שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף עז – גמרא דף יומי

(עו: 11- עח. סיום פרק בהמה המקשה)

חלק א – המשך השיעור הקודם: נשברה העצם

ההגדרה במשנה – "נשבר העצם… רוב הבשר קיים".
בברייתא – "נשבר העצם ויצא לחוץ… עור ובשר חופין את רובו".

  1. A. "חופין את רובו"

שתי דעות בר' דימי-ר' יוחנן: רוב היקפו של העצם או מכסים את רוב עוביו של העצם,
רב פפא – יש להחמיר כשתיהן.

  1. B. עור

הברייתא הוסיפה עור, עד כמה זה תחליף לבשר?
שתי גרסאות בעולא-ר' יוחנן:

  1. עור = בשר.

רב נחמן – הרי הברייתא אמרה עור ובשר, אז צריך לפחות חצי בשר.

  1. עור מצטרף לבשר (צריך חצי בשר).

רב נחמן – משמע בברייתא שצריך רוב בשר.
עולא – ראיתי את ר' יוחנן מתיר גוזל במקרה שהבשר היה חצי,
אך דוחה רב נחמן – לגוזל יש עור רך, כמו בשר, אך לבהמה – צריך רוב בשר.

  1. C. האם גידים רכים מצטרפים?

יש מחלוקת האם גידים רכים נחשבים בשר לגבי קרבן פסח –

           רי"ח – כן, ר"ל – לא,

ואצלנו: רבה – התורה חסה על ממונם של ישראל, ולכן הקל כרי"ח.

           רב פפא – הרי זה מחלוקת בדאורייתא, למה מקלים כי התורה חסה?
           ורבה שתק.
           למה שתק? הרי כללי הפסיקה שלו הן שהלכה כרי"ח?
           תשובה – כי מסתבר שרי"ח בסוף הודה לר"ל בפסחים – שלא נחשב בשר.

(עז. 8+)

  1. D. נשבר העצם וגם חלק קטן נפרד ממנה לגמרי?

שאלו את רבא בכינוס הרבנים ואמר שזה לא משנה, מה שמשנה זה רוב בשר ועור כנ"ל.

  1. E. לקט שאלות על מצבים שונים של בשר ועור:
  2. מתלקט – יש רוב מפוזר,
  3. מתרוסס – הבשר המכסה דק
  4. מתמסמס – הבשר המכסה נרקב
  5. יש נקב (עגול) בבשר המכסה
  6. יש סדק (קו)
  7. הבשר נקלף – לא מונח על העצם על רחוק יותר באוויר
  8. השליש הפנימי של הבשר ניטל

[לגבי שתי השאלות האחרונות: הרי אמרנו כבר שגם עור נחשב, אז כל שכן כאן שיש עור וקצת בשר?
דחייה – אולי זה דווקא במקום שבו אמור להיות רק עור, והעור מחובר שם טוב, כמו בקצה העצם]

  1. נקדר כמין טבעת
    יש רוב היקף, אבל יש חיתוך עגול שמקיף לגמרי את כל אזור השבר, כך שהבשר שעליו מנותק מהבשר שבשאר היקף הרגל –

[תשובה – יש דרך לרפא את זה ולכן זה כשר].

(עז. במשנה)

חלק ב – שליה

א. ההיתר, האיסור והמקור:

במשנה – שליה מלאה נוזל נחשבת וולד (כי הוולד כנראה התמוסס בה).
אם היא בתוך הבטן בשחיטה – מותרת וטהורה.
יצא חלק ממנה – חוששים שזה הראש – והכל אסור.

מקור: "כל… בבהמה… אותה תאכלו". –

כל בבהמה – לרבות,.

אותה – למעט.

למה צריך מקור? זה ברור, כמו דיני בן פקועה שלמדנו!

תשובה – אכן לא צריך מקור, וזה רק אסכמכתא.

(עז. 1-)

ב. טומאה –

במשנה:

אם היא בפנים – טהורה כמו כל בן פקועה.

