להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף מא
(מא. 9+ עד מב. רבע עליון)
חלק א – צורת הכנת הפסח
שמות פרק יב, ח-ט –
וְאָכְלוּ אֶת הַבָּשָׂר בַּלַּיְלָה הַזֶּה צְלִי אֵשׁ וּמַצּוֹת עַל מְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ:
אַל תֹּאכְלוּ מִמֶּנּוּ נָא וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל בַּמָּיִם כִּי אִם צְלִי אֵשׁ רֹאשׁוֹ עַל כְּרָעָיו וְעַל קִרְבּוֹ:
א. מניין שאסור בישול גם בשאר משקים? (כדין המשנה)
מקור | ת"ק – קל וחומר ממים (שמים לא מפיג טעם מהבשר ומשקים כן). | רבי – וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל – מכל מקום. |
מאי בינייהו – צלי בקדירה ללא מים (מבושל בנוזלים שלו) | מותר – כי לא מפיג טעם | אסור – "מכל מקום". |
מה לומד מ"וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל"? שאם צלה ואחר כך בישל חייב. 1. רב כהנא – דווקא לרי"ס שאם אפה מצה ואז בישלה לא יוצאים (יש משמעות לבישול אחרי האפייה). 2. עולא – גם לר"מ ששם חולק, כאן חייב כי נלמד מ"וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל". |
(מא. שליש תחתון)
ב. שרוף, חי, מבושל בחמי טבריא
מצד אחד – אין בהם את הלאו המפורש ("נא ובשל מבושל אמרתי לך"),
מצד שני בברייתא לגבי חי, וברב חסדא לגבי חמי טבריא – לומדים שאסור מ"כי אם צלי אש".
מלקות –
על נא ומבושל לוקים,
על הלאו שבכללות –
רבא – גם לוקה.
אביי – 1. בפנ"ע כן, אך לא בנוסף ללאו רגיל.
2. לא לוקים כלל.
לכן:
רבא | אביי | |
נא (לאו מפורש) | 2 (לאו + לאו שבכללות) | 1 (לאו) |
מבושל (לאו מפורש) | 2 | 1 |
נא + מבושל | 3 (2 לאו + לאו שבכללות) | 2 (2 לאו) |
חי (לאו שבכללות) | 1 | או – 1 או – 0 |
(מא: רבע עליון)
חלק ב – אכילת בשר פסח בערב פסח
(מא: 😎
א. אכל צלי מבעוד יום –
אסור – "ואכלו את הבשר בלילה הזה צלי אש".
האם לוקים?
זה לאו הבא מכלל עשה, ולכן בפשטות לא לוקים,
אך בברייתא לוקים, כר"י כשכתוב "לאמר" לוקים.
למרות שאסור, בברייתא למעלה – לא פסל עצמו מבני חבורה.
(מא: רבע עליון)
ב. אכל נא מבעוד יום
ברייתא א – פטור.
ברייתא ב – פטור.
הוה אמינא לומר שחייב על נא:
- 1.בלילה וביום: אם בלילה שחייב בצלי אסור בנא, ביום שאסור בצלי אינו דין שאסור בנא?
- 2.רק ביום: ביום היה איסור אכילה כללי – "ואכלו את הבשר בלילה הזה" (צלוי ונא), והאיסור הותר בלילה (צלוי), אולי נאמר שהותר גם נא, ושאיסור הנא מתייחס רק ליום?
ת"ל – "אַל תֹּאכְלוּ מִמֶּנּוּ נָא וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל בַּמָּיִם כִּי אִם צְלִי אֵשׁ" – איסור נא הוא דווקא כשיש מצוות צלי (בלילה).
C. רבי בישלו מבעוד יום ואכל בלילה – לוקה (המשך ברייתא ב).
מקור – "בשל מבושל".
(משינוי הלשון לומד שני דברים – 1. בכל משקים (צלי קידר, כדלעיל בחלק א). 2. בישל ביום ואכל בלילה).
6 Responses
צלי קדר ולא צלי קידר
בתלמוד נדפס (ונכתב) קדר. יש מנקדים קָדֵר או קְדֵר (לכאורה שתיהן מלשון קדרה), וב"חדר" למדונו קַדָּר…
אך מה שבטוח, לא צלי קידר, מ"שושלת" "צאן קדר" "המיוחסות" שבהפטרה….
RE: הדף היומי – פסחים מא
לעיתים אני רוצה לשמוע שיעור בזמן העבודה. זה לא מפריע לי לעבוד. אבל אצלנו הורדת קבצי MP3 חסומה. האם אפשר לשים שיעור גם בפורמט WMV או מכווץ ב-ZIP
תודה מראש ושבת שלום
למה אין סימן ללחוץ לשמיעת שיעור נזה ?????
למה אין כל סימן ללחוץ לשמיעת השיעור הזה ?????
שאלה
למעלה כתוב: "הורד קובץ mp3 של השיעור". אינני מצליח
להוריד. זה חשוב מאוד מפני שבד"כ הזמנים הקצרים שאפשר ללמוד הם דווקא בדרכים ולא בבית ליד המחשב, לכן חשוב שתהיה אפשרות להוריד כדי להעלות לנגן.
תודה רבה
RE: שאלה
כשהעכבר מעל הקישור, נסה ללחוץ על "קליק ימני" בעכבר, ואז בחר באפשרות של השמירה, ושמור במחשב שלך (או בנגן).
בבקשה עדכן אותי אם זה הצליח.
בעיה בצפיה בוידאו
כפי שכבר כתבתי בעבר כאשר אני מנסה לראות את שעור אני מקבל תגובה " ׳×׳¨׳©׳™׳ ׳©׳ ׳”׳“׳£ ׳©׳‘׳™׳§׳©׳× ׳¢׳“׳™׳™׳ ׳׳ ׳§׳™׳™׳, ׳×׳ ׳¡׳• ׳™׳•׳×׳¨ ׳׳׳•׳—׳¨
" . לעיתים אני מצליח לראות את השעור. לעזרתכם אודה
בברכה
אבי שרון