להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת ראש השנה דף ז
(ז. 2+ עד ח. 5+)
חלק א – עוד ראשי שנים ל – א' בניסן
במשנה – למלכים ולרגלים.
עוד ראשי שנה באחד בניסן –
א. חודשים
מספור החודשים מניסן –
- מקור –
- "החודש הזה… ראשון הוא לכם"
- 2."אך בחמישה עשר יום לחודש השביעי".
דחייה – אולי זה מתייחס לחודשים אחרים, שהרי האביב גם קצת באדר והאסיף גם באלול.
- מהכתובים – אוסף של פסוקים מזכריה ומאסתר שבהם יש את שם החודש + המספר שלו.
- למה המשנה לא הזכירה – כי זה משהו פנימי בתוך כל שנה.
ב. עיבורים
- a.מה הכוונה?
- מניסן מחליטים האם לעבר את השנה.
דחייה – מחליטים רק מתשרי.
- הכוונה שעד לפני ניסן עדיין ניתן לעבר.
(יש דעה שחולקת בעדויות שניתן לעבר עד פורים).
- למה המשנה הזכירה? כי זה סוף שנה, לא ראש שנה.
ג. תרומת שקלים
שמתחילים להשתמש בשקלים החדשים לקרבנות התמיד
- מקור – גזירה שווה: "זאת עולת… לחודשי השנה" – "ראשון הוא לכם לחודשי השנה".
- למה המשנה לא הזכירה? כי זה רק לכתחילה.
ד. שכירות בתים
- c.אם קענו שכירות "לשנה זו" –
הברייתא סוברת שהכוונה עד א ' בניסן.
סברא – כי לא עוברים דירות בחורף.
הדעה החולקת (ומשנתנו) – אין קביעה כזו אלא זה תמיד לשנה שלימה.
חלק ב – ראש השנה למעשר בהמה + כמה ראשי שנה יש
סתם המשנה (ר"מ) – 1 באלול
ר"ש – 1 בתשרי.
דיונים:
א. כמי סתם המשנה? קשה –
לגבי ראש השנה לרגלים – ר"ש (לגבי בל תאחר – 3 רגלים כסדרן).
לגבי ראש השנה למעשר בהמה – ר"מ.
תשובה – המשנה רבי, ובכל תחום סובר כאחד מהם.
ב. כמה ראשי שנה יש? המשנה אמרה 4, אך לרבי 5 –
ראשי השנה האפשריים | ר"ש | ר"מ | רבי |
1 בניסן – למלכים | בשלושת אלו כולם מסכימים | ||
1 בתשרי לשנים שמיטין וכו' | |||
שבט – לאילן | |||
ט"ו בניסן – לרגלים | 1 | (אין, כי עוברים על בל תאחר גם ברגל אחד) | 1 |
1 באלול – מעשר בהמה | (אין, כי זה ב1 בתשרי) | 1 | 1 |
סה"כ | 4 | 4 | 5 |
קשה על רבי!
תשובות: (מתחת לאמצע ז:)
- 1.רבא – אכן לרבי יש 5, אך לתנאים המרכיבים את רבי יש 4, ולזה המשנה התכוונה.
- 2.רנבי"צ – הכוונה לארבעה חודשים, לא לארבעה תאריכים.
- שם זה לא עניין של זמן, שהרי –
- רב פפא – שהרי החד שלא ניתן מהלילה.
- רב שישא – שהרי צריך קודם להקריב. b.
- ראש השנה לרגלים (מתחיל רק אחרי שיכול להקריב את הנדר, שהקריבו ביום את התמיד).
(ז: שליש תחתון)
חלק ג –עוד שני ראשי שנים – העומר ושתי הלחם שמתירים את החדש
למה המשנה לא הזכירה אותם?
קשה – הרי המשנה הזכירה את –
תשובה – מבחינת ספירת הרגלים מתחיל בלילה.
- ראש שנה ליובלות (מתחיל ביום בתקיעת השופר ביו"כ).
תשובה – משנתנו כדעה שיובל מתחיל בליל ראש השנה.
- המשנה הזכירה רק ראשי שנה שחלים ב1 לחודש.
קשה[1] – הרי ראש השנה לאילנו זה בט"ו בשבט לב"ה?
תשובה – הוזכר כי לב"ש זה ב1 בשבט.
[1] למה לא הקשו מראש השנה לרגלים לר"ש שזה מפסח.
2 Responses
לדעתי הגמרא בדברי רב אשי עונה גם על השאלה למה מנו 4 ולא 5, כיון שמנו במנין רק את אלו שיש בהם ראש חודש, וכך משמע ברש"י.
אמנם זה עונה גם לרש"י מדוע לא מנו עומר ושתי הלחם, אך מנו רגלים, כי זה מסתמך על חודש שיש בו ראש השנה , כפי שהגמרא הביאה לעיל ) כפי שמביא רש"י.
לכן תשובת הגמרא היא על שתי השאלות גם יחד.
בס"ד
בסוף השיעור הבאתם בסוגריים שאלה על רב אשי שאומר שבמשנה הוזכרו רק ראשי שנים שבתחילת החודש ולכן לא הוזכרו טז בניסן ושבועות, ושאלתם שהרי גם רגלים זה באמצע החודש ולמה זה כן הוזכר במשנה?
אני חושב שרש"י נוגע בשאלה הזאת והוא מתרץ את התירוץ שהגמ' אמרה בדף ד. שזה תחילת חודש שבו ראש השנה לרגלים.
לפי זה אם נגיד שאפשר לקרוא לא' ניסן ראש השנה לרגלים אז לא מובנת שאלת הגמ' לפני זה למה הוא מנה 4 ולא 5, כי שאלת הגמ' מבוססת על זה שראש השנה לרגלים זה טו בניסן ולא א' בניסן אבל אם נגיד שאפשר לקרוא לא' ניסן ראש השנה לרגלים אז כל שאלת הגמ' נופלת.
אשמח לתשובה.