להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי פסחים דף קא
(ק: 3- עד קב. 5-)
חלק א – האם צריך קידוש במקום סעודה
רב – לא צריך
שמואל – צריך.
הערות:
- למה עשו גם בבי"כ וגם בבית?
לרב – עושה שוב בבית בשביל בני הבית.
לשמואל – עושה בבי"כ בשביל אורחים שאוכלים שם. - לשמואל – אפילו מהגג לבית לא יצא (כמו שסיפר על שמואל רב ענן בר תחליפא ששמואל ירד מהגג וקידש שוב).
- פוסקים כשמואל שצריך (קא. שליש עליון)
רב הונא –
שמסופר שכשנאלץ לעבור מקום אחרי הקידוש כי נכבה הנר, קידש שוב.
רבה –
כפי שסיפר אביי שרבה היה אומר להם לאכול משהו אחרי הקידוש אצלו, שמא במקום מלונם לא יוכלו לאכול וממילא לא יוכלו לקדש שוב.
קשה – הרי אביי אמר שרבה פוסק תמיד כרב? (מלבד שלושה דברים)
תשובה – רק החמיר כרב, אך כאן רב הוא המקל.
(קא. 3-)
חלק ב – שינוי מקום בסעודה
קידש בבית כנסת, ברך על היין, והלך לביתו (שינוי מקום), האם צריך לברך שוב?
א. באמוראים –
ר' יוחנן (קא. 3-) – לא צריך ברכה נוספת (="יצא").
רב ושמואל (ק: 3-) – צריך (="לא יצא" בברכת היין)
בבורא נפשות (ויין לרוה"ר) – ודאי שצריך,
כי יכול לברך ברכה אחרונה במקום החדש, ממילא כשעוקר, אין לו סיבה לחזור למקום הראשון, ולכן זה הסחת דעת.
במזונות ולחם – (קא: שליש)
רב ששת – גם בזה צריך.
רב חסדא – לא צריך,
כיון שממילא חייב לחזור למקומו הראשון לברכה אחרונה, אז עקירת המקום אינה הסחת דעת.
ב. בברייתות –
[מקרא לטבלה: תכלת – מסתדר מצוין, ירוק – מסתדר על ידי תירוץ, ורוד – לא מסתדר].
ברייתא א (קא: 1+) שינוי מקום – צריך לברך. | ברייתא ב (קא: באמצע) חבורה שעקרה לקראת חתן,צריכים לברך שוב(אא"כ השאירו שם מישהו). | ברייתא ג (קב. 1+) חבורה שעקרה לבית הכנסת – חכמים – לא צריכים לברך שוב, ר"י – צריכים (אא"כ השאירו מישהו). | ברייתא ד (קב. 7-) חברים שעקרו לא צריכים לברך. | |
מדובר בלחם ומזונות כי כתוב ש"עקרו" | ||||
רב ששת – תמיד צריך | מסתדר | מסתדר | לכאורה רק לר"י | לא מסתדר |
רב חסדא – בבר"נ וביין – צריך במזונות ולחם- לא צריך | מסתדר – יעמיד ביין ובורא נפשות. | קשה, עונה רנבי"צ – הברייתא כר"י בברייתא ג, ואילו רב חסדא כחמכים | רב חסדא כחכמים | בדיוק כמו רב חסדא! |
רי"ח – תמיד לא צריך | לא מסתדר | לא מסתדר | אפשר לתרץ שהוא כחכמים, ולומר שבאמת לחכמים גם ביין ובר"נ לא צריך ולא רק בלחם, ודיברו על לחם כדי להשמיע כוחו של ר"י שאפילו בזה צריך. | לא מסתדר |
ג. מה נחשב שינוי מקום (קא: 3-)
רב חסדא-רב הונא – רק מבית לבית, אבל ממקום למקום בתוך הבית – לא.
(לרוה"ר גם מחדר לחדר כן, ורק מפינה לפינה בחדר – לא צריך).
רב אידי בר אבין – כך אכן בברייתא (ורב הונא לא שמע ברייתא זו).
תגובה אחת
תודה רבה !עזר לי מאוד. יהיה מתישהו הסברים גם על בבא קמא?
ך