להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי עירובין דף פ
(עט: במשנה – פ: במשנה)
חלק א – האם כשמזכה להם את העירוב צריך מעשה קניין (הגבהה טפח)
או שלא, כי יש משהו אחר שיוצר גמירות דעת.
עירובי חצרות ושיתופי מבואות | עירובי תחומין | בתנאים | |
שמואל | צריך | לא צריך (סברא בתוס' – כי השני אמר לו לערב, וזה יוצר גמירות דעת). | המשניות רב יהודה לגבי שיתופי מבואות (הגבהה טפח) וסבי דפומפדיתא |
רב | לא צריך (סברא – כי זה חשוב גם למבצע, ממילא "גמר ומקני"). | צריך | רב תנא ופליג ר' חייא לגבי עירובי תחומין (שחלק על ריש" ברי"ס) |
ר"נ מחמיר כשניהם | צריך | צריך |
הערות:
- 1.תוס' – רק כאן מקלים ומספיק טפח, אך בקניינים צריך יותר.
[ולפי זה מובן למה הברייתא קוראת לטפח "משהו"].
- 2.סברות – כתבנו בטבלה.
- 3.בעירובי תבשילים צריך מעשה קניין (שמואל, ומסתמא גם ר"נ יסכים).
- 4.עוד דינים של סבי דפומפדיתא:
- a.מקדש שותה מלוא לוגמיו.
- b.עושים מדורה לחיה וחולה גם בקיץ.
- c.אם גוים שומרים על עץ ולא אוכלים פירותיו זה אשירה (שמואל מצריך יותר).
חלק ב – דעת
(פ. רבע תחתון)
א. שמואל ור"ל – אשתו של אדם מערבת שלא מדעתו (אפילו בעל כורחו)
A. ומכאן למדו ר' זירא ורב יהודה שאשתו של גוי משכירה שלא מדעתו.
(אגב, דוגמאות דומות:
1. סד. שכירו ולקיטו של הגוי משכיר במקומו (תוס' כאן).
2. מקור – בעה"ב של הגוי משכיר במקומו).
B. מיתיבי – נשים שעירבו שלא מדעת בעליהן – אינו עירוב.
תשובה – אם בלעדיו אסורים בחצר – מקלים ועושים בע"כ, אם לא אסורים – לא עושים.
C. סיוע – כופין שכן להשתתף בלחי או קורה.
דחייה – שם "ליכא מחיצות", כלומר שמשמש כמחיצה רביעית ויש גם תועלת מציאותית.
(משנה פ:)
ב. האם צריך להודיע כשלוקח עירוב משלהם?
A. בנתמעט או כלה העירוב (אחרי שכבר נתנו הסכמתם לעירוב, בהנחה שלתחילת עירוב צריך להודיע)
גורמים שיכולים להשפיע:
בשני מינים > מין אחד
כלה > נתמעט
בברייתא – הבנה ראשונה – תלוי רק בכלה/נתמעט:
כלה – מודיע (גם במין אחד),
נתמעט – לא מודיע (גם בשני מינים).
קשה על המשנה – שמודיע גם בנתמעט!
תשובות:
במשנה מדובר ב:
- 1.גם במשנה מדובר בכלה ("נתמטמט"), ובמין אחד או שניים.
- 2.הברייתא התכוונה או כלה או שני מינים (ואפילו נתמעט) – ובזה משנתנו.
B. בלקיחה הראשונית של העירוב – מחלוקת התנאים:
1. במשנה פא: –
חכמים – אין מערבין אלא מדעתו,
ר"י – רק בעירוב תחומין צריך דעת, אך בעירוב חצרות לא צריך.
2. משנתנו (ובברייתא בתחילת פ.) – צריך להודיע.
באמוראים:
רב שיזבי (אצלנו) – חכמים חולקים על ר"י, וסוברים שצריך להודיע,
ומשנתנו גם בחצר הפתוחה למבוי אחד, והכוונה שצריך להודיע כשלוקח משלו.
(בגמרא אצלנו: רב שיזבי לומד ממשנתנו שחכמים אכן חולקים על ר"י, ושואלת הגמרא פשיטא, ועונה שיכולנו לחשוב כריב"ל-)
ר' יהושע בן לוי (שם – פא:) – חכמים מסכימים לר"י שלא צריך להודיע,
ומה שכתוב במשנתנו שצריך להודיע זה בחצר בין שני מבואות – שיש בזה גם חובה ולא רק זכות (ואז צריך להודיע לו גם כשמזכהו מהאוכל שלו).
(פ: משנה + שליש תחתון)
חלק ג – שיעור עירוב חצרות ושיתוף מבואות
א. כשנתמעט –
לפני השבת הראשונה – מוסיף,
אחרי השבת הראשונה –
רי"ס – לא צריך להוסיף,
ת"ק – מוסיף [לרש"י. ר' יהונתן – ת"ק לא חולק, והתכוון ללפני השבת הראשונה].
ב. שיעור העירוב
המשנה על פי ההסבר של רב יצחק ברי דר"י בדברי שמואל:
צריך או שתי סעודות או גרוגרת לכל אחד – הקטן ביניהם.
ומתוך הנחה שמזון שתי סעודות = 18 גרוגרות,
יוצא:
מרובין (18 ומעלה) – מספיק מזון שתי סעודות לכולם
מועטים – כרגוגרת לכל אחד.
2 Responses
א. חסרה ההוכחה מדברי שמואל על אחד מבני מבוי שרגיל להשתתף עם בני מבוי.
ב. מסכים עם יהודה לגבי הערה 1 ובפרט לגבי 2. בשלב ההו"א הגמרא מניחה שבברירת אין הבדל בין כלה לנתמעט. רק בשלב תירוץ ב הגמרא מחלקת בבניית בין כלה לנתמעט ובמשנה בהוא יש הבדל בין נתמעט לכלה.
בס"ד
כמה הערות לגבי השיעור.
א. הדבר השלישי שהביאו בשם סבי דפובדיתא שסתם אשירה זה כמו שמואל ולא כמו רב.
ב. במשנה הראשונה בעמוד ב, הסברתם את כל הגמ' בנקודת הנחה שהמשנה אומרת שאם נתמעט צריך להודיע, אבל באמת במשנה כתוב שאם נתמעט לא צריך להודיע וזה כן כמו הברייתא רק שהברייתא אומרת שאפי' כלה ולא רק נתמעט. ובתירוץ הראשונה המשנה מדברת במין אחד ואפי' כלה (נתמטמט) ובתירוץ השני המשנה מדברת אפי' בשני מינים והברייתא אומרת דוקא כלה.
ג. אם תעבדו על התיקון אז אולי כדאי גם לתקן משהו קטנטן בסיכום, בדקה 22:20 זה יוצר את הגמירות דעת לפי דעת 'שמואל' לכאורה (שלא צריך לזכות בעירובי תחומין) ולא לפי דעת רב כמו שנאמר בשיעור.