שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – סוכה ו

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת סוכה דף ו

(ה: 6- עד ז. שליש תחתון)

חלק א – רב – שיעורין חציצין ומחיצין הלכה למשה מסיני

קשה – והרי הם מדאורייתא:

  1. 1.שיעורין – רב חנן – ארץ זבת חלב וכו'.

חיטה – מי שבא לבית טמא, בגדיו נטמאים רק אחרי זמן כדי אכילת פרס (חצי ככר) חיטים.

שעורה – עצם כשעורה מטמאת

גפן – רביעית יין לנזיר (גם למדידת מוצק כמו ענבים. ולא רביעית מים)

תאנה (יבשה (=גרוגרת)) להוצאת שבת

רימון – חור כרימון מבטל שם כלי

זית – רוב השיעורים

דבש (תמרים) – ככותבת הגסה ליו"כ.

            תשובה – זה הלמ"ס, וחז"ל מצאו לזה סימן מהפסוקים.

  1. 2.חציצין – "ורחץ במים את כל בשרו"
  2. a.ההלמ"ס לשערו.
    דחייה – גם זה מהפסוק הנ"ל ("את").
  3. b.ההלמ"ס לרובו + מקפיד.
  4. 3.מחיצין – מגובה הכפורת (10 טפחים) שזה נחשב כרשות אחרת ולא כ"ארץ".
  5. a.לר"י גובה הכפורת 8.5
  6. b.לר"מ ההלמ"ס בא לגוד, לבוד ודופן עקומה.

 

 

 

חלק ב – מספר הדפנות בסוכה

א. מחלוקת ת"ק ור"ש –

ת"ק – 3 (שלישית טפח), ר"ש – 4 (רביעית טפח)

הסבר המחלוקת –

A. כיוון ראשון – מספר ה"סוכות" בפסוק –

ויקרא פרק כג, מב-מג – "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת. לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל…".

 

 

יש אם למסורת או למקרא

האם צריך לימוד לסכך

האם ההלמ"ס מצמצם או מרחיב

האם דורשים תחילות

1

המחלוקת:

ת"ק – מסורת: 1 + 2

ר"ש – מקרא: 2 + 2

לא

מצמצמת

לא – ממילא יש רק פעמיים: בסכת בסכות

 

2

יש אם למקרא (4)

המחלוקת:

ת"ק – צריך, אז נשאר 3 לדפנות

ר"ש – לא צריך, נשאר 4 לדפנות

3

יש אם למסורת (3)

לא צריך לסכך (3)

המחלוקת:

ת"ק – ההלמ"ס מצמצמת לטפח

ר"ש – ההלמ"ס מוסיפה טפח 4

4

יש אם למסורת (3)

לא צריך לסכך (3)

מצמצמת

המחלוקת:

ת"ק – את הפעם הראשונה לא דורשים

ר"ש – דורשים גם את הפעם הראשונה

 

B. רב מתנא – "וסוכה תהיה… מזרם וממטר", מכאן לומד ר"ש שצריך 4 דפנות כדי להגן ממטר.

 

(ו: 3-)

חלק ג – איפה מעמיד את הטפח הנוסף?

א. בשתי דפנות שלמות צמודות

מדאורייתא – מספיק טפח צמוד לאחת הדפנות

            רב – ב90 מעלות (וכן הלכה)

            רב כהנא – באלכסון

מדרבנן מצריכים יותר –

            ר' סימון – טפח וקצת במרחק לבוד וכך יש 4.

            רבא –

  1. 1.בשונה מר' סימון, צריך צורת הפתח עם הטפח (חצי, קורה, חצי).
  2. 2.או כר' סימון או צורת הפתח על כל הדופן (ובלי טפח כלל).
  3. 3.גם כר' סימון וגם בהמשך צורת הפתח.

ב. בשתי דפנות אחת מול השנייה (כמו מבוי) (מדאורייתא)

            רב יהודה – מספיק טפח כנ"ל.

            ר' סימון – צריך פס 4 וקצת + לבוד, כך שיש 7.

2 Responses

  1. זה מתייחס למקרה שטפח מתיר. לא משנה אם זה במקרה של שניים צמודות או שניים מפורשות, אבל לשיטת רבי יהודה.
    בכל מקרה, להלכה ודאי נקטו שמתייחס לשניים צמודות כי במפולש פוסקים כריב"ל שצריך 4 ולא טפח. וכן רש"י ודאי פירש הגמרא על דפנות צמודות

  2. שלום רב,
    תודה על השיעורים המאלפים ושיטת הלימוד המקורית והיעילה.
    שאלתי ובקשתי: סוכה דף ו – מדוע לייחס את דברי רבא לגבי צורת הפתח (על 3 הפרשנויות) למצב של שתי דפנות צמודות ולא למצב של מבוי? מסדר הדברים בגמרא, הייתי חושב שברירת המחדל היא דוקא לייחס את דברי רבא למה שבא בדיוק לפניהם, כלומר למקרה של דפנות מקבילות – מבוי.
    תודה מראש ויישר כחך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.