הלימוד היום לעילוי נשמת
עזיזה בת חאתון ז"ל
להקדשת שיעור ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת מגילה לחץ כאן.
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
(תחילת פרק שני עד יח. שליש עליון)
לא יצא: למפרע, בעל פה.
שפות: בעברית כולם יוצאים, בשפות אחרות – רק מי שלא יודע עברית ויודע את אותה שפה.
יצא: סירוגין, מתנמנם.
חלק א – למפרע – לא יצא
א. מקור –
- רבא – "לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת שְׁנֵי הַיָּמִים הָאֵלֶּה כִּכְתָבָם וְכִזְמַנָּם בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה" (ט, כז) –
כמו שהזמן לא יתכן למפרע – כך הקריאה.
דחייה – זה מלמד לעשייה, לא לקריאה.
- וְהַיָּמִים הָאֵלֶּה נִזְכָּרִים וְנַעֲשִׂים בְּכָל דּוֹר וָדוֹר מִשְׁפָּחָה וּמִשְׁפָּחָה (ט, כח) –
כמו שהעשייה לא תיתכן למפרע (רמב"ם – אי אפשר לעשות בעבר), כך הזכירה.
ב. וכן בתחומים בהלל, קריאת שמע ותפילה:
A. הלל –
- רבה – "מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יְקֹוָק" (תהלים קיג, ג).
- רב יוסף – "זֶה הַיּוֹם עָשָׂה יְקֹוָק נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בוֹ" (קיח, כד).
- רב אויא – "יְהִי שֵׁם יְקֹוָק מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם" (קיג, ב).
- רנבי"צ – "יְהִי שֵׁם יְקֹוָק מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם" (קיג, ב).
- 1.אבות, גבורות וקדושה –
B. קריאת שמע –
המחלוקות
שפה | השמעה לאוזניים | למפרע אסור | |
רבי | עברית | צריך | והיו הדברים |
רבנן | בכל לשון | לא צריך | והיו – בהוייתן |
שוב, מזוית ראייה של הלימודים
שמע | והיו – בהוייתן | הדברים | |
רבי | השמע לאזנך | עברית | לא למפרע |
רבנן | בכל לשון | לא למפרע |
"כל לשון" בשאר התורה?
מכך שרבנן ורבי צריכים לימוד לק"ש,
מכאן שבשאר התורה (מקרא ביכורים, וידוי מעשרות, עמלק) זה להפך (רבנן – עברית, רבי – כל לשון)?
דחייה – צריך לימוד לאפוקי מהצד השני.
C. תפילת שמונה עשרה –
120 זקנים ובהם כמה נביאים , ואח"כ שמעון הפקולי תיקן שוב את 18 ברכות על סדר הפסוקים הבאים:
תהילים כט – מִזְמוֹר לְדָוִד הָבוּ לַיקֹוָק בְּנֵי אֵלִים (=אבות), הָבוּ לַיקֹוָק כָּבוֹד וָעֹז (גבורות). הָבוּ לַיקֹוָק כְּבוֹד שְׁמוֹ הִשְׁתַּחֲווּ לַיקֹוָק בְּהַדְרַת קֹדֶשׁ (קדושה).
- 2.בינה –
ישעיהו כט, כג-כד – "…וְהִקְדִּישׁוּ אֶת קְדוֹשׁ יַעֲקֹב… וְיָדְעוּ תֹעֵי רוּחַ בִּינָה".
- 3.בינה, תשובה, סליחה, גאולה, רפואה
- ישעיהו ו, י – "…וּלְבָבוֹ יָבִין וָשָׁב וְרָפָא לוֹ" – בינה, תשובה, רפואה.
- ישעיהו נה, ז – "…וְיָשֹׁב אֶל יְקֹוָק וִירַחֲמֵהוּ וְאֶל אֱלֹהֵינוּ כִּי יַרְבֶּה לִסְלוֹחַ" – תשובה, סליחה.
