להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי עירובין דף כז
(כו: תחילת פרק בכל מערבין עד כז: 13-)
חלק א – הקדמה לגבי תחום שבת ועירוב תחומין.
יש איסור להתרחק יותר מ2000 אמה מהמקום שבו שבת (ר"ע – מהתורה, חכמים – מדרבנן).
כדי לאפשר להתרחק:
- 1.או – ישבות במקום מרוחק.
- 2.או – יעשה עירוב תחומין על ידי מזון שתי סעודות.
ועל זה אומרת משנתנו – בכל מערבין חוץ ממים ומלח.
חלק ב – רי"ח – "אין למדין מן הכללות, ואפילו במקום שנאמר בו חוץ"
א. אין למדין מן הכללות:
למשל – שבמצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות (יוצאי דופן – מצה והקהל),
ובמצוות עשה שלא הז"ג נשים חייבות (יוצאי דופן – לימוד תורה, פריה ורבייה ופדיון הבן).
ב. ואפילו במקום שנאמר בו חוץ (יכולים להיות עוד יוצאי דופן). למשל –
- 1.זב שנמצא מעל משהו ולא נוגע בו לא מטמאו חוץ ממשכב ומושב ואדם.
והרי יש עוד יוצא דופן – מרכב.
(נפק"מ לחלק הקדמי והאחורי של האוכף שנחשב מרכב ולא מושב).
- 2.משנתנו – בכל מערבין חוץ ממים ומלח.
והרי יש עוד יוצאי דופן – כמהין ופטריות.
חלק ג – עירוב במי מלח + הבלעה
במשנה – לגבי עירוב ומעשר שני מלח או מים לא נחשבים מזון. מה לגבי מי מלח?
A. בארץ ישראל: מחלוקת ר' אלעזר ורי"ס בר"ח –
לגבי עירוב – כן,
לגבי מעשר – מחלוקת (כי צריך "פרי").
B. בבבל הקשו על ר' יצחק (שאמר שבמעשר כן):
ברייתא לגבי קניית ציר דגים (שזה גם סוג של מי מלח) בדמי מעשר שני:
ר"א – לא (אא"כ יש גם ממשות של הדג עצמו),
ר"י בן גדיש – כן,
אבל מדויק שדווקא ציר שיש בו שומן מהפרי (דג), אך מי מלח – לא.
תשובת רב יוסף – אכן מי מלח בפני עצמם – לא,
אך ניתן בהבלעה כשמעורבים בשמן.
(יש מחלוקת ראשונים האם כעת גם לגבי עירוב הגמרא מבינה שזה דווקא עם שמן).
ראיה שמותר בהבלעה – בן בג בג בברייתא:
"ונתת הכסף בכל אשר תאוה נשפך בבקר ובצאן וביין ובשכר…",
בבקר – מלמד שלוקחים בכסף בקר אגב עורו (והעור עצמו יוצא לחולין, משא"כ בשמן ומי מלח ששם הכל תערובת אחת).
[אגב, דיון על הברייתא – למה צריך את ארבעתם:
בן בג בג הוסיף – וכן צאן (צאן וגיזה), יין (יין וקנקן), שכר (מים עם הענבים, בתנאי שהחמיצו (כלומר שהמים קלטו את טעם הענבים)).
רי"ח: מה הצריכותא?
בכיוון הפסוק –
יש חידוש מבחינת הקשר בין שני הדברים:
בקר ועורו ממש גוף אחד, צאן וגיזה מחוברים, הקנקן שומר על היין אך המי תמד אולי סתם קיוהא בעלמא.
בכיוון ההפוך –
אם היה רק שכר – אולי כלל לא מדבר על הבלעה על על דבילה קעילית,
החידוש בצאן – שאפילו שהגיזה לא נצרכת לשמירה על הצאן (בניגוד לקנקן).
אך למה כתוב בקר?
ואולי נציע – שאם היה כתוב רק צאן – היינו אומרים רק צאן אגב עורה ולא גיזתה,
דחייה – כי אם כן היתה התורה כותבת רק בקר (שלו אין גיזה).
ורי"ח נשאר בקושיא.
3 Responses
הורדת סרטוני השיעורים
מדוע אי אפשר להוריד סרטונים של השיעורים ?
עירובין כ"ז
ההבדל שציינת בעירובין דף כ"ז, בין אנשי א"י לאנשי בבל, בנושא מי מלח, זה ידע כללי על מקום מושבם, או זה צוין ע"י המפרשים כהבדל מהותי ?
RE: עירובין כ"ז
1. הגמרא מציינת את זה "כי אתא ר' יצחק", אבל אתה צודק שזה לא אומר שיש כאן משהו מהותי בהכרח.
2. הרי"ף כותב בסוגיה בפשטות [b]שמערבין [/b]במי מלח ([b]ולא מזכיר את הצורך בשמן[/b]). אפשר להבין שהוא מחלק בין מעשר לעירוב, או לחילופין להבין שהוא לא מחלק, אלא שהוא סובר שבאמת תחילת הסוגיה לא הצריכה שמן וכך הוא פסק.