שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים יב

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף יב

(יא: במשנה – יג. 2+)

זמני איסור חמץ והשוואה לעדות

א. במשנה –

(אנחנו נתייחס למשנה רק בהמשך בסעיף ג בטבלה הבאה).

 1234567
 מותר מדאורייתאאיסור דאורייתא
ר"מאוכליםאסור מדרבנן
ר"יאוכליםלבהמה
ר"גאוכליםתרומה

 

ב. טווח הטעות בעדות ובאיסור חמץ:

לגבי עדות, יש שני פסולים הקשורים לזמן:

  1. לא מתואמים בזמן הארוע – סעיף א בטבלה.
  2. הזמה – "עמנו הייתם באותו זמן" – סעיף ב בטבלה.

 

א. תנן התם בסנהדריןר"מר"י
לגבי עדותשעה:

2-3 – קיימת

3-5 – לא קיימת

שעתיים:

גם 3-5 – קיימת

אבל 5-7 – בטלה, כי בזה לא טועים.

 הסבר המחלוקת:
מהו טווח הטעות, והאם מפרשים את דבריהם?
אביי

מצד אחד – כן מפרשים כוונתם, כדי לתאם ביניהם[1]

 

מצד שני – טווח טעות קטן

טווח טעות: אין

במקרה של 2-3:

נניח שהמעשה ארע במעבר מ2 ל3

ומפרשים שלזה הם התכוונו

טווח טעות: חצי שעה

במקרה של 3-5:

נניח המעשה ב4:30,
ונפרש שהם התכוונו לסוף 3 ולתחילת 5,
ויוצא שכל אחד פספס רק בחצי שעה.

טווח טעות: משהוטווח טעות: שעה + משהו

נניח שהמעשה קרה במעבר מ3 ל4,
מי שאמר 3 – נפרש שהכוונה לסוף 3,
ומי שאמר 5 – נפרש שהכוונה לתחילת 5, ופספס בשעה ומשהו

רבא

מצד אחד – לא מפרשים כוונתם ("והצילו העדה")

 

מצד שני- טווח טעות גדול

טווח טעות: 2 חסר משהו

נניח שהמעשה ארע בתחילת 2 או סוף 3,
ואחד העיד מדויק,
והשני טעה בכמעט שעתיים.[2]

טווח טעות: 3 חסר משהו

נניח שהמעשה ארע בין 3 ל-5,
ואחד העיד מדויק,
והשני פספס בכמעט 3 שעות.

ב. תנן – תחילת המשנה הנ"ל (יב. מתחת לאמצע)איך אפשר להזים את עדות ע"י השעה?

תשובה: כדי להזים צריכים לומר
"עמנו היית" לאורך שעת העדות + טווח הטעות לפני ואחרי, כלומר:

 זה שהעיד על השעה 2:
מ- 1- עד 4

(אבל 1- לא, כי בזה לא טועים).

זה שהעיד על 3:
מ- 1(-) עד 6,

זה שהעיד על 5:
מ -2 עד 8
(אבל 7,8 לא, כי בזה לא טועים).

ג. משנתנו (יב: 3+)ר"מ – גוזר שעהר"י – גוזר שעתיים
 איך זה מסתדר עם טווח הטעות בעדות?

(על אביי קשה – למה גזרו יותר מדי?
על רבא קשה – למה גזרו פחות מדי?)

אבייחמץ לכל מסור, וטועים יותר,
ואפילו בין 5 ל-7 (שהרי מדאורייתא זה בתחילת 7).
רבאבאופן כללי טועים 2,
אבל –
7-5 – לא טועים
7-6 – טועים (בקרנתא קאי)
הסבר אביי לרבא –
באופן כללי טועים 3,
אבל:
ב4-7 לא טועים,
ב5-7:
בעדות – לא טועים,
בחמץ – טועים.
  רבא
באמת גם 7-5 לא טועים (אלא רק 7-6), והוסיפו עוד שעה:
1. כדי ללקט עצים.
2. אטו יום מעונן (אך ב-4 אין חשש כי זה זמן סעודה).

 

 

 

(יב: 13-)

הערות:

  1. לגבי זמן סעודה לכל אדם.
  2. רב אשי – כמחלוקת בעדות כך מחלוקת בחמץ.
  3. לגבי עדות – אם טעו סביב נץ החמה עדותן בטלה.

 

[1] ר' דוד – לאביי יש שאיפה לתאם את עדויותיהם, מתוך חזקה שסתם כך עדים אינם משקרים.

[2] (ואין אומרים שהמעשה ארע באמצע, ושניהם טעו בשעתיים/שלוש, כי לא סביר ששניהם טעו אלא רק אחד (תוס')).

4 Responses

  1. הרב אורי שלום ויש"כ גדול על השיעורים!
    באזור "שיעורי עיון" באתר מופיע גם דף שיעור: "חנוכה – בעניין מהדרין מן המהדרין", אך השיעור לא עולה שם, וגם הקישור לדף המקורות לא עובד. התוכל להעלותו?
    תודה

  2. נראה לי שנפלה טעות
    בטבלה תחת הכותרת – הסבר המחלוקת – מהו טווח הטעות? בדברי אביי נכתב :"שעה + משהו
    המעשה ב4:00,
    וכל אחד פספס בשעה ומשהו

    צ"ל:
    שעה+ משהו , המעשה בסוף 3 (3:59) או בתחילת 5 (5:01)
    [b]ואחד מהם פספס בשעה ומשהו[/b]

    יישר כח!

  3. RE: הדף היומי – פסחים יב
    שלום, ושוב תודה רבה.
    אתם אומרים פעמים רבות שהעדים מתואמים…. כאילו שהם ישבו באיזה מקלט ותכננו מה יפברקו בבואם להעיד. צ"ל תואמים, או העדות תואמת, או העדויות תואמות. כלומר, מאליהן, לפי שכך בדיוק באמת התרחש.
    והיה ברכה,
    מ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.