להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(קכה: 8- עד קכו: סוף פרק כל הכלים)
דומה לבונה
חלק א – פקק החלון
פקק החלון –
ר"א – קשור + תלוי.
רבנן – בכל מקרה מותר.
א. האפשרויות בדעת רבנן:
אפשרות א – קשור אך לא תלוי.
אפשרות ב – לא קשור ולא תלוי.
A. חיפוש בתנאים:
- 1.משנה בעירובין – נגר הנגרר, במדינה
לא קשור (="מונח") – אסור.
ת"ק – קשור + תלוי (נגרר אסור),
ר"י – קשור ("נגרר").
- 2.ברייתא – קנה לנעילה במזוזה
ת"ק – קשור + תלוי,
רשב"ג – לא קשור ולא תלוי.
- 3.סתם משנה בדף קנז – מעשה שפקקו חלון בחרס לא קשור.
B. באמוראים, מי הם רבנן במשנתנו:
ר' אבא-רב כהנא – (2) רשב"ג (לא קשור),
רבה בב"ח-רי"ח, ר' יהושע ב"א-עולא – (1) ר"י (קשור ולא תלוי).
(קכו. 3-)
ב. להלכה + בעיית מוקצה
- 1.רב אסי-רי"ח – כרשב"ג, שגם בלא קשור ולא תלוי.
[אך מבחינת מוקצה, רי"ח דורש שתהיה "תורת כלי" (במשנה שנראה בחלק ב), ואילו לרשב"ג מספיק להכין את הכיסוי במחשבתו]. - 2.ר' יצחק נפחא – כר"א (קשור + תלוי, כסתם משנה של נגר הנגרר (אביי)).
- 3.מקשה רב עמרם – כרשב"ג, כסתם משנה בדף קנז, וזה עדיף על המשנה בנגר, כי יש בה מעשה.
ג. רבה בב"ח – סברת המחלוקת (סוף קכה:)
המחלוקת בהוספה ארעית על בנייה אסורה:
למשל – הוספה על גג של אוהל ארעי, או הוספה על מחיצה של מבנה קבע (קיר), כמו במשנתנו – הוספת פקק לחלון.
ר"א – אסור (אא"כ קשור + תלוי, שאז לא נחשב שמוסיף כי זה כבר היה).
רבנן – מותר להוסיף.
לכאורה משמע שמותר לגמרי,
אך רי"ח לשיטתו שצריך קשור, לכן מסביר הגר"א שבלא קשור זה נראה כהוספה של קבע.
חלק ב – כיסויי הכלים
א. רב אסי-רי"ח – צריך תורת כלי, אחרת זה מוקצה.
רש"י – שמשמש לעוד משהו.
תוס' – שהוכן לשימוש במעשה (קטן?).
ב. בית אחיזה –
(כיון שיש תורת כלי, הצורך בבית אחיזה הוא מצד בונה), וזה תלוי:
בכלים – לא צריך (אין בנייה בכלים או שאין "דומה לבניין" בכלים)
בבור בקרקע – צריך, אחרת נראה כבונה.
באמצע – בכלי שמחובר לקרקע: ת"ק – צריך בית אחיזה, ר' יוסי – לא צריך.