להודייה על חזרת בנינו רועי מרדכי בן ענת ציפורה ודניאל אברהם – בחיים משירות המילואים בעזה,
ולהצלחת הניתוח שלו היום להוצאת הרסיס שנותר
להקדשת שיעור ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת קידושין לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
דף יומי בבא מציעא דף מ
תקציר הדף היומי:
שומר על פירות או תבואה לא מחזיר הכמות המדויקת אלא קצת פחות, כי הנפח יורד עם הזמן (תלוי במין, ומחלוקת אם זה לכל התבואה או לכור 1). כך גם ביין ושמן שיש בליעה ושמרים. ב. ר"י – גם לקוח מניח שיש ביין גם שמרים. מחלוקת אביי ורב פפא בהסבר דבריו.
סיכום הדף היומי:
(מ. במשנה למעלה – מ: במשנה למטה)
שומר מחזיר פחות ממה שקיבל
כלומר, אם ערבב את הפירות שקיבל עם הפירות שלו, מחזיר לו קצת פחות מהכמות, כי יש בלאי טבעי.
א. חישוב הכמות שמוריד –
- A. מאיזה חלק מוריד –
ת"ק – X לכל כור
- בבלי – מעבר לעכברים יש גם שהולכים לאיבוד, מתפזרים.
- ירושלמי – ככל שיש יותר תבואה יש גם יותר עכברים.
רי"ח ב"נ – X רק לכור אחד
כי הבעיה היא עכברים, ויש כמות מסוימת של עכברים
- B. כמה מורידים (כמה זה X) –
בחיטים ואורז קלוף – 4.5 קב לכור (180 קב) – יוצא 2.5%
בשעורים ודוחן – 9 קבין לכור – יוצא 5%
בזרע פשתן (גבעולים) ואורז ל אקלוף – 3 סאין לכור – 10%
ב. ר"י – אם יש הרבה – לא מורידים (כי גם מצטמצם, אבל גם מתרחב)
איך מתרחב? נבין מברייתא שאמרו לפני ר"נ –
מדד בקבלה בגורן, וכשמחזיר מדד בבית – לא מורידים,
למה?
הבנה א – כי הכלי מדידה בבית קטן יותר.
דחייה – מדובר כאן בטיפשים?!
אלא הבנה ב – כשקיבל זה היה בימות הגורן (קיץ) וכשהחזיר זה היה חורף,
והלחות מרחיבה את התבואה, ולכן הצמצם וההרחבה מתקזזים,
ולזה התכוון גם ר"י.
ג. משנה הבאה – וכן הדין בעוד דברים –
יין – כי החבית בולעת את היין
כמה מוריד?
ת"ק – 1/6
ר"י – 1/5
והגמרא מסבירה שאין מחלוקת אלא תלוי ב –
או –
ציפו בשעווה – 1/5,
ציפו בזפת – 1/6
או – תלוי בחומר ממנו עשויה החבית.
שמן –
כמה מוריד – 3%:
1.5% זה השמרים
לכן אם מדובר בשמן מזוכך – לא מוריד את ה1.5%
1.5% – נבלע בכלי
לכן אם זה בכלי ישן שכבר בלוע לא מוריד את ה1.5
לא בולע בכלל?!
- אכן לא בולע
- מדובר שהוא גם עם זפת, ולכן אל בולע כלום.
ג. סיפור על מסחר שקשור לבליעת השמן בכלי –
סיפור – רב יהודה היה קונה כלי שמן עם 48 כוזי ב6 זוזים,
כלומר כל זוז קנה לו 8 כוזי
והוא מכר בכל זוז 6 כוזי,
אם ימכור 6 כאלה – יקבל חזרה את ההשקעה שלו (6 זוזים, 36 זוזים) וישארו לו 12 כוזי,
אבל מתוך ה12 – 8 נבלעים לו בכלי,
יוצא שנשארו לו 4 כוזי (1/12 מ48) – שזה הרווח שלו.
למה לא השתכר יותר?
הרי שמואל אמר שבדבר שהוא חיי נפש אסור להשתכר יותר מ1/6, אבל 1/6 מותר!
תשובה – הזתכר יותר, כי הרוויח גם את הכד והשמרים.
אז זה יוצא יותר מ1/6?
תשובה – יש לו כאן עוד עבודה (פתיחת היין, השיווק), וגם על זה מגיע לו כסף.
ד. וכן לגבי מכירה –
- A. ר"י – אם למוכר יש חבית שמן והשמרים שקעו,
ובא לקוח וביקש "שמן" סתם (ולא אמר בפירוש שמן מזוכך),
האם המוכר יכול להכניס שמרים –
ר"י – מכניס שמרים (1.5%, כדלעיל)
חכמים – לא.
במה נחלקו –
אביי – המחלוקת אם מותר לערבב, וממילא גם נחלקו אם יכול לתת לו שמרים בנפרד –
ר"י – מותר לערבב, ומותר גם בנפרד,
חכמים – אסור לערבב, ואסור גם בנפרד.
(קושיות לגבי ר"י – הקונה יכול לטעון:
- הקונה יכול לטעון – מילא אם היית מערבב אני יכול למכור עם השמן, אבל איך אני אמכור שמרים בנפרד?
תשובה – לא מדובר בלקוח שהוא סוחר, אלא בבעה"ב, הווא מעדיף 98.5% שמן צלול, גם אם בגלל זה יקבל בנפרד 1.5% שמרים.
- בזה שאתה המוכר לא ערבבת זה מראה שמחלת לי! (סברת רב פפא)
תשובה – לר"י אין דבר כזה מחילה אא"כ אמר במפורש
איפה רואים את זה –
אדם שמכר צמד (העול שמחבר את הבהמות) –
ר"י – נבדוק את הסכום,
ולא מניחים שמחל אם לא אמרו בפירוש!
חכמים – התכוון גם לבהמות,
וגם אם הסכום נמוך – כנראה שמחל.
רב פפא – הופך השיטות –
חכמים – מותר לערבב,
אבל אסור לתת בנפרד, כי כיוון שלא ערבב, מראה שמחל לקונה.
ר"י – אסור לערבב,
אבל מותר לתת בנפרד (הרי אחרת ממה ירוויח?!)
(מ: שליש תחתון)
- B. בשמן גם מקזז את הפקטים – גם בשומר וגם במוכר
כלומר –
כמו שבשומר על שמן, כשמחזיר מוריד את השמרים + מה שנבלע, וגם מחזיר לו מהפקטים,
כך גם המוכר כולל בשמן שמוכר גם קצת פקטים,
קשה – והרי ר"י אמר שהלוקח לא מקבל עליו את הפקטים?
תשובה – תלוי מתי שילם:
שילם בתשרי – השמן עכור, אז התכוון שזה כולל את הפקטים
שילם בניסן – התכוון בלי הפקטים.