- תהלים קג, ג-ד – "הַסֹּלֵחַ לְכָל עֲוֹנֵכִי הָרֹפֵא לְכָל תַּחֲלֻאָיְכִי. הַגּוֹאֵל מִשַּׁחַת חַיָּיְכִי " – סליחה, רפואה, גאולה.
- גאולה ב-7 – (שבשמיטה שלפני משיח, בשנה ה7 יהיו מלחמות וזו תחילת הגאולה, ואז משיח יבוא במוצאי 7).
- רפואה ב-8 – כי ברית מילה ביום השמיני וצריך רפואה.
- ברכת השנים בברכה התשיעית, כנגד מזמור ט שנאמר על מפקיעי שערים – "שְׁבֹר זְרוֹעַ רָשָׁע" (תהלים י, טו. הגמרא קוראת לזה 9, כי שני המזמורים הראשונים נחשבים אחד (מסורת הש"ס)).
- קיבוץ גלויות, ברכת השופטים, המינים, והצדיקים, ירושלים, דוד, שומע תפילה –
מכאן התפילה עוברת לתפילה כללית על העתיד לבוא של עם ישראל –
יחזקאל לו, ח – "וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא.
ישעיהו א, כז – "צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה" – המשפט הולך יחד עם קיבוץ גלויות,
פסוק הבא – "…וְעֹזְבֵי יְקֹוָק יִכְלוּ" – המשפט הולך יחד עם השמדת הרשעים,
וממילא קרן הצדיקים עולה – "וְכָל קַרְנֵי רְשָׁעִים אֲגַדֵּעַ תְּרוֹמַמְנָה קַרְנוֹת צַדִּיק" (תהלים עה, יא)
וזה קורה בירושלים – "שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ (=שלווה) אֹהֲבָיִךְ" (תהלים קכב, ו)
ואז יבוא בן דוד – "אַחַר יָשֻׁבוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל (לירושלים) וּבִקְשׁוּ אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֵיהֶם וְאֵת דָּוִד מַלְכָּם" (הושע ג, ה).
(יח 2+)
ואז תפילה ואז עבודה – "וַהֲבִיאוֹתִים אֶל הַר קָדְשִׁי וְשִׂמַּחְתִּים בְּבֵית תְּפִלָּתִי עוֹלֹתֵיהֶם וְזִבְחֵיהֶם לְרָצוֹן עַל מִזְבְּחִי כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים" (ישעיהו נו, ז).
ואחרי העבודה הודאה – "זֹבֵחַ תּוֹדָה יְכַבְּדָנְנִי" (תהלים נ, כג).
- ברכת כהנים אחרי הודאה –
ויקרא ט, כב – "וַיִּשָּׂא אַהֲרֹן אֶת ידו יָדָיו אֶל הָעָם וַיְבָרְכֵם וַיֵּרֶד מֵעֲשֹׂת (=שכבר עשה) הַחַטָּאת וְהָעֹלָה וְהַשְּׁלָמִים".
וכיון שהודאה צמודה לעבודה,
אז מברכים אחרי ההודאה.
- שים שלום – ברכת ה' היא שלום – "יְקֹוָק יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם" (תהלים כט, יא).
- ר' אלעזר – "מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יְקֹוָק יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ" (תהלים קו, ב).
- רבה בב"ח-רי"ח – "הַיְסֻפַּר לוֹ כִּי אֲדַבֵּר? אִם אָמַר אִישׁ כִּי יְבֻלָּע" (איוב לז, כ).
- ר"י איש כפר גיבוריא – "לְךָ דֻמִיָּה תְהִלָּה" (תהלים סה, ב), וזהו הסם הטוב ביותר.
(יח. שליש)
[ומעבר למה שהזקנים תיקנו, אין להוסיף –
רב דימי – פתגם בארץ ישראל – "מלה – בסלע, משתוקא – בתרין".