שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף מח

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

 

סיכום דף יומי עירובין דף מח

(מז: 8+ עד מט. שליש עליון)

חלק א – תחום לחפצי הפקר (המשך)

רי"ח בן נורי – יש להם תחום, לרבנן – אין להם (אלא כרגלי מי שלוקחם).

א. חפצי נוכרי

האם יש להם תחום?
לרי"ח ב"נ – האם הבעלות של הגוי מפריעה לתחום שלהם?
לרבנן – האם גוזרים שיש תחום, אטו בעלים יהודי.

בברייתא – יש תחום (ולכן אם גוי הביא פירות מחוץ לתחום ביו"ט, אסורים בטלטול), ממילא ודאי שלפחות לפי רי"ח ב"נ יש תחום.

אמוראים בדעת רבנן – שמואל – לא, רי"ח – כן (ורבא למסקנה כרי"ח).

 

ב. מים שבין תחומי שבת

תוס' –
כאן בני העיר לא מכוונים על אותם מים (כיון שזזים), ממילא:
לרבנן – הם לא קנו שביתה (כי חפצי הפקר לא קונים שביתה, וגם לא נקנים ע"י העיר כי הם לא כיוונו על המים)
לרי"ח ב"נ – הם כתחום אנשי העיר (כי לא צריך דעת).

האם מותר לקחת מהמים?

לרבנן – כן,

לרי"ח ב"נ –

            ר' חייא – לא, שמא המים הגיעו מהתחום של העיר השנייה.

            ר' יוסי בר"ח – צחק, למה?

  1. 1.מתיר, כי סובר כרבנן.

דחייה – זו לא סיבה לצחוק.

  1. 2.מתיר, כי מים זזים בכל מקרה לא קונים שביתה.

דחייה – זה דווקא במים שזזים הרבה, אך כאן אולי מדוב במים מכונסים.

  1. 3.אוסר, וצחק כי מחיצת ברזל לא פרקטית.

דחייה – גם ר' חייא התכוון לזה.

  1. 4.מתיר, כי מספיק מחיצת קנים תלויה (קולא מיוחדת במים).

 

חלק ב –ה-4 אמות למי שאין לו תחום

א. שטח ה-4 אמות:

ר"מ (רבנן) – 8 על 8,

ר"י – 4 על 4 לאיזה כיוון שירצה,

ר"א – 4 על 4, והוא באמצע.

ב. המקור – שבו איש תחתיו,

ר"מ – המקום של אדם שוכב ופושט ידיים קדימה (קצת יותר מ-4),

ר"י – המקום ששוכב + מרחב תמרון.

ג. רב פפא – סובייקטיבי לקולא

ענק – 4 אמות גדולות,

אדם עם ידיים קטנות – 4 אמות רגילות

 

חלק ג – סוגיית 3 חצרות (א, ב, ג)

א. המחלוקת

ר"ש – א+ב, ג+ב מטלטלים, רק א+ג לא,
ר"י – גם א+ב, ב+ג לא, גזירה שמא ג+ יטלטלו.

ור"ש הזכיר זאת במשנה, כי שאל למה במשנה שלנו רבנן לא חולקים (בשלושת האנשים שישנו) ובחצרות כן? ומסבירים – בחצרות אסרו משום גזירה.

ב. למה א + ג לא מטלטלים?

הרי א'+ב' עירבו, אז זה נחשב שכולם גרים ב-ב', ועכשיו ב' עירבה עם ג', אז לכאורה זה נחשב שהיא עירבה בשם כל אותה קבוצה!

תשובה: גילו דעתם שמדובר בשני עירובים מחולקים.

            ר"י – ב' שמה שני עירובים (ב-א' וב-ג').

            רב ששת – א' ו-ג' שמו עירוב ב-ב', אך בשני בתים נפרדים.

                        הערות:

  1. 1.גם לב"ה, שלדעתם שני כלים לא מחלקים, אך שני בתים מחלקים.
  2. 2.לא אומרים שגם ב-ב' יהיה אסור (כי יש כאן כאילו 2 קבוצות שגרות שם, ושלא עירבו זה עם זה), כי לא משתמשים ב"כאילו" של עירובי חצרות כדי לאסור, אלא רק כדי להתיר.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.