לעילוי נשמת מרדכי בן אליעזר ושושנה עומר ז"ל,
ולעילוי נשמת משה בן יעקב ושושנה ז״ל, שהאיר עיניהם של הבריות
להקדשת שיעור ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת קידושין לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
דף יומי בבא מציעא דף קט
תקציר הדף היומי:
א. חוכר לא ישתמש בצורה שהקרקע לא תחזור לעצמה לפני הסוף. ב. שבח עץ שקמה (סרק) – אביי – פרי (וחוכר מקבל, אם ירד על דעת כן), רבא – כאילן (ולא מקבל). רב פפא – אם האילן על חשבון התבואה – מקבל האילן, אך ר' שישא – אם ירד על דעת דבר הנקטף כל שנה – יקבל מחיר האילן כקצוץ ולא מחירו העכשווי. ג. שתלא – מקבל חצי, גם בשבח, וא"א לפטר/להתפטר. מקרים שמפטר: 1. את היורשים – בלי/עם שבח, 5 – מפטר, 1 – מח' תוס'/רמב"ן. 2. קלקל – 3 פעמים – מפטר. פעם 1 – לא, אא"כ קיבל עליו (ואז מחלוקת אם יש שבח, ומחלוקת אם זה אסמכתא אם וויתר על שבח). מקרים שמתפטר – עולה לא"י. ואז חלוקת השבח (שבעה"ב לא יפסיד) – ר' אשי – 1/6 לחוכר, ר' אחא בר"י – 1/4. הזדקן העץ – 1/2. נתלש ע"י נהר – 1/4.
סיכום הדף היומי:
חלק א – חוכר
א. משנה: חוכר צריך להחזיר את הקרקע כמו שהיתה, ולכן –
- לא יזרע פשתן, כי מכחיש את הקרקע (אא"כ יש לו 7 שנים לסיום התקופה)
- (אם יש בשדה התבואה אילנות – מותר לו לאכול את הפירות),
אם יש עצי שקמה – לא יקח את הקורות, אא"כ יש לו 7 שנים כנ"ל.
ב. האם חוכר מקבל כסף על שבח אילנות שעשה –
כדי לומר שמקבל יש שני תנאים: 1. שהשבח נחשב פרי. 2. שהיה דעתו על זה.
בעץ פרי – ודאי שדעתו על הפרי ולא על השבח, ולכן לא מקבל את השבח.
אבל בעץ שקמה שאין פירות, דעתו על הקורות והשבח. אבל האם זה נחשב פרי?
הדעות:
אביי – נחשב פרי, ומקבל (בהנחה שדעתו גם על זה)
ראיות:
- קיבל שדה בחכירות, בסוך התקופה שמין לו, ובעה"ב משלם לו.
שמין את מה? הרי את הפירות פשוט לוקח ולא צריך לשום,
אלא לכאורה את השבח של עצי שקמה.
דחייה – הכוונה ששמין את הירקות
(במקרה שעוד לא הגיע יום השוק ולכן עוד לא רוצה לקטוף, ולכן שמין).
- הקונה שדה מחברו כשיובל נוהג, כשמחזיר – שמין לו,
שמין את מה? הרי את הפירות לוקח לעצמו,
אלא לכאורה את השבח של עצי הסרק שזה כמו פירות, שלוקח לעצמו.
דחייה – אולי השבח חלק מהעץ, אלא שיש דין מיוחד ביובל שלא חוזר.
ולמה לא לומדים משם לשאר שהשבח כמו פירות?
תשובה – כי כאמור, זה דין מיוחד ביובל.
רבא – נחשב אילן, ולא מקבל.
המקרה של רב פפא –
רב פפא קיבל שדה לגדל שחת, אך יכל לגדל מה שרצה, ורצה לקבל גם את השבח.
והרי ראינו שני תנאים לקבל: –
- דעת – כאן לא ירד דווקא לשחת אלא לכל מה שיצמח,
- שיחשב פרי –
לאביי – נחשב פרי ומובן שמקבל
אבל לרבא – הרי לא נחשב פרי?
