שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף ס

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

ציורים להמחשה מבית מאורות הדף היומי

 

 

סיכום דף יומי עירובין דף ס

(ס. שליש עליון – סא באמצע)

חלק א – המשך עיר של רבים

א. אביי התלבט – האם ה"שיור" צריך להיות עם פוטנציאל להשתתף עם השאר בשיתוף?

לכאורה ממשנתנו מדויק שצריך – "אין מערבין את כולה" – משמע שעקרונית אפשר,

ראיות שלא צריך:

  1. 1.רבא חילק את השיתוף מבואות במחוזא לשכונות,
    לכאורה כי היו חריצים שחילקו בין השכונות, ובכל זאת השכונות היו שיור אחד לשני.

דחייה – שם היה חיבור דרך הגג.

  1. 2.עשו מחסן תבן כשיור, אפילו שאין לו פוטנציאל להצטרף לעירוב.

ולכן אביי יכל לעשות בקקונאי שיור מבתים שפתחיהם לא פונים לעיר, וללא שהיה צריך לפתוח להם חלונות לכיוון העיר.

ב. גודל השיור

במשנה: ר"ש – 3 חצרות עם שני בתים, ר"י – חמישים דיירים (כמו העיר חדשה).

  1. A.האם חדשה עצמה צריכה שיור?
    מחלוקת רב הונא ור"י.
  2. B.הלכה כר"ש,
    ועוד דעה: ר' יצחק – חצר עם בית.

 

חלק ב – עוד דינים בעירובי תחומין

א. הוא במקום אחד ואמר לבנו להניח העירוב במקום אחר

A. הדין:
אם העירוב בתוך 2000 ממנו – העירוב תופס,
אם לא, אז אם ביתו בתוך 2000 – הולך לפי ביתו,
אחרת – לפי מקומו בכניסת שבת.

B. בירור המקרה במשנה:
לכאורה משמע שהוא במזרח ביתו והעירוב במערב ביתו,
אז איך יתכן שהעירוב קרוב אליו יותר מביתו?

  1. 1.ר' יצחק – הכוונה ששניהם באותו צד של הבית, אלא שאחד מזרחית לשני.
  2. 2.רבא בר"ש – הם בצורת משולש, כך שמזוית מסוימת הבית אכן נראה באמצע.

 

ב. כל העיר כד' אמות

א. אם שם עירובו בתוך העיר, לא עשה כלום.

ב. כשיש עיר אחרת בתוך התחום

ריב"ל –
אם כולה בתוך התחום – מתעלמים מרוחבה (כד' אמות).

            אם רק חלקה בתוך התחום – היא ככל שטח אחר (והתחום ייגמר באמצע אותה עיר).

דיונים על זה:

A. סתירה בין המשנה לברייתא – אם עירב אמה אחת מחוץ לעיר :

בברייתא – הפסיד אמה אחת בצד השני + רוחב העיר – זה בעיר גדולה (שאינה כולה מובלעת בתחומו).
במשנה – לא הפסיד את רוחב העיר – זה בעיר קטנה (שמובלעת כולה בתחומו).

B. מקור

  1. 1.הרישא של המשנה בסא. –
    לגירסה שלנו אין לזה קשר לריב"ל, אלא מדובר בבן עיר אחת שהניח עירוב בעיר סמוכה,
    שלרבנן העיר הסמוכה נחשבת לו כד"א ומודד את תחומו מקצה העיר, ולר"ע לא.
    (זאת השלכה שלישית לזה שכל העיר כד' אמות).

לגירסת רבא הרישא מדברת על שני דברים (וחסורי מחסרא) – 1. המקרה של ריב"ל (ובן עיר יכול ללכת בעיר הסמוכה אם היא כולה מובלעת בתחומו). 2. המקרה הנ"ל.
ממילא לרבא יש מקור.

  1. 2.הסיפא שם
    אם ה2000 נגמרו באמצע מערה, אין לו את כל המערה.
    זה מקור לחומרא בדברי ריב"ל אך לא לקולא.

 

2 Responses

  1. הנאתי מהלימוד
    אני משתתף קבוע בשיעור הדף היומי ביישוב שבו אני גר, אך בכל פעם שאני לא מצליח להגיע לשיעור – אני נעזר בסיכום שלכם ונהנה מאוד. יישר כח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.