להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף לו
(לה: במשנה – לו: במשנה)
פסולים פיזיים באתרוג
א. חזזית
על רובו – פסול
על מיעוטו – כשר
חומרות:
- אם מפוזר ב2-3 מקומות – פסול (מנומר).
- על חוטמו – פסול במשהו.
- קולא בגמרא – רק ביום הראשון ("ולקחתם" – לקיחה תמה) אבל בשאר – ניתן לקחת ביסים מהאתרוג.
- חומרא(ללישנא אחת) – אם זה מעכברים, גם בשאר הימים (מאוס ואינו הדר).
- מפולש – פסול.
- עבה כאיסר.
- גודל מינימלי –
ר"י מחמיר – כביצה
ר"מ מקל – מספיק אגוז. - גודל מקסימלי –
ר"י מחמיר – שיאחז שתיים בידיו
רי"ס מקל – אפילו אחת בשתי ידיו. - לגבי המינימום –
המחלוקת דומה למחלוקת בשבת מה הגודל המקסימלי של אבנים שחכמים התירו לטלטל לצורך קינוח –
ב. ניטל הפיטם(באופן לא טבעי) – פסול.
ג. נקלף (הקליפה הדקה החיצונית), רש"י –
אם הכל – כשר (משנה)
אם חלק – פסול (רבא, מנומר).
ד. נסדק (בקליפה העבה) – פסול.
ה. ניקב –
חסר – פסול.
לא חסר – כשר.
חומרות:
ו. כסימן טריפה שנימוח הבשר של הריאה?
בריאה – אם גם הבשר וגם הסמפונות נרקבו – טריפה. אם רק הבשר – כשר.
באתרוג – אם כל הפנים נרקב – רבא מניח שפסול. אם חדרי הזרע נשארו (מקביל לסמפונות) – זאת השאלה של רבא.
ראיה שפסול – ברייתא שפוסל תפוח וסרוח.[1]
דחייה – גם סרוח זה שרקוב בחלק החיצוני.
ז. אתרוג כושי
בדומה לכושי – פסול.
מארץ כוש – לכאורה המשנה פסלה, והברייתא התירה.
תשובות:
אביי – המשנה רק פסלה דומה לכושי, אך מארץ כוש כשר תמיד.
רבא – המשנה פסלה מארץ כוש במקום שלא רגילים בו (ארץ ישראל).
ח. אתרוג הבוסר –
חכמים – כשר, ר"ע – פוסל.
רבא – ר"ע כר"ש שאתרוג הבוסר לא חייב במעשרות,
כי הטעם של שניהם – אתרוג הבוסר אינו פרי.
דחיית אביי – ניתן להסביר את ר"ע ור"ש בצורה שונה:
פסול ללולב – כי אינו הדר.
פטור ממעשרות – כי אינו ראוי להזריע ("תבואת זרעך").
(אגב, זה מזכיר את הסוגיא בדף לא: האם ר"מ שמצריך אתרוג לא קטן ולא ירוק זה משום הדר או משום שאינו פרי).
ט. אתרוג בדפוס –
אם שמר על הצורה הטבעית – כשר,
רבא – ואפילו שעשה למשל מדפים, כל עוד הצורה הכללית הטבעית נשמרה.
י. גודל האתרוג
במשנה –
הערות אצלנו –
ר"י מקל – עד כביצה,
ר"מ מחמיר – רק עד אגוז.
- לגבי המקסימום –
רי"ס מוכיח מר"ע שנכנס עם אתרוג גדול,
ר"מ דוחה – שחכמים אמרו לר"ע שזה אינו הדר.
[1] גם ההו"א קצת קשה, כי מי אמר שמדובר שחדרי הזרע קיימים? אולי גם הם נרקבו ואז ודאי שפסול לפי רבא.