שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

סנהדרין נא – תלמוד בבלי דף יומי

להקדשת שיעור ותמיכה בשיעורים ליחצו כאן

לחוברת הסיכום באתר | לרכישת ספר מודפס עם הסיכומים (חדש!)

להדפסת התרשים של הדף

סיכום הדף, גמרא תלמוד בבלי סנהדרין נא

(נ: באמצע – נב. במשנה)

בת כהן שזינתה בשריפה – האם הכוונה למאורסת או נשואה?

תזכורות:

סדר החומרה:

רבנן – סקילה ושריפה; הרג וחנק.
ר"ש – שריפה וסקילה; חנק והרג.

עונשי אישה שזינתה:

אשת נשואה – חנק,

נערה מאורסה – סקילה,
זינתה עם חמיה – סקילה,

רווקה שזינתה עם אביה – שריפה,
בת כהן – שריפה,

 

חלק א – רי"ח – זה תלוי בחומרה

שהרי בעצם יש כאן שתי מיתות – אישה שזינתה (סקילה/חנק), ובת כהן שזינתה (שריפה)
והדין שכשיש שתי מיתות מקבל את החמורה,
ולכן –

בבת כהן נשואה – לפי כולם שריפה, כי שריפה > חנק.
בבת כהן ארוסה – זה מחלוקת:

ר"ש – שריפה (כי שריפה > סקילה)
רבנן – סקילה (סקילה > שריפה).

יוצא: כשהתורה החמירה בבת כהן משאר נשים, שמיתתה בשריפה, באיזה מקרה היא החמירה:

לרבנן – רק בנשואה (עולה מחנק לשריפה), אבל ארוסה נשארת עם סקילה.
לר"ש – בשתיהן (נשואה עולה מחנק לשריפה, ארוסה עולה מסקילה לשריפה).

שוב לסיכום – עונשה של בת כהן:

רבנן – ארוסה בסקילה, נשואה בשריפה,
ר"ש – שתיהן בשריפה.

(אגב – רי"ח דיבר גם על נערה מאורסה (סקילה) שזינתה עם אביה (שריפה) שגם זה נתון באותה מחלוקת מה חמור יותר).

 

(נ: שליש תחתון, "מאי ר"ש")

חלק ב – ברייתות

א. ברייתא א (של ר"ש) –

(רי"ח למד מהחומרה את הדין של בת כהן,
ואילו הברייתא לומדת מהדין של בת כהן את החומרה):

  1. המקור לר"ש ששתיהן בשריפה –
    פשוט מזה שהפסוק לא חילק – "וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת… בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף" (ויקרא כא, ט)).
  2. מכאן גם לומד את סדר החומרה (שריפה > סקילה):
    שכמו שבנשואה מדובר בהחמרה (שריפה>חנק לפי כולם),
    כך גם בארוסה מדובר בהחמרה (שריפה > סקילה).
  3. החמרה רק לגבי בת כהן עצמה, ולא זוממיה,
    כלומר עדים שהעידו שזינתה ונמצאו זוממים לא יענשו בשריפה, אלא בעונש של בת ישראל (נשואה – חנק, ארוסה – סקילה).

 

(נ: 9- + ביאורי הגמרא נא. 6+ "אמר מר", נראה את הברייתא עם הביאורים)

ב. ברייתא ב – תנו רבנן – עוד ברייתא של ר"ש (עם ביאורי הגמרא) –
"וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת אֶת־אָבִיהָ הִיא מְחַלֶּלֶת בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף" (ויקרא כא, ט) –

  1. יכול גם חיללה שבת? ת"ל "לזנות".
    1. רבא – הברייתא ר"ש, ששריפה>סקילה,
      ולכן יש הוו"א שגם בשבת נחמיר עליה שריפה במקום סקילה.
    2. ולמה שנחשוב שבת כהן חמורה מכהן עצמו (שחייב סקילה על שבת)?
      תשובה – לכהן עצמו יש גם קולא, שהרי הותרו לו עבודות המקדש בשבת.
  2. יכול גם פנויה שזינתה?
    תשובה: יש גז"ש "אביה-אביה" מנערה המאורסה, שמדובר שיש זיקת בעל.

שאלות על זה:

  1. שואלת הגמרא על ההוו"א – והרי כתוב "לזנות", מה ההווה אמינא?
    תשובה – כר' אלעזר, שפנוי הבא על פנויה נחשבת זונה ונאסרת לכהן).
  2. שואלת הברייתא על התשובה – אולי "אביה" מלמד ששריפה זה דווקא בזינתה עם אביה?
    עונה הברייתא – "היא מחללת" – מכל מקום.

ושואלת הגמרא – מה ההוו"א, הרי רבא למד בגז"ש ("הנה הנה זימה זימה") שגם בת ישראל שזינתה עם אביה בשריפה, אז במה בת כהן חמורה יותר?
תשובה – ההוו"א היא שנלמד נגד הגז"ש של רבא, ושנאמר שדווקא בת כהן עם אביה בשריפה, ובת ישראל לא.

  1. אם לומדים מנערה מאורסה שפנויה לא, אז תלמד גם שדווקא נערה מאורסה ולא בוגרת/נשואה?

