להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת מגילה לחץ כאן.
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
דף יומי קצר וברור – הסיכום הכתוב
(כג: במשנה השנייה – כד: משנה אחרונה)
המשך קריאה בתורה והפטרה
א. כל עולה 3 פסוקים.
סמליות – כנגד תורה נביאים כתובים.
ב. קריאה למתורגמן –
בתורה – פסוק 1, כדי שלא יטעה.
בנביא – עד 3, פחות קריטי אם יטעה.
אם זה 3 פרשיות (ריטב"א – עניינים שונים), יקרא 1.
ג. דילוגים בקריאה –
בקריאה בשבת בבוקר לא מדלגים, כי צריך לקרוא את הפרשה, אך בשני חמישי ומנחה, ובהפטרה אין משהו מסוים שצריך לקרוא, והשאלה היא אם שם ניתן לקרוא קטעים שאינם צמודים.
בנביא – מדלגים,
מגבלות:
- משנה – כדי שלא יפסוק המתורגמן.
- לא מנביא לנביא (מלבד בתרי עשר).
- לא מדלגים אחורה.
- שם זה כדי שלא יפסוק המתורגמן.
בברייתא
בתורה – לא,
והרי הכה"ג ביו"כ קרא שתי פרשיות בדילוג?
דחייה – הרי בנביא אמרנו כך, ואילו בתורה גם אם לא יפסוק אסור!
- בעניין אחד מותר (מכאן שבנביא מותר גם בשני עניינים).
- כבוד – ההפטרה נחשבה לא מכובדת, לכן כיבדוהו בתפקידים נוספים.
- למנוע מריבה – שלא יאמר לחזן – "אתה מקבל כסף ואני עושה בחינם?".
- המשנה – כהן שיש בידיו מומים.
(כד. משנה שנייה)
ד. תפקידים נוספים למפטיר בנביא –
פורס על שמע, עובר לפני התיבה (חזרת הש"ץ),נושא כפיו(תויו"ט – אומר קצת לפני שאר הכהנים).
ואם הוא קטן, מכבדים את אביו או רבו.
למה?
נפק"מ – כשהחזן לא מקבל כסף.
קושיא – מה שייך מריבה אצל קטן? תשובה – גם כבוד לאשייך, אלא הכוונה שאביו או רבו יריבו או ירצו כבוד.
ה. קטן, פוחח וסומא
קורא בתורה | מתרגם | פורס על שמע | עובר לפני התיבה (קדושה) | נושא כפיו | |
קטן | כן | כן | לא | לא | |
פוחח | לא
| כן | כן | לא | לא |
סומא | לא (שו"ע. כי דברים שבכתב אין לאומרם בעל פה). | כן | ת"ק – כן ר"י – לא (סומא מלידה, כי לא יכול לומר יוצר המאורות). גמרא: המחלוקת: ר"י – זה לא עניין של הבנה אלא הנאה מהאור. 2. עיוור גם נהנה מהאור, שאחרים רואים אותו ומזהירים אותו. | כן (רמב"ם) | להלן בסעיף הבא. |
ו. כהנים שלא עולים לדוכן
A. כהנים יוצאי דופן לא ישאו כפיהם
רש"י – שלא יסתכלו עליהם ואז יסכלו בידיהם, ששם יש שכינה.
תוס' – שלא יסיחו דעתם כנ"ל (השכינה זה רק בברכת הכהנים במקדש).
(בימינו שהכהנים מכסים עצמם בטלית ולובשים גרביים אין בעיה).
ריב"ל: דוגמאות – ידיו בוהקניות (כתבים לבנים), עקומות, עקושות (הצידה).
- ברייתא – וכן מומים בפניו ורגליו.
- ר"י במשנה – אם ידיו צביעות.
בגמרא – אם כל אניש עירו עוסקים בצבע – מותר, כי אינו יוצא דופן.
- רב הונא – זבלגן (עיניו דומעות או מיירר), אא"כ דש בעירו (רגילים בו, ולא יסתכלו עליו)
- רי"ח – סומא בעין אחת (וכל שכן בשתיהן), אא"כ דש בעירו,
ואם זה לא ניכר עליו מותר (בה"ל).
(חזרה לשורה 3 בגמרא)
B. רב אסי וברייתא – מי שמעוות את המילים לא ישא כפיו
ולכן למשל תושבי חיפה, בית שאן וטבעון לא ישאו, כי מהפכים א-ע, ואז אומרים "יער ה' פניו…".
אגב זה מובא דו שיח מוזר, שר' חייא אומר לר"ש ברבי שקולו עבה, ורבי אומר לר"ש לענות לו שהוא מהפך ח-ה, וכשקורא "וחיכיתי לה'," זה נשמע כמו "והיכיתי", וסביר שיש כאן הסבר עמוק לדברים.