להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
https://youtu.be/GI1eNv8KhFU
סיכום דף יומי פסחים דף כד
(כג: 15- עד כד: 11-)
המשך איסורי הנאה – ר' אבהו וחזקיה
א. מקור נוסף לשיטת ר' אבהו
לעיל (כא:) ראינו שני מקורות, אך לפי ריב"ל ניתן לדחות את שניהם:
- 1.נבילה –
"לגר תתננה… או מכור לנכרי".
דחייה – בא ללמד שזה בדווקא (שיטת ר"י).
- 2.טריפה –
"לכלב תשליכון אותו"
דחייה – בא ללמד איסור הנאה רק בחולין שנשחטו בעזרה (כר"מ שזה דאורייתא).
- 3.(בנוסף, לא סובר ש"לֹא יֵאָכֵל" זה גם איסור הנאה).
לכן צריך מקור נוסף –
הגמרא מחפשת מקור מפסולי הקרבנות, מכך שיש שם איסור אכילה או שריפה מיותרים, ואם אינו עניין לגופו תנהו עניין לשאר איסורי אכילה שאסורים גם בהנאה.
הפסול | הפסוקים | למה זה מיותר | הערות | דחייה |
חטאת שהובא דמה פנימה | ויקרא ו,כג – "וְכָל-חַטָּאת אֲשֶׁר יוּבָא מִדָּמָהּ אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד לְכַפֵּר בַּקֹּדֶשׁ לֹא תֵאָכֵל בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף" | אחרי מות בני אהרן, ויקרא י,טז – "וְאֵת שְׂעִיר הַחַטָּאת, דָּרֹשׁ דָּרַשׁ מֹשֶׁה–וְהִנֵּה שֹׂרָף… הֵן לֹא הוּבָא אֶת דָּמָהּ אֶל הַקֹּדֶשׁ פְּנִימָה…". | ולמה אינו בשריפה? "בקדש… באש תישרף".
| "בקדש… באש תישרף" נצרך ללימוד אחר – ששורפים כל אימורים או קדשי קדשים שנטמאו או נשפך דמן, בעזרה ולא בחוץ. |
נותר | שמות כט,לד – "וְאִם יִוָּתֵר מִבְּשַׂר הַמִּלֻּאִים וּמִן-הַלֶּחֶם עַד-הַבֹּקֶר, וְשָׂרַפְתָּ אֶת הַנּוֹתָר בָּאֵשׁ, לֹא יֵאָכֵל כִּי קֹדֶשׁ הוּא", | רש"י – אם נשרף, ודאי שלא ייאכל. [לכאורה יכולנו לומר זאת גם במקור הקודם, אולם כנראה ששם היה משהו טוב יותר לומר]. | ולמה לא צריכים שריפה? "וְשָׂרַפְתָּ אֶת הַנּוֹתָר". | "לֹא יֵאָכֵל כִּי קֹדֶשׁ הוּא" נצרך לר"א – לאו בכל שפסולו בקודש (פיגול, נשפך דמו).
|
אביי – חטאת שהובא דמה פנימה | ויקרא ו,כג – "וְכָל-חַטָּאת אֲשֶׁר יוּבָא מִדָּמָהּ אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד לְכַפֵּר בַּקֹּדֶשׁ לֹא תֵאָכֵל בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף" | כי כבר נלמד מדרשת ר"א בנותר – "לֹא יֵאָכֵל כִּי קֹדֶשׁ הוּא" | מקבל למסקנה את הריבועים עם צבע הרקע למעלה. | דחיית רב פפא – יתכן שבא ללמד על לאו, |
רב פפא – בשר קרבן שנטמא | ויקרא ז,יט – "וְהַבָּשָׂר אֲשֶׁר יִגַּע בְּכָל טָמֵא, לֹא יֵאָכֵל בָּאֵשׁ יִשָּׂרֵף. וְהַבָּשָׂר כָּל-טָהוֹר יֹאכַל בָּשָׂר". | קל וחומר והיקש ממעשר שנטמא שאסור באכילה (ומהיקש ניתן ללמוד גם מלקות).
| 1. אולי בא להוסיף עוד לאו? (כמו שבאכילת שרצים יש כמה לאוים). 2. "והבשר" – בא לרבות גם אכילת עצים ולבונה שמקבלים טומאה ונפסלים – אפילו שאינם אוכל (בניגוד לחולין). 3. "והבשר" – לרבות שגם האימורים נפסלים על ידי טומאה ואסורים באכילה גם משום הטומאה.
[זה שאם האדם טמא ואוכל אימורים שיש כרת – זה מהפסוק הבא (ז,כ) – "וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר-תֹּאכַל בָּשָׂר, מִזֶּבַח הַשְּׁלָמִים אֲשֶׁר לַיהוָה, וְטֻמְאָתוֹ, עָלָיו–וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא, מֵעַמֶּיהָ". מהפסוק שלנו לומדים כשהאימורים עצמם טמאים שיש לאו כמו בבשר טמא]
|
תגובה אחת
מדהים!!!
כל יום מחדש, תענוג!
מעריך מאוד!!!