הלימוד מוקדש לרפואת עיניה של
מלכה בת זהירה הי"ו
שיחזיר לה הקב"ה את מאור עיניה, שתזכה לראות בגאולת עם ישראל ובבניין בית המקדש.
להקדשות ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת מגילה לחץ כאן.
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
דף יומי מסכת מגילה דף טו – הסיכום הכתוב
(טו. באמצע – טו: 6-)
פרק ד –
- הזעקה של מרדכי –
רב – גבה המן מאחשוראש,
שמואל – זעק כלפי שמיים שכביכול המלך של התחתונים גובר על המלך של העליונים
- ותתחלחל –
פרסה נידה / הוצרכה לנקביה.
- התך = דניאל –
רב – כי חתכוהו מגדולתו
שמואל – להפך, שכל דברי מלכות נחתכים על פיו.
- אומרת למרדכי – אולי עמ"י עבר על התורה ("מה זה ועל מה זה" – "מזה ומזה").
- לא התך חוזר למרדכי לומר שאסתר לא מסכימה, אלא שליחים אחרים, כי "אין משיבין על הקלקלה".
- ·"אבוא אל המלך אשר לא כדת" – עכשיו תבוא למלך מרצון ולא באונס ותיאסר על בעלה מרדכי.
- ·"ויעבור מרדכי" –
רב – שעבר על ההלכה לא להתענות ביו"ט,
שמואל – עבר תעלה לצד השני של העיר לספר להם על הצום.
פרק ה –
- ·"ותלבש… מלכות" – לבשתה רוח הקודש.
(דילוג טו. רבע תחתון עד טו: באמצע)
- כשנכנסה נסתלקה ממנה שכינה – או כי באה לאחשוראש ברצון ולא לגמרי באונס, או כי זלזלה באחשוראש ("כלב יחידתי"), אך באמת – כי נכנסה לבית הצלמים ("חצר בית המלך הפנימית").
- מלאך הגיבה צווארה, מלאך משך עליה חוט של חסד, מלאך מתח את השרביט,
(היה 10, ואחרי המתיחה היה – 12, 16, 24, 60, 200).
אגב, גם היד של בת פרעה והשיניים של עוג התארכו בנס. - ·"עד חצי המלכות" –
או – אם תבקש המלכות
או – את בית המקדש לא אוכל לתת
- ·למה הזמינה את המן?
(בברייתא יש 10 הסברים + 2 באמוראים, נחלק אותם כאן לקבוצות):
- A.ר"א (1) ור' יהושע (2) – בשביל לנצח אויב תאכיל אותו (וכן שני ההסברים באמוראים)
- ר"מ (3) ר"ג (9) – כדי שיהרוג את המן כבר בסעודה (לפני שימרוד, לפני שאחשוראש יתחרט).
- ר"י (4) – אם לא תזמין אותו יחשדו שהיא נגדו ויחשדו שהיא יהודיה
- ר' נחמיה (5), ר"ש בן מנסיא (7) – הסברים רוחניים – שעם ישראל לא יהיה שאנן ויתפלל או לעורר את רחמי ה' לנוכח המצב ההזוי שהיא יושבת עם המן במשתה.
- רי"ס (6), ריה"ש ב"ק (8), ר' אליעזר המודעי (10) – עצם זה שיהיה בסעודה זה כבר יגרום לו לתקלה (שהמן יכשל במשהו, שהמלך יחשוד בשניהם ויהרוג את שניהם, שאחשוראש יקנא בהמן).
- ·"ורוב בניו" – היו להמן עוד בנים –
10 ניתלו, 10 מתו, ועוד 10/70/188 מחזרים על הפתחים.
- ·(טו. 2-) "וכל זה איננו שווה לי" – מסופר שבעבר מרדכי הלווה להמן כסף בתמורה שימכור את עצמו לעבד למרדכי, ולכן "זה בא בפרוזבולי, וזה בא בפרוזבוטי".
- ·"וכל זה" – היה כתוב לו על הדף את עושרו.
- אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך (ברכת ארונה לדוד וברכת דריוש לדניאל)
- אל תהי קללת הדיוט קלה בעיניך (קללת אבימלך התקיימה בשרה)
- ה' שם מים ורק אח"כ כלי קיבול (עננים).
- כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם (אסתר בשם מרדכי על בגתן ותרש).
- צדיק אבד – רק לדורו אבד.
- ·"וכל זה איננו שווה לי" – ראינו לעיל שהמן מכר עצמו לעבד למרדכי.
מאמר מוסגר – עוד 7 מימרות של ר"א בשם ר' חנינא –
ישעיהו כח – ה' יעשה עטרה לראש הצדיקים, שעושים עצמם כשיריים.