להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי עירובין דף פב
(פב. תחילת פרק כיצד משתתפין עד פב: במשנה)
א. רב יוסף – מערבין רק לדבר מצווה
המשנה הדגימה מבית האבל ובית המשתה, רב יוסף הבין שזה בדווקא, אך אפשר היה להבין שאלו פשוט דוגמאות מצויות.
ב. ברירה – מתי בני העיר צריכים לקבל על עצמם את העירוב שעשה בשבילם?
במשנה – לפני שבת – אין ברירה.
דחייה – בשבת – יש ברירה,
ומה שהמשנה אמרה לפני שבת – הכוונה היא שצריכים לשמוע שעשה עירוב לפני שבת.
ג. עירוב של הורה על ילדו
א. קטן הצריך לאמו – כלול בעירוב של אמו (ברייתא)
עד מתי נחשב "צריך לאמו"?
באמוראים
רב אסי – עד 6,
ר' ינאי ור"ל – עד 3,4 (שעד אז פטור ממצוות חינוך בסוכה)
בברייתא – עד 6
רב אסי מסתדר (בהנחה שאומר "ועד בכלל"),
ר' ינאי ור"ל – אם אביו שם אז עד 3-4, אחרת – 6.
ר' יהושע בר רב אידי – העמיד את רב אסי שגם סובר 3-4 (ולא סובר את התירוץ של אביו) ולכן קשה עליו מהברייתא. (לדעתו מה שרב אסי אמר 6, זה רק שאם גם אביו וגם אמו עירבו עליו, הולך לפי אמו).
ב. קטן מעל 6
(מ 8:15)
קטן (לפני בר מצווה) – אביו מערב עליו בעל כרחו (אך זה לא אוטומטי, אלא האב צריך לכוון במפורש שזה גם עבורו (ואינו צריך לזכות עבורו את המזון כמו לאדם זר)).
גדול (אחרי בר מצווה) – לא מערב עליו בעל כרחו,
מה נחשב בעל כרחו?
בברייתא השנייה – שלא מחה. רק אם מחה אינו עירוב.
השוואה לשאר הברייתא:
- 1.בסיפא – אם הילד עשה עירוב לצד השני העירוב של הילד תופס. והרי לא מחה?
דחייה – עירוב לצד השני = מחאה.
- 2.ברישא – "אלא מדעתן", משמע שצריך הסכמה חיובית.
דחייה – הכוונה רק שלא מחה.
תגובה אחת
קישור לא עובד
לחצתי על: לצפייה או הורדת התרשים לחץ כאן
וקבלתי הודעת שגיאה:
404 Error File Not Found
The page you are looking for might have been removed,
had its name changed, or is temporarily unavailable.