זונה
יהודים אצל זונה גויה – לא חוששים שהם יתנו לה לנסך
גויים אצל זונה יהודיה – כן חוששים שהיא תתן להם לנסך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.