שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת סוטה דף ד

השיעור מוקדש לכבודה של רוני בת-ציון בת טל גולדמן
לכבוד יום הולדתה ה8,
ליראת שמים ומידות טובות, באהבה שמחה ובריאות.
מזל טוב!

להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת סוטה לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול השיעור לחץ כאן

סיכום הדף היומי סוטה דף ד

(ד. 1+ עד ה. 3+)

חלק א – שיעור סתירה

ברייתא 1

ברייתא 2

תירוץ

רי"ש

הקפת דקל

הקפת הדקל
שונה מחזרת הדקל

ר"א

מזיגת הכוס

חזרת הדקל

אותו שיעור
(הכוונה לחזרת הדקל ברוח)

ר' יהושע

לשתותו

מזיגת הכוס

למזוג + לשתות

בן עזאי

לצלות ביצה

לשתותו

אותו שיעור

ר"ע

לגומעה

לצלות ביצה

לצלות + לגמוע

ר"י ב"ב

לגמוע 3 ביצים

לגומעה

רק לגמוע.
ורק אמר לר"ע שלצלות + לגמוע = לגמוע 3 ביצים.

ר"א בן ירמיה

לקשור גרדי נימא

חנין בן פנחס

שתושיט ידה ליטול קיסם

פלימו

שתושיט ידה לסל ליטול כיכר

הערות:

א. שאלות שנשארות בתיקו

  1. חזרת הדקל ברוח – הלוך ושוב או עד שנרגע?
  2. גרדי נימא – רחוקות או קרובות?
  3. קיסם – תקוע חזק או חלש?
  4. כיכר מסל – מהודק או לא? סל חדש או ישן? לחם חם או קר, רך או קשה, חיטים או שעורים?
  5. נשא ופירש.
  6. למד מרבו.
  7. סוד ה' ליראיו.
  8. תּוֹעֲבַת יְקֹוָק כָּל גְּבַהּ לֵב יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה (משלי טז)

ב. כל אחד בעצמו שיער.

            ומה עם בן עזאי שלא נשא אישה?

(ד: 6+)

חלק ב – מדרשים על זנות, נטילת ידיים וגאווה

א. מדרשי הפסוק – "כִּי בְעַד אִשָּׁה זוֹנָה עַד כִּכַּר לָחֶם וְאֵשֶׁת אִישׁ נֶפֶשׁ יְקָרָה תָצוּד" (משלי ו)

A. "כִּי בְעַד אִשָּׁה זוֹנָה עַד כִּכַּר לָחֶם"

            רב עוירא – מי שמזלזל בנטילת ידיים כבועל אישה זונה.

                        דחיית רבא – בפסוק האישה היא הנושא, לא אלחם.

            רבא – מי שבא על אישה זונה לסוף מבקש כיכר לחם.

B. "וְאֵשֶׁת אִישׁ נֶפֶשׁ יְקָרָה תָצוּד"

רי"ח – מי שיש לו גאווה ("נפש יקרה") לסוף יכשל באשת איש

                        דחיית רבא – צריך לכתוב נפש גבוהה, וצריך לכתוב יצוד.

            רבא – מי שבא על אשת איש, אפילו למד הרבה תורה (יקרה), האישה תצודנו לגיהנום.

אגב הנ"ל –

ב. נטילת ידיים  

A. כל המזלזל בנט"י נעקר מן העולם.

B. אחרי מים ראשונים מגביה ידיו ואחרי מים אחרונים מוריד.

C. לנגב ידיים לאחר הנטילה, אחרת זה מאוס ונחשב כמו טמא.

ג. גאווה

A. כל אדם שיש בו גסות הרוח, כאילו:

רשב"י – כאילו עובד ע"ז ("ולא תביא תועבה אל ביתך")

ר' חמא בר חנינא – כאילו בא על כל העריות ("כי א כל התועבות האל…")

  1. רי"ח – כאילו כפר בעיקר ("ורם לבבך ושכחת את ה' אלוקיך…")
  2. עולה כאילו בנה במה ("כי במה נחשב הוא")
  3. כאברהם אבינו ("הרימותי ידי")
  4. שמשה רבינו ("מימינו אש דת למו")
  5. כנותן צדקה בסתר (יד ליד).

B. המשך הפסוק – "יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה"

אפילו הוא צדיק כ…, אם הוא בעל גאווה הוא לא ינקה מדינה של גיהנום.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.