להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף כב
(כא: במשנה – כב: במשנה)
חלק א – הסומך סוכתו בכרעי המיטה
לרש"י – שם סכך על 4 עמודי המיטה (אין קורות בין העמודים)
רבנן –כשרה
ר"י –פסולה
סיבת הפסול לר"י | שאין לה קבע | כי הסכך על דבר שמקבל טומאה |
נפקמ"נ – השתמש בשיפודי מתכת כעמודים ומעמידים לסכך | כשרה (יש לה קבע) | פסולה (השיפודים מקבלים טומאה) |
אביי – סיכך מעל המיטה אך לא שם את הסכך ישירות על עמודי המיטה, אלא השתמש בקורות עץ נפרדים | כשרה – לסכך יש קבע (הגם שלדפנות אין כי הם מהמיטה) | כשרה – הסכך על דבר שאינו מקבל טומאה |
חלק ב – סוכה מבולבלת
הקדמה לחלק ב וחלק ג:
במשנה –
"סוכה מדובללת ושצילתה מרובה מחמה – כשרה".
רב– מקרה אחד: סוכה ענייה שצילתה מרובה מחמתה.
שמואל– שני מקרים: 1. סוכה ענייה (כנ"ל). 2. מבולבלת.
סוכה מבולבלת כשרה לשמואל
שני סככים בשתי קומות, שרק ביחד צילתם מרובה – בשניהם יש נסר, רווח, נסר, רווח וכן הלאה. הנסרים של אחת הקומות מול הרווח של הקומה האחרת.
הסוכה כשרה כי כשמסתכלים מלמעלה יש יותר צל.
הגמרא מוסיפה תנאי– שאפשר להחשיב את שני הסככים יחד:
אביי – לבוד.
רבא– גם חבוט רמי, אם יש רוחב טפח.
- המקור של רבא שצריך טפח–טומאת מת
- מקשה רב אשי מקורת המבוי–
[כזית מן המת בחדר, שמעליו יש גג בשתי קומות כנ"ל, אם בנסרים של הקומה העליונה יש טפח, אומרים חבוט רמי ונחשב כגג אחד רצוף, וממילא כל החדר טמא טומאת אוהל].
[שני נסרים ברוחב של חצי טפח, כשהם צמודים בציר הX אך לא באותה גובה בציר הY, מצטרפים. בהוה אמינא זה בגלל חבוט רמי ואפשר הפרש גובה גדול].
תשובת רב כהנא – שם זה לבוד, לא חבוט רמי.
חלק ג – חצי צל חצי שמש
במשנה | דיוק לגבי חצי חצי: | הסבר הסתירה |
פרק א – חמתה מרובה –פסולה | כשרה | בקרקע |
פרק ב – צילתה מרובה – כשרה | פסולה | בסכך |
חלק ד – סכך עבה כשר
זה כשלא רואים את הכוכבים,
אבל כשאפילו לא רואים קרני חמה: ב"ש – פסול, ב"ה – כשר.