להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן
לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(כז. שליש עליון עד כז: במשנה)
א. המשך טומאת בגדים – דעת ר' ישמעאל
בברייתא אתמול ראינו שקטן וגדול – דווקא בצמר ופשתים. היום נראה שיש בזה סתירה:
ברייתא א – לומדים מנגעים שבגד זה דווקא בצמר ופשתים – "אף כל צמר ופשתים". | ברייתא ב – "או בבגד" – לרבות שאר מינים. | הערות | |
אביי – | סתירה! | ||
1. רבא (2) | כמו דעתו ברשב"א: | רבא חזר בו, או שזה היה רב פפא | |
קטן | גדול | ||
2. רב פפא | מתייחס לאיסור כלאיים | באמת יש בשאר מינים רש"י – גם לבגדים קטנים | דחייה – זה מפורש בפסוקים של שעטנז לגבי לבישה (וכל שכן שלגבי העלאה). |
3. ר"נ בר יצחק | התייחס לחיוב ציצית | דברים כב – רבא – כל המינים חייבים, ר"נ בי"צ – רק צו"פ חייב בציצית, |
ב. סכך בחוטי פשתן (שמקבל טומאה)
A. פשתן פסול לסכך
כאמור, חוטי פשתן נטמאים בנגעים אך לא בשרץ (עד שיארגו מהם בד).
ואפילו שנטמאים רק בנגעים, כבר אסור לסכך בהם:
רשב"א בברייתא (כו. למטה) – כל שאר המינים לא מקבלים טומאה, ומסככין בהן,
חוץ מפשתן שמקבל טומאת נגעים, וממילא – לא מסככין בו.
אביי – וכן סומכוס: בפשתן טווי לא מסככין.
B. ממתי מקבלים טומאה
לאחר טוויית החוטים, היו: 1. שולקים במים חמים. 2. מלבנים בתנור.
במשנה בנגעים (יא,ח):
הערב: מיד בטוויה.
השתי: ר"מ – מיד, ר"י – אחרי השליקה.
מלשונו של סומכוס (רש"י 1) משמע שסובר כר"מ.
2 Responses
תיקון טעות
ישר כוך על כל עמלכם
תיקון טעות סופר
בחוברת הסיכום של השיעורים על מס' שבת מופיע בטעות (בצד ימין למטה) מסכת ברכותבמקום מס' שבת
RE: תיקון טעות
תודה!