להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן
לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(כה: 3- עד כז. שליש עליון)
חלק א – המשך שמנים להדלקת נרות
א. רשב"א – לא מדליקים בצרי (שרף עצי הקטף, שמן אפרסמון)
- אביי – עף (סכנה) (ובברייתא בהמשך גם לא בנפט לבן מאותה סיבה)
- רבה – מוסיף שריחו טוב ושמא יקח ממנו.
- בהמשך מובאת כל הברייתא (אמצע עמוד א) כיון שאינו פרי אלא שרף (יוצא מן העץ), וכן רי"ש ורי"ש בן ברוקה – שכל היוצא מן העץ לא מדליקים בו אלא מו הפרי.
עוד דעות:
ר' טרפון – רק שמן זית,
ר' יוחנן בן נורי – כל השמנים! ואפילו נפט, שמן דגים, עטרן אפילו שבא מזפט), וכן ר' שמעון שזורי (שמן פקועות, נפט).
חלב – במשנה – חכמים – לא, נחום המדי – במבושל כן.
בברייתא – סומכוס – חלב לא, שמן דגים כן (וההבדל בינו לחכמים זה שאחד מהם מתיר אם מערבבים קצת שמן דגים בחלב, ואחד אוסר ומתיר שמן דגים רק בתערובת).
אגב זה (כו. 3+):
- סיפור ההתנקשות של החמות בכלה על ידי השמן.
- נבוזראדן השאיר כורמים (מלקטי אפרסמון) ויוגבים (סוחטי חלזונות).
ב. שמן טבל טמא (כו. רבע)
רואים את הטבל כערבוב של תרומה עם חולין, ממילא –
לישראל ודאי אסור להנות ממנו (תרומה),
לכהן אסור כי נתונים לו רק משעת הרמה (לומדים מהיקש מתרומה טהורה – "משמרת תרומותי").
חלק ב – טומאת בגדים
(מובא אגב "כל היוצא מן העץ")
הקדמה
- יש שתי טומאות בבגד – נגעים וטומאה מבחוץ (למשל שרץ).
בנגעים יש חומרא שנטמא כבר בחוטים (שתי וערב), בשרץ יש חומרא שנטמא בכעדשה.
מבחינת הגודל וסוג הבגד – אין הבדל. - בטומאות שנוגעות בבגד אין פרוט לגבי סוג הבגד, אלא כתוב – "או בגד או עור" וכד'.
בטומאת צרעת הבגד כתוב (ויקרא יג) –
מז והַבֶּגֶד, כִּי-יִהְיֶה בוֹ נֶגַע צָרָעַת: בְּבֶגֶד צֶמֶר, אוֹ בְּבֶגֶד פִּשְׁתִּים.
מח אוֹ בִשְׁתִי אוֹ בְעֵרֶב, לַפִּשְׁתִּים וְלַצָּמֶר; אוֹ בְעוֹר, אוֹ בְּכָל-מְלֶאכֶת עוֹר…
נט זֹאת תּוֹרַת נֶגַע-צָרַעַת בֶּגֶד הַצֶּמֶר אוֹ הַפִּשְׁתִּים, אוֹ הַשְּׁתִי אוֹ הָעֵרֶב, אוֹ, כָּל-כְּלִי-עוֹר–לְטַהֲרוֹ, אוֹ לְטַמְּאוֹ.
א. האם בגד גדול משאר המינים נטמא?
בבגד קטן – לפי כולם רק צמר ופשתים (גדול – פשט +קל וחומר, קטן – "והבגד" – לרבות קטן).
בבגד גדול –
אביי – כנ"ל,
רבא – רי"ש – צמר ופשתים, רשב"א – שאר מינים ("או בבגד" לרבות)
נפרט יותר בטבלה:
רשב"א | רי"ש | מקורות | שרצים | ||||
בגד גדול | בגד קטן | ||||||
אביי | דווקא צמר ופשתים, | פשט + קל וחומר משתי או ערב (וכיון שמיועדים גם לעשירים, לומדים גדול שמיועד גם לעשירים) | "והבגד" – לרבות קטן | קשה: | או בבגד – לרבות שלומדים מכאן לשרצים. | ||
רבא | 1 | בקטן – צמר ופשתים | דווקא צמר ופשתים, | "או בבגד" – לרבות גדול בשאר מינים. | בניין אב מנגעים (לא צריך לימוד). | ||
2 | בקטן – צמר ופשתים בגדול – כל המינים | נראה מחר. |
6 Responses
שלום, אני מבקש להקדיש שיעור לעילוי נשמתה של אמי ז"ל, גולדי בת רבי אלינלך שנפטרה שי"ד בתמוז. כיצד ניתן? תודה
שלום יוסי, ראה בבקשה כאן – https://www.sinai.org.il/help/
תודה רבה על השיעור אבל השיעור בוידיאו לא עובד מראה משהו בסינית… ישר כח
תוכל לנסות דפדפן אחר?
RE: הדף היומי – שבת דף כו
בס"ד יישר כח על מלאכת הקודש הזו ,אין אפשרות לצפות ולשמוע את השיעור
RE: RE: הדף היומי – שבת דף כו
מה קורה כשאתה מנסה ללחוץ על Play? (ניסיתי עכישו וזה עובד אצלי).