להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת חולין לחץ כאן
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
(קו. 3+ עד קז. 5+)
המשך נטילת ידיים
א. אגדתא – מים ראשונים האכילו בשר נבלה/חזיר, מים אחרונים הוציאו אישה מבעלה/הרגו אותה.
ב. מים חמים –
חמי האור –
חזקיה – פסול, רי"ח – כשר.
חמי טבריה –
בהתחלה :
חזקיה – אסור ליטול, מותר לטבול, רי"ח – אסור לטבול (אך מותר לטבול כל גופו).
וקשה :
לרי"ח – אם מותר לטבול גופו למה לא רק ידיו?
הסבר רב פפא:
ליטול בכוס מחמי טבריה – אסור לפי כולם (גם רי"ח, כי כאן מראש היה לא ראוי),
לטבול ידיו – מותר לפי כולם.
המחלוקת כשיצר תעלה ואין שם 40 סאה:
לרי"ח אסור – גזירה שמא יטלו בכוס, לחזקיה מותר.
(וכן מחלוקת תנאים בברייתא).
(קו. מתחת לאמצע)
ג. למה נוטלים ידיים?
1. בגלל אוכלי תרומה.
2. מצווה דרבנן (תוס' – נקיות).
3. אסמכתא מהתורה – "וידיו לא שטף במים".
ד. נטילת ידיים לפני פירות
ר' אושעיא – רק משום נקיות
(ולא רק שאין חובה, אין מצווה, אלא רק רשות).
ר"נ – אסור! (מגסי הרוח).
(קו. 1-)
ה. עד איפה נוטלים?
ברייתא + רב:
לחולין – פרק שני (אמצע האצבע)
תרומה – פרק שלישי (בין האצבע לכף היד),
במקדש – פרק רביעי (בין היד לזרוע).
רב ששת – הקל בתרומה כמו בחולין
שמואל , ר' אמי, רב מיישא – החמירו בחולין כמו בתרומה.
(קו: 2-)
ו. רב – נוטל ידיים בבוקר ומתנה עליו לכל היום
וכן ר' אבינא לבני ערבות, אך יש גירסה שזה דווקא בשעת הדחק שאין מים.