תשובה – כאן האילנות צמחו על חשבון השחת, ומגיע לו השבח.
(זה בניגוד לרב ביבי בר אביי, שזרע במקום שממילא לא יכל לזרוע תבואה, ולכן לפי רבא לא יקבל)
אך רב שישא – אז שיקבל רק את מחיר השחת שפספס?
עונה רב פפא – יכולתי לזרוע משהו יקר משחת, כמו כרכום, ולכן דעתי על כל מה שיצמח משם (רש"י).
אך ר' שישא – אז תקבל תשלום כמו דבר שנקטף כל שנה – יקבל מחיר האילן כקצוץ ולא מחירו העכשווי.
3חלק ב – סוג חדש של מקבל: שתלא (שותל עצים)
דומה לאריס (שמתחלקים) אבל כיוון שהשתלא לא מקבל שדה מוכנה אלא שותל, זה גורם ל:
- מקבל חצי ולא רק שליש.
- מקבל גם חצי מהשבח (העצים, שהרי שתילת העצים היא חלק מהעבודה).
- א"א להפסיק את העבודה באמצע (לא לפטר ולא להתפטר)
חוץ מ:
מקרים שלבעלים מותר לפטר את השותל:
- רב יוסף (בסיפור) – אם השותל מת –
הבעלים יכול לסלק את היורשים (שם היו 5 יורשים, ואמר שרוצה רק אחד).
וגם יכול לסלקם בלי השבח.
ובהתחלה – אמוראים אמרו כמו רב יוסף, שמסלק (גם אחד), ובלי שבח.
אבל אח"כ דחו – אלא חייב בשבח, אך כן מסלק,
(האם מסלק גם אחד? תוס' – לא, רמב"ן – כן).
- אם השותל קלקל את השבח שעשה
אם קלקל 3 פעמים – יכול לסלקו גם בלי התראה (ויקבל את השבח אבל יקזזו את מה שקלקל).
בסיפור שבו עשה תנאי שאם מקלקל אפילו פעם אחת יסולק – אכן יסולק,
ר"י – בלי השבח,
רב כהנא – מקבל את השבח (אא"כ אמר בפירוש שלא יקבל השבח)
רבא – מקבל אפילו אם אמר בפירוש שלא (זה אסמכתא)
(בניגוד לאריס שאמר "אם אוביר ולא אעביד אשלם במיטבא" שם זה לא אסמכתא כי זה הנזק האמיתי)
(קט: 3+)
- מקרה שלשותל מותר להתפטר – אם רוצה לעלות לארץ
ואז איך יחלקו השבח? רב פפא ב"ש –
- חצי, כמו בפירות (3 עצים מתוך 6).
אבל מקשה רבא – יוצא שבעה"ב הפסיד, כי היה לו 3 עצים + עובד, ועכשיו יש לו 3 עצים בלי עובד ויצטרך להביא אריס שיקח שליש (עץ 1), וכך יישאר לבעלים רק 2.
- העובד יקבל רבע, כלומר –
רב אשי – שישית (עץ 1 מה6 עצים)
נסתכל על כל 6 העצים,
בעה"ב מקבל חצי (3),
לאריס יצטרך לתת שליש (2)
ואז נשאר עץ 1 לתת לשותל (=שישית).
רב אחא בריה דר"י – רבע ממש (1.5 מה6 עצים) –
כי קודם כל ניתן לו את החצי שלו (3 עצים),
ועכשיו נוסיף לו עץ וחצי (סה"כ 4.5), כך שעכשיו האריס מקבל שליש מה4.5 (1.5) והוא שני שליש מה4.5 (3 עצים),
ונשאר לתת לשותל 1.5, שזה רבע מ6,
ורב אשי מתלהב מההסבר.
(קט: מתחת לאמצע)
- מקרים שהעיסקה פשוט מסתיימת –
אם העץ התייבש עושים חצי חצי,
אם העצים נעקרו ע"י נהר – יקבל רבע, כי על דעת קיבל את העבודה.