להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(צז. שליש – צח. 3+)
א. זורק מרשות היחיד לרשות היחיד דרך רה"ר
[הקדמות:
- רה"ר רק עד י' טפחים. רה"י – עד הרקיע.
מוליך ברה"ר, אפילו שמחזיק מעל י', חייב (כמשא בני קהת).
- מושיט מרה"י לרה"י באותו צד – חייב (כמו שהושיטו את הקרשים במשכן)].
זורק דרך רה"ר
א. האם חייב – חכמים פוטרים ור"ע מחייב.
שתי אפשרויות:
למטה מ-י' | מעל י' | |
א | מחלוקת ר' נהוראי (מדייק מ"ברשות הרבים עצמה"). רב חלקיה בר טובי וברייתא – המחלוקת בין ג ל-י, אך מתחת לג קלוטה כמי שהונחה. | רבה, רב חלקיה בר טובי וברייתא – פטור |
ב | רבה – כולם מחייבים (קלוטה כמי שהונחה). ר"א – מחלוקת (לרבנן: לא קלוטה כהונחה ולא זורק ממושיט. ר"ע – ממושיט, ואולי גם קלוטה). | מחלוקת – ר"א – ר"ע מחייב גם מעל י'. |
הערות:
- יוצא שהכרענו כ-א בגלל הברייתא, ולא לומדים זורק ממושיט.
- וקשה על רב שאסר, תשובה – שם שתי הגזוזטראות לא באותו גובה, וחוששים שיפול וילך להביא.
- גם כשאין איסור תורה, עדיין יש צורך בעירובי חצרות, אא"כ שתיהן שלו.
- למה בפחות מ-ג' ברור שקלוטה כהונחה? מדין לבוד.
מה המקור ללבוד:
- 1.(ברה"ר הנ"ל – לא יתכן שרה"ר תהיה שטוחה לגמרי (קשה – גם ג'!))
- 2.(בתחתית דופן סוכה – אין גדיים בוקעין בה).
- 3.בין הדופן לסכך – לבוד הלכה למשה מסיני.
(צז. 5-)
ב. זורק מרשות הרבים לרשות הרבים דרך רשות היחיד
חכמים פוטרים (כאמור – לא אומרים קלוטה כמי שהונחה),
רבי מחייב (רב ושמואל – גם מסכים שאין קלוטה כהונחה, ומחייב רק ברה"ר מקורה, שנחשבת מלאה).
וכן בברייתא (צז: 2-), אך אם עבר ברה"ר 4 או 2+2, מצטרפים וחייב.
ג. האם מחייבים על תולדה במקום אב
(א. ראינו בדף צו: שר"א מחייב על תולדה במקום אב וחכמים לא)).
ב. שמואל – חייב 2. למי שמואל התייחס:
- 1.רב חנא – על רבי הנ"ל שזורק דרך רה"י חייב על הכנסה והוצאה.
וקשה – הרי רבי למד מ"אלה הדברים" לט אבות, ושחייב רק עליהן ולא יותר.
- 2.רב יוסף – על ר"י, אדם שזרק מרה"י לרה"ר ונח רק אחרי 4 אמות (הוציא + טלטל).
ר"י – חייב | חכמים – פטור | ||
שמואל | 2 מחייב על תולדה במקום אב | 1 (רק הוצאה). | שהרי לא יתכן שרבנן פוטרים לגמרי גם מההוצאה. |
דחיית שמואל | 1 נחשב שנחה כשהגיעה לרה"ר. | 0 לא נחשב שנחה. | באמר שרוצה שתנוח כשתגיע לרה"ר, והמחלוקת היא אם קלוטה כמי שהונחה. ולשניהם לא חייב על תולדה במקום אב. |
הערות:
- 1.ניסיון ראיה לשמואל –
ר"י מחייב גם על שובט ומדקדק, לכאורה הכוונה שמחייב על תולדה במקום אב. דחייה – הכוונה שמוסיף אותם כאב מלאכה. - 2.רבה ורב יוסף כאפשרות השנייה שר"י חייב 1.
- 3.רבינא – להו"א שחייב 2, איך יתכן, הרי רצה שיגיע או לתחילת רה"ר או לסוף ד"א? רב אשי – לא היה אכפת לו לאן תגיע.
- 4.אגב זה:
התכוון ל-8 וזרק 4 | התכוון ל-4 וזרק 8 | |
גמרא | ודאי חייב כמו שם משמואל | ספק |
דחייה | פטור – צריך כוונה למקום הנחיתה (כרב אשי) | |
ואינו דומה לשם משמואל, |