שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף מה

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

ציורים להמחשת המקרים בדף היומי מבית מאורות הדף היומי

 

סיכום דף יומי עירובין דף מה

(מד: במשנה עד מו. 5+)

חלק א – תחום שבת של היוצא ברשות והבלעת תחומין

א. אם כבר נעשה מעשה – יש לו תחום שבת חדש.

ב. אם היה בתוך התחום, כאילו לא יצא

שני פירושים:

  1. 1.רבהכפשוטו. והחידוש – אפילו שהתכוון לצאת, לא איבד תחומו הראשון.
  2. 2.רב שימי ב"ח – יצא מתחומו הראשון, אך תחומו החדש מובלע בראשון. הבלעת תחומין מילתא היא.

קושיות אביי על רבה שסובר שאין הבלעת תחומין:

  1. a.ממערה עם שני פתחים, שיכול ללכת מעל הקרקע בין הפתחים אפילו שרחוקים יותר מ2000 אמה.

דחייה – שם קנה את שני התחומין בבת אחת בכניסת שבת.

  1. b.מר"א (וגם רבנן כשיצא לדבר מצווה) במשנה נב: שאם יצא רק 2 אמות עדיין יכול לחזור כי תחומו (ד' אמות) מובלע בתחומו הישן.

(הצעת דחייה – יש לחלק בין תחום לד' אמות, שד' אמות אינו ,תחום" אלא מקומו של אדם).

ג. כל היוצאין להציל חוזרין למקומן.

והרי אמרנו שיש להם רק 2000 אמה?

  1. 1.היוצא להציל – חוזר, שאר היוצאין ברשות – רק תחום חדש.

דחייה – במשנתנו זה מסתדר, אך המשנה בר"ה אומרת שגם מי שיצא להציל מקבל תחום חדש ולא שחוזר.

  1. 2.ר"י-רב – אכן גם היוצא להציל לא חוזר, ומשנתנו התכוונה שיכול לטלטל את נשקו גם עד ביתו (בתוך התחום).
  2. 3.לגבי היוצא להציל, אם ישראל ניצחו – לא חוזרים, אם הגויים ניצחו – חוזרים (סכנה).

[אגב, אם צרו על עיר שאינה עיר ספר, על עסקי ממון – לא יוצאים אליהם בכלי נשק בשבת.

דרשה על דוד, שהתלבט אם יצליח במלחמה להצלת קעילה].

 

חלק ב – הבא בדרך יכול לשבות במקום אחר שבתוך תחומו

ואם לא התכוון, אך אם היה יודע שהוא קרוב לעיר אחרת היה מתכוון לשם:

ר"י – קנה שביתה בעיר (והוכיח מר"ט)

ר"מבמקומו (ולגבי ר"ט: 1. אולי ידע לפני שבת. 2. אולי הלך בעיר רק בתוך 2000 מהמקום שבו היה בכניסת שבת).

 

חלק ג – תחום של חפצים ואדם ישן

א. אדם ישן –

לרבנן – אין לו תחום,
לרי"ח בן נורי – יש לו.

ב. חפצים –

[הערות:

  1. 1.דווקא ביו"ט.
  2. 2.דווקא בהפקר.
  3. 3.אם יש תחום זה חומרא, כי אז המטלטלם בתחומו מוגבל לתחום של הכלי].

A. במשנה –
רבא מתלבט האם רי"ח סובר שגם לחפצים יש תחום (כלומר לא צריך דעת כלל),
או שרק לאדם ישן (שיש לו פוטנציאל דעת), אך לחפצים לא.

B. בברייתות

מחפשים למצוא דעה שיש להם תחום, ואז ממילא זה חייב להיות רי"ח ב"נ.

  1. 1.רב יוסף- יש
    ברייתא – גשמים שירדו בערב יו"ט יש להם 2000 אמה.

מכאן שיש דעה שיש תחום.

ניסיון דחייה (רב ספרא) – אולי הכוונה שיש להם תחום של אנשי העיר הסמוכה.

דחיית הדחייה (רב יוסף) – זה לא מה שכתוב.

            [אגב, באותה ברייתא:
ירדו ביו"ט עצמו – כרגלי הממלא.

            למה לא קונים שביתה באוקיינוס או בעננים?

            a. מדובר שכבר היו בעננים ולא באוקיינוס.

            b. בעננים הם נחשבים בלועים ולא קונים שביתה (דחייה – מוקצה).
c. העננים (והאוקיינוס) בתזוזה, לכן לא קונים שם שביתה].

  1. 2.אביי –
    יש

ברייתא – בור של שבטים (=עולי בבל) יש להם 2000 אמה – רי"ח ב"נ.

[אין
משנה בביצה – בור של עיר, כרגלי העיר, בור הפקר (עולי בבל) – כשל הממלא] – רבנן.

2 Responses

  1. RE: הדף היומי – עירובין דף מה
    בתחילת דף מה. אתה מציע תירץ לקושיית הגמרא, שיש הבדל בין תחום של אלפיים אמה, שאין הבלעת תחומין, לבין תחום של ארבע אמות, שאינו מדין תחום, אלא פשוט מקומו של אדם, ולכן שייך בו הבלעה. [b]אהבתי [/b] [b]:-)[/b]

    1. RE: RE: הדף היומי – עירובין דף מה
      ההסבר הזה מתחזק עוד יותר לפי מה שנלמד בדף מח שהמקור ל4 אמות הוא שזה השטח שבן אדם תופס ("שבות איש תחתיו" – כתחתיו).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.