להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף כא
(תחילת פרק כל שעה – כב. 5+)
א. ביאור המשנה – המשך זמני ואופי איסור חמץ
א. כמי המשנה
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| מותר מדאורייתא | איסור דאורייתא | |||||
ר"מ | אוכלים | אסור מדרבנן | |||||
ר"י | אוכלים | לבהמה | |||||
ר"ג | אוכלים | תרומה |
משנתנו – "כל שעה שמותר לאכול מאכיל לבהמה",
לכאורה המשנה כר"מ,
דחייה – המשנה כר"ג – כל שעה שמותר לכהן לאכול, מאכיל לבהמה.
ב. הצריכותא של חיה ועוף
בהמה – אפילו שמשאירה חמץ גלוי ולא ישכח לבטלו,
חיה – אפילו שמצניעה, לא עובר עליו (תוס').
ג. היתר הנאה –
- A.מכירה לנכרי – לאפוקי מבית שמאי, שצריך שהגוי יאכל את החמץ לפני פסח.
- B.היתר הנאה – לרבות שאם חרכו באש מותר להנות גם בפסח (ויש ראשונים שמתירים לאכול).
ד. איסור הנאה –
- C.שעות דרבנן – שאם קידש בחמץ בשעה החמישית אינה מקודשת.
- D.איסור הסקת תנור – שאסור להנות גם משריפת החמץ.
ב. המקור לאיסור הנאה
חזקיה – צריך לימוד מפורש כדי לאסור הנאה.
המקור – "לֹא יֵאָכֵל חמץ".
ר' אבהו – איסור אכילה כולל איסור הנאה.
מקורות – מאיסורים שבהם היתר ההנאה מפורש:
- 1.נבילה –
"לגר תתננה… או מכור לנכרי".
ר"מ – לא בדווקא, אבל יש עדיפות להקדמה, ר"י – בדווקא,
לר"י המקור לא טוב, כי אולי הפסוק רק בא ללמד שזה בדווקא.
(וראו בתוס' למה זה לא קשה על ר"מ)
- 2.טריפה –
"לכלב תשליכון אותו"
לר"י – זה המקור,
לר"מ – נצרך כדי ללמד שגם בחולין שנשחטו במקדש יש איסור הנאה (ור"י סובר שגם איסור אכילתם מדרבנן).