אם יצאה – עדיין טהורה כי זה מגעיל ורוב האנשים לא אוכלים את זה.

           טהורה מטומאת מאכל – אא"כ חישב עליה

           טהורה מלהחשב כנבלה – אפילו אם חישב עליה.

בגמרא –

שואל ר' יצחק בר נפחא – אם בישל הרבה עור חמור – מה הדין?

ודוחה הגמרא, מה השאלה, זה בדיוק כמו הדין במשנה לגבי שליה:

אם לגבי להיחשב כנבלה – ברייתא מפורשת שגם אם בישל – לא נחשב.
אם לגבי טומאת מאכל – ברייתא מפורשת אומרת שאם חישב או שלק עור – נחשב מאכל לגבי טומאת מאכל.

תשובה: השאלה לגבי טומאת מאכל, שאולי אפילו אם שלק – לא ייחשב, כי עור חמור מגעיל במיוחד.

(עז: שליש עליון, חזרה לעניין האיסור וההיתר)

ג. אם יצאה מקצתה אסורה, אבל מה אם יש שם עוד ולד?

אם הולד קשור בשליה – ודאי שהולד ממנה, ואז מה שעדיין בתוך הבטן מותר.
אם לא קשורה עמו (גירסה 2 (הגירסה הראשונה הפכה את הדעות) –

           רי"ח – עדיין מניח שזה הולד של השליה, והשאר מותר.

           ר"אחושש שהיה ולד נוסף בשליה.

(וכן בברייתא לגבי אישה שהפילה שליה + ולד בעל צורת חיה, .
שחוששים שהיה שם עוד ולד –
אם היה עוד ולד – טמאה שבועיים,
אם לא היה עוד ולד – אין לה ימי טהרה אחרי השבועיים.

(עז: שליש תחתון)

ד. אם הולד קדוש

אם זה בכור – לא קדוש, וניתן לזרוק לכלבים

           כי שמא היה נקבה,

           וגם אם זכר – שמא היה נדמה.

אם זה בן של קרבן (כמו שלמים) – חושששים שקדוש,

           כי גם אם נקבה הוא קדוש.

(עז: 6-)

ה. דרכי האמורי

אסור לקבור את השליה בצומת דרכים בפני דרכי האמורי.

העיקרון: אם יש הגיון בסגולה – אז מותר.

           אז למה מותר לצבוע עצים בעייתיים באדום?

           זה כדי שאחרים ידעו על הבעיה ויתפללו על העל העצים (כמו "טמא טמא יקרא").

(ע: 8- עד עא: 9-)

חלק א – [מאמר מוסגר] המקור לטומאת נבילה

א. תניא –
בהמה וחיה טמאים (ויקרא ה) – "או נפש אשר תגע… או בנבלת חיה טמאה או בנבלת בהמה טמאה… והוא טמא ואשם" (ומביא קרבן עולה ויורד).
בהמה טהורה (ויקרא יא,לט) – "וכי ימות מן הבהמה אשר היא לכם לאכלה הנוגע בנבלתה יטמא…".

ר' יונתן – מניין שגם בחיה טהורה?
בן עזאי:

1. בן עזאי – (ויקרא יא,כז) "וכל הולך על כפיו (בהמה טמאה), בכל החיה ההולכת על ארבע (לרבות נבלת חיה טהורה) טמאים הם לכם"
            דחייה –
לא כתוב "וכל" אלא "בכל"
– ונלמד לזה לעובר במעי אמו (ראה דף ע, חלק ב, B, A).      

2. רי"ש – חיה בכלל בהמה ולהפך.

[A. מקור – (עא. 4+)
חיה בכלל בהמה
(דברים יד) – "זאת הבהמה אשר תאכלו, שור שה כשבים… איל וצבי ויחמור…".
בהמה בכלל חיה
(ויקרא יא,ב) – "זאת החיה אשר תאכלו מכל הבהמה אשר על הארץ…".