ת"ל – "ובת איש כהן" – מכל מקום.
(על זה אין ביאור בגמרא).

סיכום ביניים של מקורות ר"ש

  1. בברייתא א למדו מעצם זה שהפסוק לא חילק (כמו בברייתא א)

אבל ברייתא ב למדה גם מגז"ש מנערה מאורסה – שפנויה לא, ואז קשה – אם יש גז"ש לצמצם, אז בוא נצמצם דווקא למאורסת ואל נשואה?

  1. אלא ברייתא ב – יש הרחבה של ו"ו ("ובת כהן")

(ולא ברור לי האם עכשיו זה רק מהו"ו, או שזה גם קודם כל מזה שהפסוק לא חילק (כמו ברייתא א)).

  1. אולי דווקא בנישאת לכהן, שעדיין היא כהנת, אבל נישאת ללוי או ישראל או פוסלים (ממזר, חלל וכו') – אולי לא?

ת"ל – "ובת איש כהן" – אביה כהן אבל היא לא צריכה להיות.

  1. ושואלת הגמרא: מה ההוו"א, האם כשנישאת לישראל כבר אינה בת כהן? והאם בפסוק כתוב שדווקא אם נישאת לכהן?!

תשובה – הוו"א ללמוד מ"וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת" – שזה דווקא למי שרק עכשיו החלה להתחלל, לאפוקי ממי שכבר קצת התחללה בזה שניאשת לפסול (נעשית חללה) או לישראל (נפסלה מתרומה). קמ"ל.

  1. לגבי נישאת לפסול, הברייתא לא כר"מ (רמ אכן סובר כמו ההוו"א),

דתניא –
רבנן (כברייתא) – אם זינתה מיתתה עדיין בשריפה, ככל בת כהן.
ר"מ – מיתתה בחנק (כבת ישראל נשואה), כי נפסלה מהכהונה.

  1. כמו ברייתא א – היא בשריפה אבל לא בועלה או זוממיה.

 

(נא. שליש תחתון)

לפני שנמשיך – סיכום הדעות (שראינו ושנראה) –

רבנן – ארוסה סקילה, נשואה שריפה,
ר"ש – שתיהן בשריפה,
רי"ש (הפוך מרבנן) – ארוסה שריפה, נשואה חנק.

עכשיו נמשיך עם ברייתא ב –

 

ג. ר' אליעזר – "את אביה בשריפה, ואת חמיה בסקילה".

קשה – על מה מדובר?
1. אם הכוונה שבאה על אביה/חמיה – הרי אלו העונשים גם של בת ישראל?
2. ואם הכוונה שהיא ברשות אביה/חמיה (ארוסה – שריפה, נשואה – סקילה) – הרי אין דעה כזאת!

תשובות:

  1. רבין-רי"ס בר"ח – ר"א מתכוון לומר כרבנן: ארוסה – סקילה, נשואה – שריפה,
    הוא רק אומר זאת בצורה קצת מעגלית:

תזכורת: סדר העונשים לרבנן: סקילה ושריפה; הרג וחנק
מזנה עם אביה – שריפה, עם חמיה – סקילה,

כעת לבת כהן –
"את אביה" – הכוונה האם היא למטה או למעלה (קלה או חמורה) מעם אביה:
"את אביה בשריפה" –
כלומר, בואו נראה מה עונשה אם היתה בת ישראל,
אם היא נשואה, שהעונש שלה (חנק) למטה (קל) מהעונש עם אביה (שריפה) – אז נחמיר ובת כהן בשריפה,

"ואת חמיה בסקילה" – אם היא ארוסה, שהעונש שלה (סקילה) למעלה (חמור) מהעונש עם אביה (שריפה) – אז בבת כהן נשאיר אותה בעונש החמור – סקילה,
שזה, אגב, כמו העונש של מזנה עם חמיה.

דוחה ר' ירמיה  – הרי לא כתוב כאן "למעלה/למטה"!
(וגם – למה להזכיר כאן את חמיה?
וגם – הפירושים לאת אביה ואת חמיה שונים: "את אביה" זה למטה מאביה, ו"את חמיה" זה שזה כמו העונש של חמיה).

(נא: 1+)

  1. ר' ירמיה – ר"א מתכוון לומר כרי"ש (ארוסה – שריפה, נשואה – חנק):

"את אביה בשריפה" – תחת רשות אביה (ארוסה) – בשריפה,
"ואת חמיה בסקילה" – שזינתה עם חמיה – סקילה,
ומה שר"א לא הזכיר: כשהיא תחת חמיה (נשואה) וזינתה עם אחרים – חנק (כרי"ש).

דוחה רבא – א"א לחלק שאת אביה זה תחתיו ואת חמיה זה אתו!

