להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי עירובין דף מד
(מג: 9- עד מד: במשנה)
א. הקדמות
- 1.לכל אדם 4 אמות, ואת התחום מודדים מעבר להם.
והעיר שבה שבת נחשבת כולה כ-4 אמות.
- 2.יצא מתחומו ונכנס לעיר מוקפת מחיצה –
ר' יהושע – רק 4 אמות, ר"ג – יש לו את כל היקף המחיצה.
- 3.במשנה נב: – יצא מתחומו 2 אמות, לר"א יכול לחזור, כי תחומו החדש (4 אמות) מובלע בתחומו הישן.
ב. תלמיד של רב נחמן יצא בשוגג מהתחום, ור"נ הציע לרב חסדא ליצור מחיצת אנשים סביבו ולהכניסו לתחום.
הנחות יסוד:
- 1.מותר לעשות מחיצה אנושית בשבת.
- 2.פוסקים כר"ג (שיש לו את כל היקף המחיצה).
למה רב חסדא התלבט בזה?
- 1.התלבט עם לפסוק כר"ג.
דחייה – ודאי שפסוקים כר"ג (רב).
- 2.מדובר שהביאו אותו עד מרחק של 2 אמות מהתחום, והתלבט אם לפסוק כר"א (נב:).
ג. האם מותר לעשות מחיצת אנשים ארעית בשבת?
הרי בברייתא אסור להעמיד אדם או מיטה בתור דופן סוכה שלישית ארעית!
תשובה – יש גם ברייתא הפוכה (שמותר להעמיד אדם כדופן סוכה, ומיטה כדי להצל על המת).
ומה עם הסתירה בין הברייתות?
- 1.זה נתון במחלוקת ר"א ורבנן לגבי פקק החלון.
דחייה – שם רבנן שמתירים זה רק תוספת ולא מחיצה לכתחילה.
(הערה: ניתן להשוות את המקרה שם אלינו, כי מחיצה אופקית שלא נועדה להתיר משהו מקבילה למחיצה אנכית שנועדה להתיר).
- 2.הברייתא השנייה מתירה כי אין שם חלות הלכתית (כי הברייתא כר"מ שפוסל מחיצת בהמה).
דחיות:
- a.הרי ר"מ פסל רק בבהמה, ואילו הברייתא דיברה על אדם ומיטה.
- b.מפורש בברייתא שמתירה שמדובר במחיצה שמתירה את הסוכה.
- c.הרי גם ר"א וגם רבנן אוסרים כנ"ל.
- 3.לגבי מיטה –
בברייתא שמתירה מדובר בדופן רביעית שאינה מתירה את הסוכה.
לגבי אדם –
אכן מותר, כי אינו דומה לבונה, אא"כ הוא מודע לזה שמשתמשים בו כמחיצה.
ברייתא א – שמודע לזה, ברייתא ב – שאינו מודע.
הערות:
- רב חסדא עצמו לא היה חלק מהמחיצה (כי הוא היה מודע).
- שמואל הכה מכת מרדות לאנשים שעשו מחיתה כשכן היו מודעים.
- רבא לשמש שלו – לא להשתמש באותם אנשים פעמיים, כי אז כבר ישימו לב.
3 Responses
שיעור נפלא ביותר
היכן אני יכול לשמוע הסברים על דפים יותר מאוחרים דף מ"ה ומעלה בשביל להכין את השיעור
כל מה שיש מופיע באתר (תגלול למטה)
RE: הדף היומי – עירובין דף מד
בהקדמה לדף מד, אתה מזכיר את המשנה מא: שלפי ר"ג במקרה שהוליכוהו לעיר אחרת יש לו אפשרות ללכת בכל העיר. חשוב לציין, לפי מה שמדויק ברש"י שם ותוס מז: ד"ה דכולה, הכוונה רק בעיר/שטח שמוקפת מחיצה, ולא כמו עיר ששבת בו, שיש לו את כל העיר, גם כשאין מחיצות.