B. יישומים –

חיה בכלל בהמה –
1. בטהורות – לסימני טהרה (מפרסת פרסה ומעלת גרה).
(וכן לטומאת נבילה, כדלעיל)
2. בטמאות וטהורות – לאיסור "בהמתך לא תרביע כלאיים".
בהמה בכלל חיה –
3. בטמאות וטהורות – רבי – שלגבי קרבן עו"י של טמא, לכאורה לא צריך לכתוב בהמה
("או נפש אשר תגע… או בנבלת חיה טמאה או בנבלת בהמה טמאה… והוא טמא ואשם"),
ונכתב כדי להקיש למזיד (ויקרא ז,כא) –
"ונפש כי תגע בכל טמא… או בבהמה טמאה… ואכל מבשר זבח השלמיםונכרתה הנפש ההיא מעמיה"), שזה דווקא כשאכל קודשים ולא עצם הטומאה.
4. בטהורות – שגם בהמה היא "יצירה" –
(בראשית ב) "ויצר ה' אלוקים… כל חית השדה", ולפי ר"מ אשה יושבת ימי טומאה וטהרה על לידתה.

(גמרא שאחרי המשנה עא.)
חלק ב – טומאה וטהרה בלועה בגוף

רבה – אינן מטמאים/נטמאים

א. מנלן:
A. הטומאה לא יוצאת – מנבילה שבמעיו שלא מטמאת
("והאוכל מנבלתה יכבס בגדיו וטמא עד הערב" – ואח"כ טהור, גם אם אכל סמוך לשקיעה והנבילה עדיין במעיו ולא התעכלה).

קשה – אולי לא מטמא כי כבר אינו ראוי לאכילת גר תושב?
תשובות:

1.      יש מחלוקת למה צריך להיות ראוי – בר פדא – אדם, רי"ח – כלב. אז לרי"ח לא קשה.

2.      כן ראויה לאדם (אם לא לעס, והאדם השני לא יודע מזה).

B. הטומאה לא נכנסת –
קל וחומר
מכלי חרס –
כלי חרס עם צמיד פתיל – מונע כניסת טומאה ולא מונע יציאת טומאה
(כשאין טפח מעל הטומאה),
= אדם, שמונע יציאת טומאה, קל וחומר שמונע כניסת טומאה.

[הסבר הקו"ח:
1. יותר קל למנוע כניסת טומאה מיציאת טומאה.
2. קל וחומר רגיל – כלי חרס>אדם, שאצל אדם הטומאה לא יוצאת].

דחייה – כלי חרס אינו מקבל טומאה מגבו.
[שתי הבנות:
1. לא יותר קל למנוע כניסה, אלא כלי חרס מונע כניסה פשוט כי אינו מקבל טומאה מגבו.
2. דחייה רגילה של קל וחומר – אדם>כלי חרס.

דחיית הדחייה – כלי חרס>אדם, שנטמא מאוירו (מובן להבנה 2),

C. עוד לימודים למצבים נוספים –
1. מניין שגם בלוע דרך פי הטבעת?
(עא: 6+)
קל וחומר מהפה
– פי טבעת יותר מעכל מאשר הפה, ולכן יחשב יותר בלוע, אז קל וחומר מדרך הפה, שלא מקבל ולא מטמא.

2. מניין שגם בלוע בבהמה?
קל וחומר מאדם – אדם>בהמה (שכן נטמא עוד בחייו),

דחיה – בהמה>אדם, (שכן אם נכנסים לבושים לבית מנוגע, בשביל שהבגדים ייטמאו האדם צריך לשהות והבהמה לא).

דחיית הדחייה – אין הבדל לגבי בית מנוגע, כי גם אדם שנכנס עם בגדיו על גבו (כבהמה) – הבגדים טמאים מיד.

(עא: 😎

ב. למה צריך את רבה, הרי שני הדינים כבר נאמרו –

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.