(נא: 5+)

שני ההסברים הבאים מבינים ש"את" זה תחתיו, כלומר:
"את אביה" – ארוסה בשריפה, "את חמיה" – נשואה בסקילה,

  1. רבא – ר"א באמת מציג כאן דעה חדשה: ארוסה – שריפה, נשואה בסקילה,

וזה מבוסס על ר"ש –
קודם כל בזה שסדר העונשים הוא שריפה וסקילה; חנק והרג,
ושנית בזה שההחמרה של בת כהן מתייחסת גם לארוסה וגם לנשואה,
רק שניגוד לר"ש – הן אל שתיהן בשריפה, אלא כל אחת עולה בדרגה אחת –

"את אביה בשריפה" (ארוסה) – עולה מסקילה לשריפה,
"את חמיה בסקילה" (נשואה) – עולה מחנק לסקילה.

דוחה ר' חנינא – הרי זה לא מה שר"ש אמר, לדעתו שתיהן עולות לשריפה!

  1. רבינא – ר"א כרבנן (ארוסה – סקילה, נשואה – שריפה)

ופשוט צריך להפוך את הגירסה של ר"א:
במקום "את אביה בשריפה ואת חמיה בסקילה"
צריך לומר – "את אביה (ארוסה) – בסקילה, ואת חמיה (נשואה) – בשריפה".

 

בסוף רב מכריע שהלכה כתירוץ הראשון (רבין) שר"א כרבנן,

שואל רב יוסף (שתי הבנות בשאלה שלו):

  1. הלכתא למשיחה? (כשיהיה סנהדרין ודיני נפשות)

תמהה אביי על רב יוסף – אז שלא נלמד את כל מסכת זבחים? אלא דרוש וקבל שכר.

  1. אלא מסביר רב יוסף – התכוונתי מה יש לקבוע הלכה בין a לd הרי שניהם כרבנן, וכשיבוא משיח נשאל את ר"א לאיזה מהפירושים התכוון?

 

(נא: מעל האמצע)

ד. ברייתא ג – רי"ש ור"ע:

(מB והלאה קצת חוזר על ברייתא ב)

  1. A. שיטת רי"ש – (ארוסה – שריפה, נשואה – חנק),

ברירת המחדל של אשת איש שזינתה הוא חנק (ויקרא כ, י).
אח"כ הוציא הכתוב שני יוצאי דופן: בת כהן (ויקרא כא, ט) ונערה מאורסה (דברים כב).
אז עושים בניין אב – כמו שכשהוציא נערה, זה דווקא מאורסת (ולא נשואה ולא פנויה), כך בבת כהן – זה במאורסת,
ואילו נשואה נשארת בחנק.

  1. B. אבל מודה רי"ש שזוממיה בסקילה, כמו מיתת הבועל,

            מקור – "ועשיתם לו כאש זמם לעשות לאחיו" – ולא לאחותו.

  1. C. שיטת ר"ע – שתיהן בשריפה (כמו ר"ש)

            [מקור – בדיוק המהלך שראינו בר"ש:

  1. בפשטות (רש"י) – שהפסוק לא חילק.

אבל הרי מה המקור לר"ע שפנויה לא – גז"ש "אביה-אביה" מנערה המאורסה, שמדובר שיש זיקת בעל (לרי"ש אין צורך, כי לומד כבר בניין אב מנערה מאורסה שלא נשואה ולא פנויה),
ואם כן מקשה רי"ש – אז תלמד גם מנערה מאורסה שזה דווקא מאורסה ולא נשואה!]

  1. יש ריבוי של ו"ו ("ובת איש כהן") – ומזה מרבים גם נשואה לשריפה.

מקשה רי"ש:

  1. וכי מפני שאתה דורש ו"ו נוציא נשואה לשריפה?!
  2. וגם – אם אתה מרבה מהו"ו אז תרבה גם פנויה?
    (הגמרא תסביר – רי"ש חשב שר"ע חזר בו מהגז"ש שממעטת, ורק מרבה מהו"ו).

עונה ר"ע
יש גם גז"ש שממעטת וגם ו"ו שמרבה, אז אני ממעט פנויה ומרבה נשואה.

(נא: 4-)

  1. D. השלמות:
  2. מה רי"ש מרבה מהו"ו? ("ובת") –

רי"ש – לרבות בת של כהן בעל מום,

ומאיפה ילמד את זה ר"ע – כִּי אֶת־אִשֵּׁי ה' לֶחֶם אֱלֹקֵיהֶם הֵם מַקְרִיבִם וְהָיוּ קֹדֶשׁ (ויקרא כא, ו) – שאפילו שיש לו מום הוא עדיין כהן (אסור להיטמא למתים), ובתו עדיין בשריפה.

ורי"ש – זה לא מספיק, כי מדבר על הכהן עצמו, ואולי לא על בתו.

  1. מה רי"ש ילמד מ"את אביה היא מחללת" (שהרי זה לא נצרך לו לגז"ש)?

ללמד שצריכים לנהוג באביה ביחס של חול וביזיון, ואומרים ארור שילד וגידל זו!

 

(נב. 8+)

חלק ג – סוף המשנה – "זו מצוות הנסקלין". למה זה כתוב?

כי כיוון המשניות הקודמות פירטו את תהליך הסקילה (משנה מב:, מה.),
וכיוון שבמשנה הבאה עוברים למצוות הנשרפים,
אז משנתנו מסיימת את נושא הנסקלים ב"זו מצוות הנסקלין".

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.