להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי עירובין דף מו
(מו. 5+ עד מו: שליש עליון)
פסיקת ריב"ל:
A. הלכה כמיקל בעירוב –
צריכא –
ר' זירא: שלא נחשוב שהלכה כרי"ח גם בשביתת כלי הפקר (שם זה חומרא שיש להם שביתה).
B. הלכה כרי"ח בן נורי –
צריכא, היינו חושבים שמקלים רק ב:
- 1.היינו חושבים שמקלים רק ברבים מול רבים או יחיד מול יחיד מקלים, קמ"ל שמקלים גם יחיד מול רבים.
רבא – למה שנחמיר? (הרי בדרבנן מקלים)
כי יש דוגמאות להחמרה ברבים מול יחיד בדיני דרבנן:
- a.רב פפא – בגזירת מעת לעת באישה שראתה.
אישה זקנה שלא ראתה 3 עונות (90 יום), אם פתאום תיראה – לא גזרו מעת לעת.
אישה צעירה – לר' אלעזר גם לא גזרו, לרבנן גזרו, ולא נפסק כמי ההלכה.
ומעשה שרבי נהג כר"א, ונזכר שרבים חולקים עליו, ואמר "כדאי הוא ר אלעזר לסמוך עליו בשעת הדחק" (בצורת).
משמע ששלא בשעת בצורת – מחמירים כרבים גם בדיני דרבנן.
- b.רב משרשיא – לגבי שמועה רחוקה (שהגיעה אחרי 30 יום מהמוות):
רבנן מחמירים – יש שבעה ושלושים,
ר"ע מקל – יש רק יום אחד,
ואמר רי"ח שדווקא באבלות מקלים כיחיד, משמע שבשאר הלכות דרבנן מחמירים כרבים.
(מו: 1+)
- 2.רב פפא – היינו חושבים שמקלים רק בעירובי חצרות ולא בעירובי תחומין.
דוגמא שעירובי תחומין חמורים מחצרות:
לגבי לערב למישהו שלא מדעתו – בחצרות כן בתחומין לא,
תוס' – ואפילו שאנו יודעים שהוא רוצה ללכת לכיוון זה, ואפילו שהדייר בחצר לא רוצה לערב!
- 3.רב אשי – היינו חושבים שמקלים רק בהמשך העירוב ולא בתחילתו.
דוגמא – ר' יוסי מקל בשיירי עירוב שגם אם אין כשיעור זה עדיין עירוב.