להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף לה
(לה. במשנה – לו. 6+)
אלו דברים שאדם יוצא בהן ידי חובתו בפסח –
העיקרון המנחה את הדף –
"לֹא תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל עָלָיו מַצּוֹת לֶחֶם עֹנִי…" (דברים טז, ג)
יש תלות בין מצה לחמץ – רק מה שיכול להיות חמץ, יכול להיות מצה.
חלק א – החומר ממנו עשויה המצה
א. במשנה – חטים, שעורים, כוסמין, שיפון, שיבולת שועל.
ב. אורז –
רבנן – לא,
כיון שאורז לא מחמיץ אלא מסריח, גם לא יוצאים בו ידי מצה.
רי"ח בן נורי – כן
כיון שמחמיץ (אפילו ממהר להחמיץ), וכך גם לגבי קרמית (סוג של דוחן) שחייבת בחלה לשיטתו.
(דילוג לה. שליש תחתון עד לו. 1+)
חלק ב – מצה רק מדבר המותר באכילה
שלב א – סיבת הדין
(רש"י בתחתית העמוד לברייתא בסוף העמוד)
- 1. מצווה הבאה בעבירה
- 2. על בסיס העיקרון הנ"ל – צריך פוטנציאל להיות חמץ, ואילו כאן –
לר"ש – זה לא יכול להיאסר כחמץ, כי אין איסור חל על איסור,
לרבנן (רבינא) – זה יכול להיות חמץ + איסור נוסף, ואילו אנו צריכים שיהיה לו פוטנציאל להיות רק חמץ (הגמרא דחתה אפשרות זו, אך לא ברור אם דחתה זאת רק מהברייתא או שדחתה גם את עצם הסברא).
שלב ב – דוגמאות
יוצאים | הסבר/חידוש | לא יוצאים | הסבר/חידוש |
דמאי | כיון שיש לו פוטנציאל להיות עני (בית הלל) | טבל | אפילו בטבל דרבנן (עציץ לא נקוב) |
מעשר ראשון שניטלה תרומת מעשר אך לא תרומה גדולה | שהלוי הקדים את הכהן ולקח מעשר, עוד לפני המירוח בכרי | מעשר ראשון שניטלה תרומת מעשר אך לא תרומה גדולה | שהלוי הקדים, אך אחרי המירוח בכרי |
מע"ש והקדש שנפדו | אפילו כשבעה"ב פדה, ולא הוסיף חומש (אינו מעכב) | מע"ש והקדש שלא נפדו | במע"ש – אם פדה על אסימון לא חל, בהקדש – אם פדה על גבי קרקע לא חל |
כהנים בחלה ותרומה | אפילו שאינו מותר לכולם | חלות תודה ורקיקי נזיר | בדף לח. |
(חזרה ללה. שליש תחתון)
חלק ג – ר"ל – אין חמץ בעיסה שנילושה במי פירות
למה?
- 1.רב פפא – בגלל העיקרון הנ"ל, אך בכיוון ההפוך –
שחמץ צריך פוטנציאל להיות מצה,
ואילו במי פירות אינו מצה כי זה מצה עשירה ולא לחם עוני.
דחייה – מי ש"המחהו וגמעו" זה כן חמץ אך לא יוצא במצה[1].
- 2.רב אידי בר אבין – מי פירות לא מחמיצים.
[1] לכאורה צריך לחלק בין המחהו וגמעו, ששם הבעיה היא בגברא, לבין מצה עשירה, שהבעיה היא בחפצא, ונאמר שבחפצא יש תלות בין חמץ למצה, אך בגברא לא.