להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
{./.}
(ב. במשנה עד ג. 11+)
סוכה מעל 20 אמה פסולה לחכמים, ור"י מתיר
א. נוסח המשנה
למה כאן נאמר "פסולה" ובעירובין "ימעט"?
- 1.סוכה שהפסול דאורייתא, המשנה מספרת על הפסול,
במבוי שהכל דרבנן, המשנה לא מספרת על הפסול אלא יוצרת אותו ומספרת מה צריך.
- 2.בסוכה שיש במשנתנו הרבה בעיות אפשריות, קיצרו וכתבו "פסולה".
ב. למה פסולה?
הסברות | למה לחלוק על סברא זו | קושיית אביי והתירוץ | |
רבה – "למען ידעו… כי בסוכות הושבתי" – צריך לשים לב לסכך. | הכוונה לידיעה על הסוכות ביציאת מצרים |
| |
ר' זירא – "וסוכה תהיה לצל…" – שיהיה צל מהסכך ולא מהדפנות. | הפסוק מדבר על העתיד לבוא, ולא על דיני סוכה | הקושיה | תשובה |
הרי מותר לעשות סוכה בצל של קיר גבוה | צריך שלסוכה יהיה פוטנציאל לצל עצמאי ולמבנה ארעי. | ||
רבא – בסוכות תשבו שבעת ימים – בניין ארעי. | כקושיית אביי בעמודה הבאה | הרי מותר לעשות סוכה מברזל |
ג. הגבלת המחלוקת – יש מקרים שבהם גם חכמים מתירים מעל 20
ההגבלות (בשם רב) –
- 1.המחלוקת בדפנות שלא מגיעות לסכך, אך במגיעות – מותר מעל 20.
- 2.המחלוקת בסוכה של ד על ד אמות, אך ביותר – מותר.
- 3.המחלוקת בסוכה של 7 טפחים, אך ביותר – מותר.
דיונים על ההגבלות –
A. שתי הבנות בהגבלה השנייה (ד' על ד') –
- 1.סוכה מינימלית היא ד על ד אמות, והמחלוקת היא בסוכה שהיא בדיוק סוכה מינימלית.
לפי זה יוצא שהמימרא השנייה והשלישית דומות, ורק נחלקו ביניהן מהי סוכה מינימלית.
- 2.סוכה מינימלית היא גם פחות מד' על ד', וההגבלה השנייה היא שהמחלוקת היא בסוכה עד ד' על ד'.
לפי זה אין קשר בין ההגבלה השנייה והשלישית.
B. תליית ההגבלות בטעמים שראינו בסעיף ב –
- 1.ההגבלה שמתירה מעל 20 בדפנות שמגיעות לסכך – כמו הסברא שצריך לשים לב לסכך.
- 2.ההגבלה שמתירה מעל ד' על ד' – כמו הסברא של הצל.
- 3.ההגבלה שמתירה מעל סוכה מינימלית – לא מתאימה לאף אחד מהטעמים וכנראה שבנויה על טעם אחר (ראו תוס').
C. קושיה על 2 ההגבלות שמתירות כשהסוכה גדולה –
הרי ר"י ורבנן נחלקו גם לגבי הסוכה של הילני המלכה שהיתה גבוהה, ושמן הסתם היתה רחבה מד' אמות!
תשובה – הם נחלקו לגבי חדר קטן שהיה בתוך הסוכה.
(לרבנן – חכמים לא אמרו לה כלום על גובה הסוכה כי היא אישה,
ולר"י – אפילו שבניה
3 תגובות
בערך בדקה 12 נאמר שבית הלל שטח הסוכה הוא 7 *7 טפחים, אבל שיעור זה הוא לבית שמאי,שזה כולל גם שולחנו. בלי שולחנו , שיטת בית הלל זה פחות מ 7 *7 (ולהלכה כב"ש – 7*7)
הסרטון בדף הזה משום מה לא עולה אצלי, גם אחרי המתנה
אדר ר א ש ו ן
ציינו בבקשה בתאריך: [u][b]אדר א'[/b][/u]. לא רק מפני שהוא נכון, אלא בשבילכם. מה תעשו באדר ב ?