שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף סב

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

 

סיכום דף יומי עירובין דף סב

(סא: תחילת פרק הדר – סב: 11-)

עירוב חצרות כשיש גוי הגר בחצר של יהודי

א. הקדמה – כשמישהו לא מצטרף לעירוב

יכול לבטל או להשכיר את רשותו:

רב חסדא – השכרה בריאה,
רב ששת – גם רעועה (1. לא בשו"פ (אצל גוי זה לא משנה). 2. לא שם את חפציו).

ב. גוי בחצר

במשנה – הגוי אוסר,
בברייתא – הגוי לא אוסר, אך היהודים אוסרים על חצרו.

כשיש איסור: ר"מ – גם ביהודי אחד, ראב"י – לפחות שני יהודים.

ג. בעיות בנ"ל:

  1. 1.מה סברת ראב"י? תחליט – דירת גוי שמה דירה או לא?
  2. 2.סתירה בין המשנה לברייתא.

תשובה – דירת גוי לא שמה דירה, וסיבת האיסור היא גזירה שהיהודי לא יגור עם גוי בחצר וילמד ממעשיו. לכן:

  1. 1.ראב"י אוסר רק בשניים, כי חז"ל לא גזרו על מצבים לא שכיחים (יהודי בודד עם גוים).
  2. 2.A. הסתירה אינה בשאלה העקרונית האם דירת גוי שמה דירה.
    B. גזרו רק כשהגוי בבית (או שעתיד לחזור בשבת).

והרי במשנה ר"מ אומר שגזרו גם כשאינו בבית? שם זה שעתיד לחזור באותה שבת.

ואילו אצל יהודי לר"מ אסור גם כשלא עתיד לחזור, כי כיון שאצלו אסור מן הדין כשהוא בבית, אז כשאינו בבית גזרו אטו בבית.

ד. הגזירה

שתי מטרות:

  1. 1.לצמצם את המפגש עם הגוי.
  2. 2.לגרום ליהודי לעבור דירה, כי הגוי לא יסכים להשכיר לו.

למה לא?

  1. a.לא רוצה שהיהודי ישתלט על החצר (בהנחה שצריך השכרה בריאה).
  2. b.חושש מכשפים (גם אם זאת רק השכרה רעועה).

 

ה. פסיקה ההלכה –

שמואל – הלכה,
רב הונא – מנהג,
רי"ח – נהגו העם.

תגובה אחת

  1. בס"ד
    לגבי ההערה שאמרתם בסוף השיעור
    למה לר"א יהיה אסור להוציא מהבית של הגוי לחצר?
    אולי אפשר לומר שכל מה שאמרנו שהגוי לא נמצא בבית באותה שבת זה רק לפי ר"מ, בגלל הסתירה שיש מדבריו בברייתא למשנה, אבל לפי ר"א אפשר לומר שהגוי כן נמצא בבית או שלפי דבריו אין לחילוק בגזרה של חכמים בין נמצא בבית ללא
    נמצא בבית ותמיד יש גזירה כשיש 2
    יהודים בחצר.
    ולכאורה אפשר להוכיח זאת מהרש"י
    האחרון בעמוד א' (ד"ה "ר"א…") שאומר
    שלפי ר"א בברייתא גם הגוי אוסר על
    היהודים ולא רק היהודים אוסרים להוציא מדירת הגוי שלפי זה צריך לומר שהגוי כן נמצא בבית ולכן הוא אוסר או כמו
    שאמרתי שיכול להיות שאין חילוק לר"א
    בין נמצא בבית ללא נמצא בבית.
    נ.ב. לפי הרש"י הזה יוצא שמה שאמרתם בשלב השני של השיעור שיש חילוק בין
    המשנה לברייתא שלפי המשנה הגוי אוסר על היהודים ולפי הברייתא רק היהודים
    אוסרים על דירת הגוי אבל לא הגוי אוסר על היהודים ואמרתם שהחילוק הזה הוא בין לר"מ בין לר"א לכאורה זה לא מדוייק כי לכאורה לפי רש"י החילוק הזה נכון רק ביחס לר"מ (ולכן קשה על ר"מ כמו
    שכותב הרש"י הראשון בעמוד ב') אבל
    ביחס לר"א אין חילוק בין המשנה לברייתא ובשניהם גם הגוי אוסר על היהודים.
    [אמנם במשנה אין התייחסות לזה
    שהיהודים אוסרים על דירת הגוי אבל לא
    נראה לומר שהמשנה תחלוק על הברייתא בזה].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.