להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף ל
(כט: תחילת פרק שלישי – לא. 2+)
לולב הגזול
[הקדמה –
קניין בגזל?
האם יאוש הבעלים לבד קונה את החפץ לגזלן – מחלוקת אמוראים.
גם אם לא קונה, יאוש + שינוי רשות, שינוי מעשה, שינוי שם – קונה].
א. לולב הגזול בשאר הימים (שזה רק דרבנן)
ביום הראשון – שאול וגזול פסולים – "ולקחתם לכם" – משלכם.
בשאר הימים – ברור לגמרא שאין "לכם" משלכם (אחרונים – כי זה בגברא ולא בחפצא).
אך קשה, המשנה לכאורה אוסרת גזול גם בשאר הימים!
[מניין :
- שלא חילקה.
- מזה שלא אמרה שגם שאול פסול].
- רי"צ ב"נ – המשנה אכן לא אוסרת גזול בשאר הימים.
תשובה:
(וזה שהמשנה אסרה גזול ולא הזכירה שאול, זה כדי לחדש שלא אומרים שהיאוש לבד קונה).
- רי"ח – המשנה אכן אוסרת גזול, אבל לא מדין "לכם", אלא מדין "מצווה הבאה בעבירה".
- הסוחר עשה את העבירה, אז אין "מצווה הבאה בעבירה".
- אין בעיית "לכם", כי זה שלהם לגמרי, כי קנו ביאוש + שינוי רשות.
- שינוי מעשה (אגד)? תשובה – לרב הונא לולב לא צריך אגד + זה שינוי החוזר לברייתו.
- שינוי שם (מהדסים להושענא)? תשובה – גם לפני כן נקרא הושענא.
ב. המקור למצווה הבאה בעבירה –
פסוקים שאוסרים קרבן גזול,
ושם מדובר שהקרבן כבר שלי לגמרי (אחרת לא נחשב "אדם כי יקריב 'מכם' ") והפסול מדין "מצווה הבאה בעבירה".
מלאכי – "והבאתם גזול ואת הפיסח…" – הגזול פסול כמו שהפיסח פסול, ללא תקנה.
ישעיה – "שונא גזל בעולה".
[למה דווקא עולה? אפילו שזה לא משנה לנגזל, כי ממילא העולה עולה כולה לה', ה' מחנך אותנו נגד גזל, אפילו בעולה (משל למלך ששילם מכס לעצמו…)].
ג. המלצת רב הונא לסוחרים
גוי גנב -> מכר לסוחר -> מכר ללקוחות.
מבחינת הלקוחות – גם אם הסוחר קצץ זה בסדר.
לסוחר עצמו – אם יקצוץ בעצמו יש לו: 1. מצווה הבאה בעבירה. 2. זה עדיין גזול, כי היה רק יאוש.
קשה, והרי היה גם:
לכן שהגוי יקצוץ, וכך יהיה יאוש + שינוי רשות.