להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף כא
(כ: תחילת פרק שני עד כא: במשנה למטה)
חלק א – מה נחשב אוהל לגבי טומאת מת
(שורה 2 מתחילת הגמרא)
א.המחלוקת–
תנן התם (אהלות) –
ת"ק – חור שעשה המים(לא בידי אדם), מדבך אבנים(בידי אדם אך לא לשם אוהל)– נחשב אוהל.
ר"י – כל שאינו עשוי בידי אדם (רש"י – לשם אוהל) אינו אוהל.
ב.המקור –
"זאת התורה, אדם כי ימות באוהל, כל הבא אל האוהל וכל אשר באוהל יטמא שבעת ימים".
ר"י- גזירה שווה מ"ויפרוש את האהל על המשכן".
רבנן – "אהל" "אהל" ריבה כל אוהל.
(כא. 9+)
ג. קושיא על ר"י –
היו מביאים ילדי כוהנים על גבי בהמה כדי לחצוץ בפני הטומאה – אפילו שלא נעשה בידי אדם!
תשובת רב דימי –
באוהל קטן– דווקא בידי אדם,
באוהל גדול (אגרוף, כמו ראש) – גם בידי שמיים.
(וכן מפורש בברייתא ובהמשך המשנה באהלות שר"י מודה בחורים גדולים יותר).
[ולמה לא בדלת?(וראה תוס' למה שואלים את זה דווקא עכשיו)
תשובה – אכן אפשר בדלת אלא ש:
- אביי – אכן אפשר בדלת, אבל לא חייבים.
- רבא – יש חשש בדלת שהילדים ירגישו ביטחון ויוציאו את רגליהם, משא"כ בבהמה], וכן בברייתא.
- 1.מיטה לא נחשבת אוהל
(כא: 8+)
חלק ב -משנתנו לגבי ישן תחת המיטה בסוכה–
(שמואל – כשיש 10 טפחים, אחרת לא נחשב אוהל לגבי סוכה ומותר).
ת"ק ור"ש –לא יצא
ר"י– יצא.
למה יצא לר"י?
דחייה – זה נכון בפשט המשנה באהלות, אך לרב דימי אם יש אגרוף נחשב אוהל!
תשובה –
מיטה לא רק שאינה לשם אוהל, אלא היא באופן חיובי מיועדת לגבה!
[והרי גם שור מיועד לגבו?
- שמגן על הרועים בגשם/חמה.
דחייה – גם מיטה משמשת גם לנעליים שמתחתיה.
- שנועד להגן על המעיים].
- 2.מיטה נחשבת אוהל, אך מותר לישון באוהל ארעי בסוכה
כי לא יבוא אוהל ארעי ויבטל אוהל קבע.
6 Responses
לא ברור לי למה צריך להסביר שהדלתות הם על שני שוורים. הפשט לכאורה שהדלת היא על שור בודד.
השמטת את תחילת הגמרא – תירוצו של שמואל שמדובר במיטה בגובה 10
שלום אני מחפש את הלימוד היומי של כ״ב- כ״ג
איפה אני יכול למצוא בבקשה
לצערי מה שאין באתר אז אין
כאשר לוחץ לקבל התרשים של סוכה כא, מקבל של ברכות כא!
מוזר, אצלי עובד. נסה בבקשה כאן – http://s3.amazonaws.com/daf-yomi/assets/7/21.png