להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת ראש השנה דף ג
(ג. 5- עד ד. 😎
א. הקדמה –
3 שנים – כורש – הצהרת כורש והתחלת הבנייה, שהופסקה לאחר מכן.
14 שנים – אחשוראש.
ואחר כך דריוש בן אסתר.
כל הפסוקים שנראה מתייחסים לתקופתו (סוף ג: תנא – הוא כורש (שהיה כשר), הוא דריוש (שמו), הוא ארתחששתא (כינוי למלכי פרס (כמו פרעה למצרים)).
לוח זמנים בתרופת דריוש –
שנה 2 – הבנייה מתחדשת על ידי זרובבל
שנה 6 – הבנייה מסתיימת (אדר),
שנה 7 – עזרא עולה (יוצא בניסן, מגיע באב, עם מכתב מהמלך לקבל סיוע מהגזברים).
שנה 20 – בכסליו נחמיה שומע מחנני על מצב החומות, ובניסן הוא מבקש מהמלך לעלות ולשפץ.
ב. רב חסדא – למלכי עכו"ם מונים מתשרי
1. ראיה א – תשרי – (ג. 5-)
בתחילת נחמיה שני פסוקים לגבי שנת ה20 –
פרק א – נחמיה שומע מחנני בכסליו על החומות,
ואחרי זה בפרק ב – מבקש בניסן ללכת לשפץ.
מכאן שכסליו לפני ניסן באותה שנה.
הנחות יסוד:
- שניהם בשנה ה20 לארתחשסתא, מגזירה שווה.
- הפסוק של כסליו לפני ניסן, כי אומרת הברייתא שמה ששמע מחנני אחר כך אמר למלך.
2. קושיא – ניסן – (ג: שליש תחתון)
בתחילת חגי שני דברים שקורים בשנה ה2 –
בפרק א – בחודש השישי (אלול) זרובבל מחדש את בניית הבית.
בפרק ב – בחודש השביעי (תשרי) חגי מתנבא בנבואה שמחזקת את הבונים.
מכאן שאלול לפני תשרי באותה שנה, וראש השנה לא בתשרי.
תשובת ביניים – ר' אבהו – היה מלך כשר.
3. ראיה נוספת לתשרי (רב יוסף) –
עזרא ו – הבנייה הושלמה באדר בשנה השישית,
עזרא ז – שנה וחצי אחרי (ברייתא) זה עזרא עולה, ומגיע לישראל באב בשנה השביעית,
ואם ראש השנה היה בניסן, זה כבר השנה השמינית.
תשובת ר' יצחק – המלך היה כשר והחמיץ.
(תוס' – חשבו שהוא מלך כשר, אך כבר בשנתנו השנייה הבינו שהוא לא).
(ג: 1-)
ג. האם כורש (דריוש) החמיץ?
הראיות שנביא הן כבר מהשנה השנייה, כי כבר אז הבינו שהוא אינו כשר במיוחד, ועברו למנות מתשרי (תוס').
רב כהנא – לכאורה לא החמיץ –
שהרי בשנה השנייה כשעזרא עולה שולח איגרת שיתן לשרי הפרסים בירושלים, שיספקו את צרכי המקדש (בהמות חיטים יין ושמן למקדש וכו').
מניין שכן החמיץ:
- ר' יצחק – מהפסוק הנ"ל, מפורש שעשה זאת כדי שיתפללו עליו.
ואמנם יהודי שנותן צדקה כדי שיקרה משהו – צדיק, אך בגוי – לא.
- עזרא ו – באיגרת שבה דריוש מורה איך לבנות, אומר לבנות עם עצים, כדי שיוכל להישרף.
והרי גם שלמה בנה עם עצים?
שלמה דאג שלא יישרף – בנה מלמעלה + שיקע בתוך הבניין + טח בסיד.
(ד. באמצע)
- רב יוסף (נחמיה ב) – בשנת ה20, כשנחמיה דיבר עם המלך וביקש רשות לעלות לשפץ את החומות, המלך ישב ,וְהַשֵּׁגַל יוֹשֶׁבֶת אֶצְלוֹ", ואמר רב שהכוונה היא כלבה.
קושיות על זה:
- דניאל אומר לבלשאצר – "וְאַנְתְּ וְרַבְרְבָנָךְ (שריך) שֵׁגְלָתָךְ וּלְחֵנָתָךְ (פילגשיך) חַמְרָא שָׁתַיִן בְּהוֹן (בכלי המקדש)" – האם כלבה שותה יין?
- תהילים שבח לעם ישראל – "בְּנוֹת מְלָכִים בְּיִקְּרוֹתֶיךָ, נִצְּבָה שֵׁגַל לִימִינְךָ (ומקושטת ב) בְּכֶתֶם אוֹפִיר" – מה השבח בכלבה מקושטת?!
תשובות –
- אכן הכלבה שותה יין.
- בשכר שהתורה חביבה על ישראל כפי שהכלבה חביבה על הגויים זוכים לכתם אויר.
- כשבסוף נתן קיצבא לשריו בעזרה למקדש (שבפסוקים לעיל נתן ללא קיצבה, אך באיגרת של עזרה אמר קיצבה (עזרא ז,כב) – "עַד כְּסַף כַּכְּרִין מְאָה").
a+ b – על שתי הקושיות – אכן שגל היא מלכה, אך אצל דריוש היתה כלבה.
דחייה – בתחילה לא ידע כמה צריך ובהמשך ידע.