השיעור מוקדש לזכות יהודה בן צילה לזיווג הגון בקרוב בעז"ה
למחצית השקל לאתר סיני ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת קידושין לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
דף יומי בבא מציעא דף כח
(כז: 11- עד כח: 3-)
תקציר הדף היומי:
א. אם סימנים דרבנן – למה חכמים תיקנו זאת (ורבא נותן סברא אך מתקשה בה, ומכריע (כמעט) שסימנים דאורייתא).
ב. מי מנצח: עדים>סימנים, עדי נפילה>אריגה, סימן אורך>רוחב, משקל>מידות, סימן האישה בגט>סימן הבעל.
ג. עד מתי מכריז – ר"מ – שידעו שכני האבידה, ר"י – 3 רגלים +7. דיונים בר"י – כמה זמן לוקח להגיע מירושלים לביתו. מה אומר בכל רגל, ומשחרב המקדש הכריזו בבית כנסת, ומשרבו האנסים – רק לשכנים.
ד. מה מכריז – ר"י – "מצאתי אבידה", ר"נ – סוג האבידה. ה. אבידה שלא עושה כסף – מוכר (אך לא מייד, תלוי בעלות הטיפול בה), ואם עושה – שומר עד י"ב חודש.
סיכום הדף יומי
חלק א – המשך: האם סימנים דאורייתא או דרבנן
א. רבא – למה שחכמים יעשו את זה?
הרי אולי זה לא שלו ואתם נותנים לו ממון שאינו שלו.
רבא (ע"פ רב ספרא) –
- נוח למוצא לתת בסימנים, כי יום אחד גם הוא יאבד וירצה לקבל בסימנים.
דוחה רב ספרא – אז מה אם נח למוצא, בגלל זה יתן את הממון למי שלא מגיע לו?
- אלא – נח למאבד שיתנו על פי סימנים, כי יום אחד הוא יאבד וירצה לתת סימנים, כי מניח ש:
1 – גם לו לא יהיו עדים אלא רק סימנים
2 – למישהו אחר לא יהיו סימנים וכך אף אחד לא יקח במקומו.
קשה על הסברא – לווה שאיבד שטר חוב גם מחזירים ע"פ סימנים
והרי ללווה לא נח שיחזירו ע"פ סימנים!
(הגמרא מקשה את זה משני דינים לגבי שטרות:
1 – רשב"ג – אם מצא שלוש שטרות עם השם של המלווה יחזיר לו.
תשובה – זה לא קשה, כי זה באמת סימן מובהק, ולא עובד ע"פ "נח לו…".
2 – מחזירים שטר ע"פ סימן.
זה אכן קשה, ודוחה את סברת רבא,
אלא באמת סימנים דאורייתא ("עד דרוש אחיך אותו" – ראינו אתמול).
ב. בהנחה שסימנים דאורייתא – מי ינצח את מי?
סימנים = סימנים – יהא מונח עד שיבוא אליהו
עדים > סימנים (אפילו שסימנים דאורייתא)
סימנים = (סימנים + עד 1) – מתעלמים מהעד 1 וגם כאן יהא מונח
עדי נפילת החפץ > עדי הכנת החפץ (כי אולי הכין ומכר)
מידת אורכו > מידת רחבו (יותר קשה לנחש את האורך)
אורך ורוחב בנפרד > סך הכולל של אורך ורוחב
משקל > מידות (יותר קשה לנחש משקל)
בגט: סימן של האישה > סימן של האיש (כי אם לא נתן לה איך תדע? אא"כ זה סימן בקופסה)
(משנה כח.)
