להורדת חוברת עם כל סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(מד. במשנה – מה. רבע עליון)
הקדמה:
ראינו בדף הקודם שלמר זוטרא, גם לר"ש יש מיגו דאתקצאי בנר גדול.
היום נראה עוד מקרים בהם אולי ר"ש מודה:
- 1.נר ושמן כשדולק.
- 2.נויי סוכה (מחמת מצווה).
- 3.גרוגרות וצימוקים (דחייה + לא ראויים).
- 4.בעל חי מת שאינו ראוי גם לכלב (מחמת גופו).
- 5.מנורה גדולה (הואיל וקובע לה מקום (חסרון כיס)).
א. מקרים בהם (אולי) יש לר"ש מוקצה – כי דחאן בידיים
- 1.חיטים שזרען וביצה ששם תחת התרנגולת
ר' יוחנן – לר"ש יש מוקצה רק בשמן שבנר בזמן שדולק ששם יש סיבה נוספת,
אך בחיטים – אינו מוקצה, ואם מתחרט יכול להוציא.
(גם אם נלמד מנר, היה ניתן להחמיר יותר ולאסור במגו דאתקצאי, שהרי בנר הדחייה נעלמת מעצמה, אך בחיטים ניתן היה לומר שכיון שהדחייה בידיים לא נעלמת מעצמה, אסור).
למה השמן שנטף מהנר מוקצה:
- A.הוקצה למצוותו + הוקצה לאיסור (שאם יטלטל יכבה)
והרי ר"ש מודה בנויי סוכה שאסורים כל החג?
- B.הוקצה למצוותו, וממילא נהיה אסור.
(ריטב"א – יש מגו דאתקצאי, תוס' – אין).
- 2.גרוגרות וצימוקים
ר"י-שמואל – אין מוקצה לר"ש אלא בגרוגרות וצימוקים – דחייה בידיים + לא ראויים.
(וכאן יש לו גם מיגו דאתקצאי)
האם אין עוד?
- A.קשה – הברייתא מתירה גם באפרסקים, הרי שם תמיד ראויים?
תשובה – הברייתא היא ר"י,
ומה החידוש? (אפילו סתם שם במחסן נהיה מוקצה),
היינו חושבים שאפילו שהעלה תוך כדי סעודה את מה שנותר, ואולי עוד יתחרט וירצה לאכול עוד, קמ"ל שגם זה הקצאה מדעתו לר"י.
(מה. 1-)
- B.פצעילי תמרה לר"ש?
(תמרי בוסר שנשרו ומתבשלים בסל וקשים לאכילה)
רבי – לא מוקצה. אין מוקצה לר"ש אלא גרוגרות וצימוקים.
קשה: והרי לרבי יש מוקצה:
שאין שוחטין את המדבריות (מוקצה),
[ת"ק – שישנות בטבע כל הקיץ, רבי – קיץ + חורף].
תשובות:
- 1.בזה ר"ש מודה, כמו בצימוקים (דחאן בידיים + טורח לקחתם (=אינן רואיות)).
- 2.אכן רבי כר"י, ולגבי פצעילי תמרה רק ענה לשיטת ר"ש.
- 3.אכן כר"ש, ולגבי מדבריות רק הגיב לרבנן.
(מה: שליש עליון)
ב. כמי ההלכה במוקצה? ( + מקרים נוספים בהם מודה ר"ש)
דעת רי"ח
- A.כר"ש (בתחילה רבה בב"ח, אך בהמשך ריב"ל, ורב יוסף מבאר שרבה בב"ח אמר בשם רי"ח "אמרו" אבל זו לא דעתו של רי"ח)
והרי רי"ח אסר קן של תרנגולת כי "כלום עשוי אלא לתרנגולין".
תשובות:
- 1.שיש שם אפרוח מת.
דחייה – זה תלוי במחלוקת בדעת רבא מה דעת ר"ש בבע"ח מת:
מר ב"א – מוקצה (אא"כ היה חולה לפני שבת),
מר בריה דרי"ס – לא מוקצה (כי ראוי להאכלה לכלבים).
- 2.שיש ביצה עם אפרוח (לא ראוי גם לכלבים).
- B.רב יצחק ברי"ס – כר"י