להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן
לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(טו. 5+ עד טו: ברבע התחתון)
נושאים אגביים לדף הקודם –
חלק א – 3 מחלוקות שמאי והלל
רב הונא:
- 1. שיעור חלה – כמה קבים (בערך ליטר ורבע):
בתחילה: ב"ש – 1, חכמים – 1.5, ב"ה – 2,
משהגדילו המידות: אמרו – 1.25, רי"ס – 1.25+. - 2. שיעור מים שאובים שפוסלים (כשניתנו לפני ה40 סאה (240 קבין) הכשרים)
הלל – 3 קבין (הין), חכמים – 4.5, שמאי – 9 - 3. חשש למפרע בראתה דם
שמאי – לא חוששים, חכמים – 24 שעות או פקידה אחרונה, הלל – חוששים עד פקידה אחרונה.
והרי יש עוד:
- 4. סמיכה ביו"ט על הקרבן – הלל – סומכים, שמאי לא.
תשובה – לא הוזכר כי במחלוקת זו נחלקו כל הזוגות גם לפני שמאי והלל (משנה בחגיגה ב,ב). - 5. הבוצר לגת – האם הוכשרו לטומאה? (רוצה יין, אך לא כרגע בסל) –
שמאי – הוכשר, הלל – לא הוכשר.
תשובה – שם הודה הלל לשמאי.
חלק ב – טומאת ארץ העמים (לפסול תרומה)
עולה מהגמרא שטעם הגזירה שמא יש שם קבר, כי בחו"ל לא קברו בצורה מסודרת.
תוס' בנזיר מוסיפים שמטרת הגזירה שלא יעזבו את הארץ.
א. מי ומתי תיקן?
- בברייתא (יד:) – יוסי בן יועזר ויוסי בן יוחנן (קדמו להלל 4 דורות, והלל היה 100 שנה לפני החורבן)
- ר' ישמעאל בר' יוסי – רבנן 80 שנה לפני החורבן.
- משנה בטהרות – באושא (אחרי החורבן) – שפוסל תרומה אפילו שזה רק ספק.
גוש עפר | אויר | |||||
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
יוסי בן יועזר | לשרוף | לתלות | לתלות | כלום | כלום | כלום |
80 לפני החורבן | לא שינו | לשרוף | לא שינו | לתלות | לתלות | לתלות |
אושא | לשרוף | לא שינו |
על כלי זכוכית הגמרא לא דנה, וראה תוס' 'אתו'.
6 תגובות
שבת דף טוב
שלום ויישר כח
מה שאמרת (וכך גם בסיכום השיעור) שלדעת חכמים 4.5 קבין פוסלין את המקווה נראה טעות משגרת הלשון, שכן בגמ' כתוב 3 לוגין.
תודה!
שלום ותודה על הדפים,
לא הבנתי את הכוונה של "לתלות"
אשמח להפנייה להסבר
תודה
אלחנן
לר' אורי שליט"א אין מילים בזכותך מצליחים להתמיד גם בדפים קשים
שתזכה לכל מילי דמיטב ברו"ג
התרשימים משום מה מופיעים לי לפי סדר הדפים אך על מסכת ברכות מעוניין מאוד בתרשימים על מסכת שבת בתודה מראש
משתדלים לתקן את זה, תודה
שיעורים על ב"ק
לרב אורי שלום
איך אפשר להשיג את השיעורים על מסכת בבא קמא שהכנת בשביל ישיבות תיכוניות?
תודה,
דורון.