לעילוי נשמת אליהו בן פנחס ז"ל
להזמנת ספר "דף מאיר" (סיכום וביאור מסכת מכות של אתר סיני) ליחצו כאן
רוצים להקדיש שיעור? ליחצו כאן ובזכותכם יעלה עוד שיעור לאוויר
לצפייה בתרשים החי של השיעור למי שחסום ביוטיוב
לחוברת הסיכום באתר | לרכישת ספר מודפס עם הסיכומים (חדש!)
להדפסת התרשים של הדף
סיכום הדף יומי, תלמוד בבלי סנהדרין קי
(קט: רבע תחתון – קי: במשנה)
המשך אלו שאין להם חלק לעולם הבא
חלק א – מרגלים (4)
וימותו – בעוה"ז, במגפה – בעוה"ב
חלק ב – קורח ועדתו (6)
א. דעות ומקור –
אין להם – ר"ע (ומשנתנו) – ותכס עליהם הארץ – בעוה"ז, ויאבדו מתוך הקהל – בעוה"ב
יש להם –
ר"א – ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל
ר"י ב"ב – תעיתי כשה אובד בקש עבדך כי מצוותיך לא שכחתי.
ב. דרשות על השמות –
במדבר טז, א – וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן־יִצְהָר בֶּן־קְהָת בֶּן־לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן־פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן
ויקח – לקח מקח רע לעצמו
קרח – שגרם לקרחה (חסרון) בישראל
בן יצהר – מלשון חום הצהריים – שגרם לכעס רותח
בן קהת – שהקהה שיני מולידיו
בן לוי – שנעשה בן לויה לגהנום
ולא כתוב בן יעקב – כי יעקב התפלל שלא ייחסו אליו את קרח ואת המרגלים.
ודתן – שעבר על דת
ואבירם – שאיבר (אטם) עצמו מלעשות תשובה
ואון בן פלת בני ראובן –
און – שישב באנינות (עצב) כדי לעשות תשובה
פלת – נעשו לו פלאות
בן ראובן – בן שראה והבין
[מי שגרמה לו לחזור בו היא אשתו –
שקצת שכנעה אותו (כי ממילא לא תהיה בראש),
ושיכרה אותו שישן (שלא יקראו לו)
וישבה בפתח האוהל לא צנועה – כדי שלא יכנסו להעיר אותו.
ג. אגב אשתו של און בן פלת, אשתו של קרח עשתה הפוך
היא שכנעה אותו למרוד:
- משה לקח לעצמו מלכות ולאחיו כהונה
- משה מזלזל בכם הלויים –
מגלח את הלויים,
אומר לכולם לשים רק פתיח תכלת ולא כל הבגד
(קי. שליש)
ד. המשך דרשת הפסוקים בקורח
פסוק ב – וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי־יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי־שֵׁם
מבני ישראל – מיוחדים שבעדה
קריאי מועד – תלמידי חכמים שיודעים לעבר את השנים ולקבוע חודשים
אנשי שם – היה להם שם בכל העולם
פסוק ד – וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל־פָּנָיו
שמע שחושדים בו באשת איש (ולכן הוציא את האוהל שלו מהמחנה)
פסוק כה – וַיָּקׇם מֹשֶׁה וַיֵּלֶךְ אֶל־דָּתָן וַאֲבִירָם וַיֵּלְכוּ אַחֲרָיו זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל׃
מכאן שלא מחזיקים במחלוקת (אפילו כשאתה צודק)
וכל המחזיק במחלוקת:
- עובר בלאו ("ולא יהיה כקורח")
- ראוי להצטרע ("ביד משה" – "הבא נא ידך בחיקך")
ה. החולק על מלכות דוד ועל רבו –
- כל החולק על מלכות בית דוד – ראוי להכישו נחש
רשימה של אנשים שיוצאים נגד רבם – וזה כאילו נגד השכינה:
- כל החולק על רבו (נלמד מדתן ואבירם – בהוצתם על ה')
- העושה מריבה עם רבו
- המתרעם על רבו
- המהרהר אחר רבו
(קי. שליש תחתון)
ו. עשירותו של קורח
- עושר שמור לבעליו לרעתו – זה עושרו של קורח.
- גודל העושר – היו לו 300 פרדות שרק החזיקו את המפתחות לבית גניזו.
- מקור העושר – אחד מ3 האוצרות שהחביא יוסף.
ז. איך מת קורח
(סדר האירועים – קודם עדת קורח נבלעה, ואז יצאה אש ואכלה את ה250 איש)
רי"ח – קורח לא מהבלועים ולא מהנשרפים, אלא מת במגפה (חת"ס – למחרת)
בברייתא – גם נשרף וגם נבלע
ח. רבא – גם עולם הטבע התערב פה נגד קורח –
- השמש והירח עברו לרקיע "זבול" כדי לא להאיר עד שה' יעניש את קורח,
אך ה' הכריח אותם לחזור ולהאיר. - משה ביקש שאם אין כאן פתח של גהנום שהפתח יתקרב ויבלע אותם.
ט. "ובני קורח לא מתו" – אלא מקום נתבצר להם בגהנום וישבו עליו ואמרו שירה.
י. רבה בב"ח מספר שפגש ישמעאלי שהראה לו חורים מהם יוצא עשן ושם בלועים עדת קורח, ואחת לשלושים יום חוזרים לשם להענש ואומרים משה אמת ואנחנו בדאין.
חלק ג – דור המדבר (5)
אין להם – משנתנו ור"ע –
- במדבר הזה יתמו (עולם הזה) ושם ימותו (עולם הבא) (במדבר יד)
- אשר נשבעתי באפי אם יבואון אל מנוחתי (עולם הבא)
ודוחה ר"א – "באפי נשבעתי" – נשבעתי מתוך כעס ואני חוזר בי.
יש להם –
- ר"א – איספו לי חסידי, כורתי בריתי
אך ר' יהושע ב"ק דוחה – זה כנגד הצדיקים שאחרי הפסוק.
- ר"ש ב"מ – ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
- רבה בב"ח (מתפלא על ר"ע שלא דרש כך) – זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותייך לכתך אחרי במדבר – הפסוק מדבר על עם ישראל שיצא לגלות שיחזור בזכות דור המדבר, אז קל וחומר שגם לדור המדבר עצמו יש תיקון.