שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף לז

סרטון דף יומי

להורדת חוברת הסיכום של הדף היומי במסכת שבת לחץ כאן

לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

 

(לו: פרק כירה עד לז: שורה אחרונה)

שהייה והחזרה

ראינו בדף יח –
חי או מבושל לגמרי – מותר.
הדיון שלנו הוא במבושל בינוני (בן דורסאי/קרמו פניה ומעלה).

חלק א – האם שהייה צריכה גו"ק

המשנה:

א.      בקש ובגבבה – נותנים תבשיל,
בגפת ובעצים – צריך לגרוף/לקטום באפר.

ב.      חמין – כן.
תבשיל – ב"ש לא, ב"ה כן.

ג.       האם מחזירים –  ב"ש לא, ב"ה כן.

למה התייחסה הרישא:

  1. (חנניה) להחזרה – שצריך גו"ק,
    אך בשהייה לא צריך גו"ק (רק ממאכל בן דרוסאי (ראשונים)).
  2. לשהייה – שגם בשהייה צריך גו"ק (וכש"כ שבהחזרה).

תא שמע:

  1. האמצע – מחלוקת ב"ה וב"ש לגבי חמין,
    בפשטות האמצע ממשיך את הרישא,

כלומר:

ל-2 בשהייה,
ל-1 בהחזרה, ולב"ש אסור בתבשיל, ונניח שלזה התכוונו גם בסיפא, וקשה למה יש כפלות של אמצע וסיפא.

תשובה – גם ל-1 האמצע מתייחס לשהייה.

יוצא כך:

החזרה
ב"ה – מותר בגו"ק,
ב"ש – אסור בכל מקרה.

שהייה

  1. האם צריך גו"ק:
    חנניה – לא, לדעה השנייה – צריך.
  2. מה משהין –
    חמין – כן,
    תבשיל – ב"ש לא, ב"ה כן.

2. רב – מה שהתרנו זה רק על גבה ולא בתוכה.

החלוקה סבירה רק בהחזרה, וסביר שדיבר על הרישא, כמו 1.

תשובה – דיבר על הסיפא (החזרה).

3. שיטת ר"י בברייתא – בדיוק כמו משנתנו לפי אפשרות 2, (שצריך גו"ק בשהייה), אז כמי אפשרות 1? (יש שם גם את ר"מ אך זה ודאי שלא).
תשובה – המשנה שיטה שלישית.

(דילוג מלז. שליש תחתון עד לז: רבע)

חלק ב – המשך חלק א: שיטות האמוראים + רמת הבישול

הנושאים בחלק זה:

  1. מה דעת האמוראים האם להשהות צריך גו"ק.
  2. בהנחה שצריך, האם מצטמק ויפה לו נחשב מבושל לגמרי ולא צריך גו"ק.

הדעה בתנאים

האמוראים

הערות

חנניה – לא צריך גו"ק
(צריך בישול ראשוני (בן דורסאי, קרמו פניה)).

רב ששת-רי"ח
מותר לשהות גם בלי גו"ק

רבא – זאת משנה (יט:) –
מדויק שנותנים פת לתנור אם קרמו פניה, אפילו שאינו מבושל כל צרכו.

(רב ששת אמר זאת כי שם זה דיוק ולא מפורש).

בהמשך –
רב יוסף לאביי: רב נחמן ברי"צ משהה, וכמוהו בסורא.
(ומשמע שהכוונה כחנניה).

הדעה השנייה –
לא כל צרכו – גו"ק,
כל צרכו – מותר.

מצטמק ויפה לו:
רב שמואל ב"י-ר' יוחנןמותר,
וכן רב נחמן,
רב ושמואל – אסור.

רב הונא השהה כסא דהרסנא,
ורב אשי התלבט זה כי מצטמק ויפה לו מותר, או שזה נחשב רע לו כי יש לו קמח.

רב עוקבא – אנחנו כרי"ח,
ואתם (רב אשי) כרב ושמואל (כי קרובים אליהם).

ר"נ – סוגי מאכלים, מתי נחשב יפה/רע לו:
1. יש קמח – רע.
מלבד תבשיל לפת עם בשר כשאין לו אורחים.

2. לפדא (תבשיל תאנים), דייסא, תמרי – מצטמק ורע להם.

(לז. שליש תחתון)

חלק ג – דינים שונים אגביים

א. האם לסמוך לכירה מותר כשאינו גו"ק?

(אגב הברייתא של ר"י, ראה להלן 1).

  1. בברייתא של ר"י – מותר:
    המקרה: 2 כירות צמודות, משהה על זו שגרופה ליד זו שלא.

דחייה: שם הסיר על הכירה, ואנחנו שואלים לסמוך למטה על הקרקע לצד הכירה.

2. ראיה מרב ספרא רב חייא – אסור:

קטמה ונתלבנה – נחשבת קטומה, וממילא מותר לשהות ולסמוך.

ניסיון דחייה ודחיית הניסיון.

3. ת"ש – כירה לא גרופה סומכין להמותר.

(לז. 2-)

ב. קטמה ונתלבנה

  • בסעיף א: רב ספרא-רב חייא = קטומה.
  • רי"צ בר נחמני-ר' אושעיא ובהמשך רבה בב"ח-רי"ח –

קטומה שהובערה – מותר לשים מצטמק ויפה לו.

  1. בהו"א מותר כי מצטמק ויפה לו נחשב מבושל כל צרכו.
  2. תשובה – בגלל שקטומה והובערה = קטומה.
    (והחידוש של רי"ח – שאפילו בגחלי רותם).

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.