להורדת חוברת עם כל סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(מב. שליש עליון – מב: במשנה)
חלק א – המשך מים חמים וקרים (מיחם שפינהו, אמבטי)
[תזכורת מהדף הקודם: מותר הרבה מים קרים לחמים, אך לא הרבה מעט].
א. פשט הברייתא:
(מקרא: חצי – מותר רק חם לקר, מותר – מותר לשני הכיוונים, אסור – אסור לשני הכיוונים).
ב"ש – חצי,
ב"ה – באמבטי – חצי, בכוס – מותר,
ר"ש ב"מ – 1. מחמיר באמבטי שאסור. 2. מחמיר בכוס שב"ה כב"ש.
ב. היחס לדף הקודם והסבר הברייתא לפי תוס' –
- גם כאן, כמו בדף הקודם, בכלי ראשון מה שקובע זה הכמות (אלא שבדר"כ שופכים את המעט אל היותר).
- מדובר בכלי שני, כך שעקרונית אמור להיות מותר לגמרי.
- ב"ש גוזרים אטו כלי ראשון.
ב"ה גוזרים רק באמבטי, שם יש לו עניין לחממה במיוחד.
ג. השלמות
- שינינו את דעת ר"ש, כיי היתה הו"א שספל=אמבטי, ואם מחמיר לגמרי באמבטי, א"א להשתמש בספל בשבת, בהנחה כר"נ שהלכה כר"ש.
- רבא כב"ה לפי ההבנה המקלה (שבכוס מותר לגמרי).
חלק ב – תבלינים ומלח בכלי ראשון ושני
א. תבלין
כלי 1 | כלי 2 | |
ר"י 1 | מותר (בתנאי שאין חומץ/ציר, ותוס' – מקל דווקא) | מותר |
ת"ק – רגיל | אסור | מותר |
ר"י 2 | אסור | אסור אם יש חומץ/ציר |
ב. מלח
(טבלה דומה לזו של תבלין, רק עם בעלי דעות שונים)
כלי 1 | כלי 2 | |
ר"נ + ר' חייא 2 | מותר | מותר |
רב יוסף – רגיל | אסור | מותר |
ר' חייא 1 | אסור | אסור |
3 תגובות
השיעור מעולה, תודה רבה
שוב תודה על השיעורים הנפלאים
(בדקה 3:48 החלפת "חם לתוך קר" ב"קר לתוך חם")
לרב אורי היקר – יישר כח עצום יפוצו מעיינותיך
לענ"ד יסייע מאוד אם תהיה אופציה באתר לראות גם את הדף עצמו
חזק ואמץ
תודה