להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(קט. 7+ במשנה – טק: 7-)
חלק א – רפואה בשבת
העיקרון: מי שיש לו מיחוש (ולא נפל למשכב), אסור רפואה שמא ישחוק סממנים. אם זה "מאכל בריאים", כלומר דבר שגם בריאים עושים או אוכלים – מותר.
בדף הזה נראה לזה עוד דוגמאות.
- 1.שמואל – מאכלים מותרים באכילה (1. לא מרפאים. 2. מאכל בריאים): עלין, כוסברתא, כשות (שמואל – מלבד כשות מטרוזא שאינו מאכל בריאים).
גרגירא – מועיל (וכנראה בכ"ז מותר כי הוא מאכל בריאים). - 2.לפי הר"ח גם בזה מדובר ברפואה בשבת:
פעפועי ביצים (מעורבבים) – אסור.
שריקא טויא (ר"ח – מי אבטיח) רב חסדא – טובים לשלשול ומותרים (זעירי גם התיר, הוסברה – כיון שנאכל גם ללא סינון על ידי בריאים, הסינון לא משנה).
- 3.עצירת דם
- a.ביין – מר עוקבא – מי שקיבל מכה פתוחה, מפסיק את הדם עם יין (אינה רפואה גמורה).
רבא – בני מחוזא המפונקים – גם יין מרפא ואסור.
- b.בחומץ –
איבעיא להו מה עם חומץ? רב הילל-רב כהנא – לא.
רב אשי כן עצר בחומץ/יין (אפילו שהוא מפונק) כי בגב היד או הרגל מסוכן (שאפילו מחללים עליה את השבת, כי היא כמכה של חלל).
- 4.רחצה בים ומעיינות
מי משרה, בים המלח – אסור (כי בריאים לא רוחצים שם)
שתי ברייתות – במים מלוחים קצת (כמו מי טבריה) – מותר,
בים הגדול: ברייתא א – אסור, ברייתא ב – מותר.
תשובות:
- 1.רי"ח – זאת מחלוקת תנאים, לגבי הגדרת מקוה:
הים הגדול – מקוה,
שאר הימים הפנימיים (כינרת) – ר"מ – מקוה, ר"י – לא מקווה (ורי"ס באמצע – מקוה לעניין זב אך מותר מים זוחלים).
ברייתא א – כר"י שמבדיל, ברייתא ב – כר"מ שלא מבדיל.
דחייה – אין קשר בין התחומים.
- 2.רנבי"צ – שהה – אסור, לא שהה – מותר.
דחייה – אם לא שהה, אפילו במי משרה מותר!
- 3.במים היפים שבו – מותר, ברעים שבו – אסור (אם שוהה).
- 5.במשנה –
כל מאכלי ומשקאות הבריאים שותה. - a.מי דקלים (מעיין מסוים) וכוס של עיקרים – לרפואה אסור, אך אם אינו חולה – מותר.
- b.איזוביון – אסור (אברתה בר הינג – אזוב שגדל ליד שיחים קוצניים)
טוב לקוקאיני (תולעים במעיים, שבאים מקח שישב 40 יום) כשנאכל עם תמרים שחורות
מהו האזוב שבתורה (במצורע, במי חטאת, בדם פסח):
רב יוסף – אברתה בר המג (אזוב שגדל ליד צמחי גמי),
עולא – מרוא לבנה
רב פפי – שומשוק (וכן מסתבר כי רק בו יש שלושה גבעולים כר"י במשנה בפרה)
- c.יועזר, אבוברואה – מותר (גם מאכל בריאים).
יועזר – פותנק (מנטה) ונאכל עם תמרים לבנות נגד תולעי הכבד (ארקתא), שנגרמים מאכילת מאכלים כבדים על בטן ריקה (בשר ועוד).
שיטות אחרות – שחליים לבנים, תענית, קליפה משיח הסנה.
אבוברואה – עץ יחידי (גזע ללא ענפים), ומועיל למים מגולים.
שיטות אחרות למים מגולים:
- 1.חמישה ורדים
- 2.רביעית חלב עז לבנה
- 3.אתרוג מתוק
- 4.מי רגלים בני 40 יום
אניגרון או אבנגר.