חלק ב – תהליך ההכרזה על המציאה
א. משנה – איפה ועד מתי מכריזים
ר"מ – עד שהשכנים באזור המציאה ידעו שמצא
ר"י – היו מכריזים בירושלים ברגלים, ומכריז 3 רגלים + 7 ימים ברגל האחרון
כדי שילך לביתו 3 ימים, יחזור 3 ימים, ויכריז יום 1)
(והברייתות בגמרא כר"י שהיתה אבן טוען שבה היו מכריזים)
דיונים על ר"י –
- A. והרי בבקשת גשמים מחכים 11 או 15 ימים עד שכולם יחזרו לביתם, איך כןא זה רק 3?
תשובות:
- רב יוסף – במקדש ראשון היו יותר אנשים ויותר מפוזרים ולכן לקח יותר זמן.
- אביי להפך – במקדש שני היו יותר אנשים, ודווקא לכן היו יותר שיירות ולקח פחות זמן.
- רבא – לא רצו להטריח את מוצא האבידה יותר מדי אז הסתפקו ב3 ימים.
(דילוג על האם מכריז אבידה או גלימה, נראה בהמשך)
- B. ברייתא – איך מכריזים –
ברגל הראשון אומר שזה הרגל הראשון,
וכן בשני,
בשלישי לא אומר כלום, וכך ידעו שזה השלישי,
לא אומר שלישי – כדי שלא יתבלבלו עם שני,
ולמה בשני לא חוששים שיתבלבלו עם ראשון? כי גם אם יתבלבלו לא נורא.
- C. ברייתא – התפתחות הסטורית –
בהתחלה היו מכריזים באבן הטוען בירושלים
משחרב הבית הכריזו בבתי כנסיות ומדרשות
משרבו האנסים (Aהיו אומרים למלך והמלך היה אומר שזה שלו) היו מספרים בשקט לשכנים.
(כח: במשנה 1)
ב. איך אומר מה מצא
באמוראים –
ר"י – מצאתי אבידה, כדי להקשות על הרמאים
ר"נ – מצאתי גלימה, והמאבד יתן סימנים בגלימה
(כי הרי בכל מקרה תמיד יהיו רמאים).
ראיה ממשנתנו לר"י – אמר המאבד את האבידה, ולא אמר סימנים, לא מחזירים לו
לר"י – מובן: המוצא לא אמר את סוג האבידה, והמאבד אמר שזה גלימה, אבל לא הוסיף סימנים – ולא מקבל.
אבל לר"נ – הרי המוצא כבר אמר שזה גלימה, אז מה הכוונה שהמאבד "אמר את האבידה"?
תשובה – הכוונה שהמאבד אמר סימנים, אבל לא סימנים מובהקים (לא סימנים טובים).
ג. במשנה – מי שידוע כרמאי לא מחזירים לו
ומרחיבה הגמרא – משרבו הרמאים צריך קודם להביא עדים שאינו רמאי
ואפילו אביו של רב פפא היה צריך להביא סימנים שאינו רמאי.
(כח: משנה 2)
חלק ג – משנה: השמירה על האבידה
א. משנה –
חיה שלא עושה – ימכור אותה וישמור את הכסף למאבד
פרה (עושה (חלב) ואוכלת) – ישמור עליה
גמרא – עד 12 חודש.
ב. יש חיות ששומר פחות מ12 חודש,
במה מדובר ולמה –
רש"י – הכוונה לחיה שלא עושה, ויוצא שגם אותה לא מוכר מיד
אך יש מפרשים – הכוונה לחיה שכן עושה, אבל הטירחה בהן גדולה ולא צריך 12 חודש.
איזה חיות וכמה זמן –
עגלים וסייחים –
ברייתא א – 3 חודשים (גמרא – עגלים במרעה, פחות כסף)
ברייתא ב – 30 יום (גמרא – עגלים בבית, יותר כסף)
תרנגולים –
ברייתא א – 30 יום (גמרא – תרנגולים קטנים שאוכלים פחות)
ברייתא ב – 3 ימים (גמרא – תרנגולים גדולים, אוכלים יותר)
תרנגולות – 12 חודש כמו פרות, כי הן "עושות" (ביצים).